**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Inazuma

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Als de rest goed was, lukt het volgende keer wel

Rare manier om aan te duiden achter welke auto je moet parkeren
Alsof iedereen elk automerk en al hun modellen kent

Gooi er dan wat extra info bij, "die rode ..." maar toch niet enkel een merknaam ... :roll:
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Inazuma schreef: 07 sep 2024, 16:46Rare manier om aan te duiden achter welke auto je moet parkeren
Alsof iedereen elk automerk en al hun modellen kent

Gooi er dan wat extra info bij, "die rode ..." maar toch niet enkel een merknaam ... :roll:
Examinator is misschien kleurenblind?
Of examinator denkt dat kandidaat kleurenblind is?
🤔🤔🤔
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Andrea

Bericht door Andrea »

Je hebt 3 pogingen voor manoeuvre, het zegt VAB rijschool :!: :!: dus dan 2 pogingen je hebt gedaan en 3 de? :?:
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Andrea schreef: 09 sep 2024, 21:40 Je hebt 3 pogingen voor manoeuvre, het zegt VAB rijschool :!: :!: dus dan 2 pogingen je hebt gedaan en 3 de? :?:
Neen.
Vanaf de derde poging, krijg je een beoordeling.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
basilm04

Bericht door basilm04 »

Vandaag praktijkexamen gehad in Asse.
12/09/2024 - 10:15 - Examinator 1076

Risicoperceptietest super vlot, 9/10

Auto checks + lichten ook prima. 2 manoeuvres waren keren in een smalle straat en achterwaarts in een vak parkeren.

Eerste 20min gereden door centrum Asse en dan naar een smalle straat om te gaan keren. Ik reed met een grotere wagen dus heb dat gedaan in 5 bewegingen, maar nooit boordsteen geraakt, goed in de spiegels gekeken, pinker aan. Daarna achterwaarts in een vak parkeren in een parking, foutloos gedaan.

Ik kwam op een straat terecht waar ik voorrang had, een auto kwam van rechts en aangezien het verkeer stilstond heb ik die doorgelaten. Daarna ging het verkeer een beetje verder en heb ik ook gas gegeven, maar plots na 2m is het verkeer weer stilgevallen. Ik ben dus ook niet verder gedaan om de zijstraat niet te blokkeren. Toen kwam een bestelwagen langs die zijstraat en heb ik die ook doorgelaten omdat ik niet genoeg ruimte had om aan te sluiten zonder de zijstraat te blokkeren.

Uiteindelijk moest ik mijn gps instellen voor de terugrit naar het examencentrum, op dat moment dacht ik, ik ben geslaagd.

We komen terug en staan in de parking. Examinator zegt 'Toch wel niet zo vlot, 2 grote fouten'. Zegt dat ik bij keren het mezelf moeilijk heb gemaakt, ik kon een betere plaats kiezen om te keren. Sinds wanneer is dat een grote fout? Oké ik kon een beter plaats gekozen hebben, maar ik heb het nog steeds prima uitgevoerd zoals het moet. Hij zegt ook 'ge hebt het wel goed opgelost, maar waarom maakt ge het u eigen moeilijk? kies een ander plaats". Hoe is dit een zware fout?

Dan bij het achterwaarts parkeren zegt hij "Parkeren hebt ge heel goed gedaan, maar bij het uitrijden van de parking, toen ge links moest afslaan hebt ge een wagen met aanhang gehinderd." Ik stond al aan de stopstreep van de parking om links af te slaan, op dat moment komt een wagen met aanhang van rechts en wilt de parking in, ik draai mijn stuur volledig naar rechts en ik wijk een beetje uit om wat ruimte te geven."

Examinator zegt "Je kon beter 2m achter wachten tot dat die voorbij is" Maar ik zag de auto pas als ik aan de stopstreep stond, hoe moest ik dan weten dat er uberhaupt iemand komt.

Op basis hiervan heeft hij mij gefaald. Is dit eerlijk? Risicoperceptie 9/10. Examinator zegt zelf "parkeren heel goed", "keren goed opgelost". Dat is toch wat nodig is van een bestuurder? Zelfzekerheid, initiatief, niet panikeren. Ik ben echt ontgoocheld, Dit waren letterlijk de enige fouten op het examen.

Moet ik een klacht indienen?
goostende

Bericht door goostende »

mijn dochter vandaag: je reed technisch zeer goed maar verleende 1 keer geen voorrang omdat er iemand voor u in gereden kwam waar je niets aan kon doen. Je moet je pinker aanzetten als je in een rechte lijn achteruit rijdt. En je stond wel dicht bij de witte lijn geparkeerd. Ik vind het willekeur... Maar gelukkig reed ze technisch heel goed. Vie de site kan ze in maart al teruggaan, wat een pret.
SilkeS

Bericht door SilkeS »

SilkeS schreef: 07 sep 2024, 11:47 Hi!
In welk examencentrum ben je geweest?
Asse

Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts vanachter

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Rechts in een S parkeren. Heb het thuis wel 100x geoefend, lukte bijna altijd. Nu had ik enorm veel plaats achter mij, en het is niet gelukt. Ik kon precies niet helder nadenken. De examinator zei me dat ik achter de Renault mocht parkeren, maar er was geen renault. Ik was al in paniek omdat ik dacht dat ik het gewoon niet kon zien door de stress, dan zei ze' nee sorry, ik bedoel die seat', ik was er intussen al voorbij.. dan ben ik enkele meters achteruit gereden en vond ik al dat ik niet goed stond. Bij het indraaien zat ik heel dicht tegen de andere auto, dan heb ik gezegd dat ik een 2de poging ging wagen, en ik wou weer te snel zijn en het is weer mislukt. Pogingen waren dan op, dus manoeuvre mislukt.

Manoeuvre 2 is perfect gelukt, was keren in een straat.

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Pinkers, grootlichten, mistlichten, remmen, claxon, ruitenwissers, remvloeistof.

Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Met begeleider, maar ik heb wel 20u rijschool gevolgd.

Risicoperceptietest: 9/10

GPS rijden: foutloos
De rest van de baan: foutloos.

En toch niet geslaagd omwille van 1 mislukt manoeuvre :( ik ben eigenlijk enorm verdrietig, het was al mijn 3de examen (vorige 2 examens waren wel in 2019, mijn mama was nog maar 2 maanden eerder gestorven dus mijn hoofd stond niet naar oefenen...). Ik begrijp de examinator, maar gezien ze zich had vergist van automerk vind ik dat ze toch nog een andere plaats moest aanduiden voor mijn manoeuvre, ik vond dat verzachtende omstandigheden. Heel spijtig omdat ik geen enkele fout had gemaakt verder, en dat tijdens spitsuur in een schoolweek (7u30, terug op het examencentrum om 8h15).

Hopelijk lukt het me volgende keer echt, anders 6u rijschool en ik heb niet zo heel veel spaargeld :(
Vandaag was ik wel geslaagd! Risicoperceptietest was wel maar 4/10... Maar verder geen fouten gemaakt en 2 manoeuvres foutloos uitgevoerd. Ik ben zo enorm blij! Voor zij die hun examen nog moeten doen: ik moest met de gps naar de alfons bursensstraat in Merchtem, heb vandaag dus niet in Asse centrum moeten rijden. Veel succes nog iedereen!
Andrea

Bericht door Andrea »

Ik ben zo blij voor u, proficiat! :mrgreen:
subemelaradio

Bericht door subemelaradio »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Asse
- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter mij
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Niet gedaan (heb twee keer geparkeerd)
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Nadat ik een afslag naar rechts had genomen, vroeg de examinator mij meteen om achter een auto te parkeren. Er was niet super veel plaats zoals hier vaak wordt vermeld, maar wel genoeg plaats om te parkeren (neem de gemiddelde parkeerplaats in een stad). Ik moest ook voorwaarts parkeren in een parking.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Lichten: dimlichten, pinkers rechts en links, remlicht (hij controleert of je lichten werken basically, dus voordat je examen doet zeker zelf eens checken!)
Motorkap: remvloeistof
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
mama (wel geleerd met papa)

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
6u rijschool in het begin om te leren rijden, nadien rondgereden met papa

Ervaring: Ik had eigenlijk angst dat mijn examinator super nors ging zijn, maar uiteindelijk leek de mijne wel ok! Hij is correct en respectvol. Ik was uiteindelijk niet geslaagd door een zeer gegronde reden, en hij heeft uitgelegd wat ik fout had gedaan. Tip voor iedereen die het examen wil doen: probeer niet te vertrouwen op de instructies van de examinator en check sowieso alle borden! ;) Als het helpt, kan je eens de stad zelf bezoeken of via Streetview op Google Maps alle wegen uitstippelen waar er valkuilen zijn (zone 30, uitgezonderd plaatselijk verkeer/3.5t, voorrangsborden, etc...).
risicos

Bericht door risicos »

Haasrode
Schuin achter me
Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik kreeg als opdracht de straat in te rijden en te keren wanneer het me gepast leek.
Ik moest in de Prins de Lignestraat rechts parkeren achter aan auto, dit was voor een garagebox, maar de examinator gaf aan hier geen rekening mee te houden (wellicht omdat er in die straat geen andere plekken vrij waren om te parkeren).
Ik moest tonen waar de bandenspanning gecontroleerd kon worden, de remlichten tonen en mijn mistlichten aanzetten.
Neen, niet met de rijschool
Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ?
Ik nam mijn vader mee

Ik had een m12, dus ik heb verplicht 6u les bij de rijschool moeten volgen alvorens ik opnieuw een voorlopig rijbewijs kon krijgen. Voor de rest heb ik enkel met mijn ouders geoefend. Ik heb wel de laatste 2 maanden voor mijn rijexamen 4 dagen per week telkens 60km rondgereden. Ik heb ook veel examenroutes geoefend uit dit forum, wat vooral tijdens het examen hielp om de stress wat te verminderen doordat ik bepaalde punten herkende.

Ik ben geslaagd van de eerste keer! De examinator heeft me wel enkel op borden laten rijden en op geen enkel moment gevraagd om de gps op te starten (ik dacht dat het een verplichting was om beide gedaan te hebben tijdens het examen?) Mijn manoevres waren foutloos, risicoperceptietest 9/10. Bij het invoegen op de snelweg ging het even fout doordat ik in de dode hoek van een vrachtwagen zat die op mijn rijstrook wou invoegen waardoor ik nogal bruut van rijstrook ben veranderd (ik had moeten remmen ipv van rijstrook te wisselen). De examinator vertelde me op het einde dat hij wel vertrouwen had in mij als chauffeur en dat het een slechte relfex-reactie was en dat de rest van mijn rit foutloos was, waardoor hij me wel wou laten slagen.
teisv

Bericht door teisv »

Sint-Denijs-Westrem (Gent)

Rechtsachter

Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik mocht zelf kiezen. Was een ruime straat, dus ging vlot.

Links S parkeren tussen twee wagens. Er was meer dan voldoende ruimte tussen de wagens.

Koelvloeistof, voor - en achterontwaseming, alle lichten, pinkers, claxon

Ik heb 8 uur rijschool gevolgd bij VAB, maar ging met mijn vrije begeleider naar het examen

Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ?
Mijn schoonmoeder

Ik kijk er al lang naar uit om deze post te kunnen maken! Het heeft mij drie pogingen gekost - derde keer, goede keer! Na mijn tweede buis moest ik verplicht 6u rijles volgen, en eigenlijk ben ik daar wel blij om. Mijn ouders hadden me veel fouten aangeleerd. De rijschool heeft me echt klaargestoomd om veilig en vlot de baan op te gaan. Een pluim voor de rustige begeleidingsstijl van Filip van VAB!

Mijn examen verliep niet vlekkeloos. Ik heb last van faalangst en stond stijf van de stress. Ik miste een afslag bij de GPS-proef en maakte een fout bij het voorsorteren bij het oprijden van de Sterre, waardoor een potentieel gevaarlijke situatie ontstond. Dit leverde me één onvoldoende op. Ik had ook al een voorbehoud omwille van de GSP-proef, dus ik had geen speling om nog fouten te maken. Gelukkig verliep de rest van de proef goed, ondanks een aantal bijzondere situaties (een omgewaaide boom, een politie-interventie). De examinator zij bij aankomst aan het examencentrum dat het nipt was, omwille van de fout aan de Sterre, maar dat gezien de rest van de rit goed verliep, ik geslaagd was! Was trouwens een sympathieke kerel. Hij had een positieve vibe en dat stelde mij op m'n gemak.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Voor iedereen die fout voorsorteert op examen:

Wissel van rijstrook als je het tijdig ziet en nog kan en vooral mag veranderen van rijstrook
Rij niet over een doorlopende streep :!:
Je maakt het enkel erger ...

Als je niet meer van rijstrook kan / mag wisselen:
"sorry, ik ben verkeerd voorgesorteerd" en volg de richting die de voorsortering oplegt :!:
bmichelle

Bericht door bmichelle »

After 2nd attempt and you do the 6 hours in the driving school how many attempts do you get?
Inazuma

Bericht door Inazuma »

bmichelle schreef: 20 jan 2025, 18:39 After 2nd attempt and you do the 6 hours in the driving school how many attempts do you get?
2 more
Britsel

Bericht door Britsel »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Alken

- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter mij

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Ik moest S-parkeren langs links en vooruit in een vak parkeren.

Vooruit in een vak parkeren was bij de kerk van Alken centrum, examinator gaf duidelijk aan achter welke auto ik dit mocht doen, verliep heel vlot.

S-parkeren langs links was in een eenrichtingsstraat, dicht bij Alken brouwerij. Examinator duidde twee wagens aan waar ik tussen mocht parkeren en dacht dat hier een lengte van 2 auto's tussen zat, toen we dichterbij kwamen stond hier nog een auto verstopt waardoor de plek iets kleiner was. Ik reed met een Fiat dus dit lukte goed en ik stond mooi langs de stoep.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Motorkap openen, aanwijzen hoe ik de motorolie kan meten (pijlstok aanduiden en de plek van de motorolie aanduiden)

Dimlichten, pinkers, ontwaseming voorruit/achterruit, remlicht, mistlicht.

Juiste zithouding uitleggen en correcte afstelling van spiegels uitleggen.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleider

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ?
Mama

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
6 uur rijles gevolgd voor M12, verder geoefend met mama, 2x niet geslaagd dus opnieuw 6u rijles en 3de examen toch weer met mama geweest.

3de x goede keer! De examinator was een lieve vrouw die direct een goede 'vibe' uitstraalde waardoor mijn zenuwen direct wat minder waren.
De test begon met rijden op GPS naar de Valstraat in Alken. Eens aangekomen in de straat nam de examinator het terug over en reden we richting de kerk in Alken, hier mocht ik vooruit inparkeren, de auto verlaten alsof je naar de winkel gaat en terug instappen. Na deze manoeuvre zijn we meer het centrum in gereden en kwamen we later uit bij de brouwerij van Alken. Hier moest ik een eenrichtingsstraat inrijden en S-parkeren langs links. Na deze manoeuvre zijn we het centrum uitgereden en kwam ik na een tijdje uit in de Langveldstraat. Mijn parcour verliep vlekkeloos tot ik op dit punt kwam. Ik moest links afslaan, in het midden is een dwarsverkering waar je niet op stil mag staan. Ik reed op en zag toen dat er een auto snel aankwam uit de bocht waardoor ik door de zenuwen inplaats van te gassen, remde en stil stond op de dwarsverkering, natuurlijk kwamen er toen veel auto's aan waardoor ik toch een tijdje stil stond. Ik heb toen luidop gezegd dat ik weet dat ik hier niet op mag stilstaan en dat ik door de zenuwen de auto die snel aan kwam heb laten voortgaan. Eenmaal toen ik verder kon rijden mocht ik de Groenmolenstraat in rijden, en op het einde richting Kolmenstraat en zo naar het examencentrum waar het verlossende woord ''geslaagd'' kwam. De dwarsverkering heeft mij een onvoldoende opgebracht maar dit was het enige, de GPT-test was een 6/10.

Het volgen van de 6 uren rijles na mijn 2x falen heeft veel geholpen, mama was een goede en rustige begeleidster maar op sommige dingen wist zij zelf geen antwoord of wist ze niet (het rijexamen is sterk veranderd sinds vroeger :). )
Plaats reactie