Aanvraag verlopig rijbewijs M18

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Shauny.

Aanvraag verlopig rijbewijs M18

Bericht door Shauny. »

Hallo,

Er is mij even iets niet helemaal duidelijk. Mijn verlopig rijbewijs M36 (met begeleider) is vervallen sinds augustus. Nu ben ik mijn 20u aan het doen via een erkende rijschool, maar vraag dus binnenkort een verlopig rijbewijs M18 aan, kan dit? Of heb ik een wachtperiode om deze te kunnen aanvragen? Ik las dat je tijdens de geldigheidperiode (van die M36) wel 1x kan omwisselen naar een M18 maar die ben ik dus overschreden..

Alvast bedankt!
bert.covens

Re: Aanvraag verlopig rijbewijs M18

Bericht door bert.covens »

Aie, aie, aie ....

Weet de rijschool eigenlijk dat jij houder was van een voorlopig rijbewijs M36 dat sinds augustus vervallen is ? Mogelijks loop je nu tegen de nadelen aan, van het online inschrijven. Online kan op ieder uur van de dag. Je hoeft er niet voor naar de rijschool te gaan. Maar helaas, zijn er ook nadelen aan verbonden. Vaak vinken kandidaten dingen aan, zonder alles grondig na te lezen (of te begrijpen), met alle vervelende gevolgen vandien.

En indien online, heb je het er al over gehad met je rijlesgever ?

Want ik zal maar ineens met de deur in huis vallen, ik vrees dat ik slecht nieuws voor je heb.
Neen, momenteel kan je géén voorlopig rijbewijs M18 aanvragen.
Ook niet na 20 uur rijles + een bekwaamheidsattest van de erkende rijschool.

Je kan natuurlijk altijd die 3 jaar wachttijd netjes uitzitten.
Maar je bent nu al ijverig bezig met uren rijles in een erkende rijschool.
En ook die rijlessen, zijn slechts 3 jaar geldig :!:
Dus dit lijkt me in jouw concrete geval, zeker niet de meest leuke (laat staan de meest logische) optie.

Denk erom: eenderhoe, moet je op de dag van je praktijkexamen sinds minder dan 3 jaar geleden geslaagd zijn in je theorie-examen :!: Aangezien er al een M36 vervallen is, is je theorie intussen ook vervallen.
Je zal dus opnieuw moeten slagen in je theorie-examen, als dat intussen nog niet gebeurd is.

Daarna, heb je eigenlijk 2 mogelijkheden om alsnog weer aan de slag te kunnen met je rij-opleiding :

Mogelijkheid 1

Je volgt minstens 6 uur rijles in een erkende rijschool.
Je levert je vervallen voorlopig rijbewijs M36 terug in op het gemeentehuis.
In ruil voor daarvoor én mits voorleggen van het attest dat je minstens 6 uur rijles bij je erkende rijschool gevolgd hebt, vraag je een voorlopig rijbewijs M12 aan.

Het voorlopig rijbewijs M12, is ook een voorlopig rijbewijs, mét begeleider. (minstens 1, maximaal 2).
Die begeleider moet minstens 8 jaar een rijbewijs B bezitten,
mag de laatste 3 jaar niet veroordeeld zijn geweest uit het verval tot het besturen van een motorvoertuig.
mag het laatste jaar (behoudens voorziene uitzonderingen) niet op een voorlopig rijbewijs van iemand anders vermeld zijn geweest.

Je begeleider moet een vormingsmoment volgen. Dit wordt ook op het burgerprofiel van je begeleider(s) aangebracht.
Op basis van jouw voorlopig rijbewijs M12 + het attest van vormingsmoment van je begeleider kan je je praktijkexamen afleggen.
noot: Voor een voorlopig rijbewijs M12, speelt het géén rol hoe lang jouw begeleider dat vormingsmoment gevolgd heeft. Het moet gevolgd zijn, maar dat hoeft géén 5 maanden te zijn op de dag van je praktijkexamen.

Je kan kiezen of je je praktijkexamen zélf gaat doen met jouw eigen auto + 1 van je 2 begeleiders.
Ofwel leg je je praktijkexamen af via de rijschool.
Sowieso, neem je ook het originele attest van het vormingsmoment van je begeleider mee naar je praktijkexamen !
(ook als je via de rijschool examen aflegt !)

voordeel: je kan ook nog thuis extra oefenen, onder dekking van je voorlopig rijbewijs M12, vergezeld van je begeleider(s).
nadeel: ongeveer 25 euro kosten om je voorlopig rijbewijs aan te vragen én je begeleider moet een vormingsmoment hebben gevolgd.

Mogelijkheid 2

Je volgt minstens 6 uur praktijkles in een erkende rijschool.
Je gaat naar het gemeentehuis, en je levert je voorlopig rijbewijs M36 terug in.
In ruil daarvoor, krijg je een stage attest. (vroeger ook wel gekend als zogenaamde "bijlage 4").

Je legt je praktijkexamen verplicht met de rijschool af.
Op de dag van je praktijkexamen, leg je je identiteitskaart + dit originele stage-attest voor op het examencentrum.
Je krijgt beide documenten terug van de examinator, vlak voordat je examen van start gaat.

voordeel: je begeleider hoeft géén vormingsmoment gevolgd te hebben.
nadeel: je kan niet meer thuis extra oefenen met je eigen auto, en praktijkexamen is verplicht via erkende rijschool

Check zeker ook de datum waarop je geslaagd bent in je theorie-examen :!:
Dat moet op de dag van je praktijkexamen, namelijk minder dan 3 jaar geleden zijn.

Dus tenzij je intussen opnieuw geslaagd bent voor je theorie-examen, zal je dat ook opnieuw moeten afleggen.

Qua volgde uren rijles, ga je sowieso wel snor zitten, mits er minstens 6 uren rijles gevolgd zijn geweest NA het vervallen van je voorlopig rijbewijs. Let vooral goed op, dat dit attest correct is ingevuld door de rijschool ! Soms durft het namelijk wel 's mis te gaan. Inzonderheid, als je vroeger ooit al 's bij die rijschool lessen gevolgd hebt, toen je met je M36 van start ging. Bijvoorbeeld als je toen een starterspakketje van 6 uur rijles genomen hebt voordat je thuis begon te oefenen. Als de rijschool dit attest opmaakt, zal hun PC als datum eerste rijles, dan normaliter oorspronkelijk de datum weergeven van de allereerste rijles die je daar destijds gevolgd hebt. De bediende moet die datum aanpassen, naar de datum van de eerste rijles die je gevolgd hebt NADAT je voorlopig rijbewijs M36 vervallen is. Maar missen is altijd menselijk, dus check zeker de datum van de eerste rijles op het getuigschrift van onderricht. Per vergissing de verkeerde datum op zulk attest, en je hebt vervelende gevolgen (je praktijkexamen gaat dan niet door).

Beide opties hebben voordelen en nadelen. Het is nu voor jou om te wikken en te wegen, welke optie het beste is. Voor het vormingsmoment, kunnen er wachttijden zijn die in sommige regio's wat oplopen. Maar mogelijks heeft je begeleider al dergelijk vormingsmoment gevolgd (bvb in 2017 of zo). Daar heb ik van hieruit uiteraard géén zicht op. Misschien heb je aan enkele uurtjes rijles wel genoeg, om via de rijschool op examen te gaan. Dat hangt af, van jouw niveau op dit ogenblik. Bespreek het zeker met je instructeur hoe hij jouw niveau nu inschat.

Eenderhoe:

Hieronder volgt een to-do lijstje.

Ik zou je aanraden om nu zo snel mogelijk naar die erkende rijschool gaan, en je concrete situatie duidelijk voor te leggen. Ga zeker met hen in gesprek over die 20 uur. Want nu holder de bolder véél geld uitgeven, om dan tot de vaststelling te komen dat je nu nog toch nog géén M18 kan aanvragen ... is ook niet leuk. En vooral nodeloos duur. Misschien kan je nog een aantal rijlessen annuleren, als het nog tijdig kan. Zie de lesvoorwaarden van je rijschool.

Ik zou ook even met je rijschool overleggen, of optie 1 of optie 2 voor jou het meest aangewezen lijkt.
Je praktijklesgever is het best geplaatst, om jouw slaagkansen nu het best in te schatten.
Hij/zij is degene, die jou hier het beste advies in zou moeten kunnen geven.

Opnieuw slagen in je theorie-examen, indien dat nog niet gebeurd is.

En tot slot: best het uitstellen vermijden. Maak er nu écht concreet werk van.

Oprecht veel succes toegewenst !
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
bert.covens

Re: Aanvraag verlopig rijbewijs M18

Bericht door bert.covens »

Nog even puntjes op de i ....

puntje 1

Voordat je een voorlopig rijbewijs M12 kan aanvragen, moet je sinds minder dan 3 jaar geleden geslaagd zijn in je theorie.
Dus indien nog niet gebeurd, éérst je theorie-examen herdoen en daarin slagen.
Pas dan, kan je een voorlopig rijbewijs M12 aanvragen.
Dit document is 1 jaar geldig, en kan niet verlengd worden.

De dag van je praktijkexamen, leg je de volgende persoonlijke documenten voor:

* jouw identiteitskaart
* jouw voorlopig rijbewijs M12
* het originele attest dat je begeleider het vormingsmoment gevolgd heeft, óók als je via de rijschool praktijkexamen aflegt.

als je met je eigen auto en je begeleider examen aflegt:

* ook diens identiteitskaart (let op de datum van de geldigheid)
* ook diens rijbewijs (indien in kaartvorm: let op de geldigheid / ook indien medische beperkte datum: let op geldigheid )

==> Je krijgt al deze documenten terug van de examinator, vlak voordat je praktijkexamen start.

puntje 2

Als je ervoor opteert, om via een stage-attest te werken (en dus praktijkexamen verplicht via de rijschool), leg je op de dag van je praktijkexamen de volgende persoonlijke documenten voor aan het examencentrum :
* je identiteitskaart Dit krijg je uiteraard terug van de examinator vlak voordat je examen start.
* je originele stage-attest (het vroegere bijlage 4). Ook dit krijg je terug van de examinator vlak voordat je examen start.
* het getuigschrift van minstens 6 uur rijles in een erkende rijschool. Dit document blijft op het examencentrum.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie