kirasaku.lora schreef: 18 nov 2023, 11:10
Ik ben op 3 oktober aangehouden met een passagier die ik niet mocht meenemen met mijn voorlopig rijbewijs. Ik vroeg mij af of u een idee heeft wanneer ik de PV of de uitnodiging voor politierechtbank ontvang? Het is nu al meer dan een maand geleden en ik heb nog steeds niets ontvangen.
Nog zelfs geen PV ontvangen
Da's wel redelijk gek na 1,5 maand ...
Heb je je E-box (Je "mailbox" van de overheid) recent al eens nagekeken
In het algemeen mag je rekenen dat hoe langer het duurt voor je iets hoort, hoe slechter dat is ...
... tot het overgaat in er nooit meer iets van horen.
Alleen weet je nooit wat het gaat worden bij stilte vanuit de overheid.
Ook in mijn E-box heb ik niks ontvangen. Waarom zou het juist slechter kunnen zijn als het langer duurt?
Ik vind die stilte ook bizar want bij boetes zijn ze er normaal sneller bij. Moet wel zeggen dat de politieagenten begripvol waren om de reden waarom ik iemand bij had. Maar dan nog...
kirasaku.lora schreef: 18 nov 2023, 14:41
Waarom zou het juist slechter kunnen zijn als het langer duurt?
Zoals je zegt: om enkel maar te ontvangen zijn ze sneller ...
Hoe langer het duurt voor je wat hoort (lees voor je een overschrijvingsformulier ontvangt) hoe groter de kans op dagvaarding.
BTW: NOOIT achter PV gaan informeren bij politie ...
Als het daar uit hun gedacht gegaan is, is dat enkel voordeel voor jou
Hi heb een vraag, dus ik was aan het rijden met een rijbewijs M36 zonder begeleider en met 1 minderjarige passagier en zonder L teken en heb vandaag na 1,5 maand de afschrift van pv gekregen en wou vragen wat ik kan verwachten wat er nu zal gebeuren want er staat online een celstraf van 8 dagen tot 2 jaar of een boete van 1,6k tot 16k. Behoooorlijke bedragen wel en wou vragen wat ik nu kan verwavhten.
Abder5464 schreef: 15 jan 2024, 20:58
Hi heb een vraag, dus ik was aan het rijden met een rijbewijs M36 zonder begeleider en met 1 minderjarige passagier en zonder L teken en heb vandaag na 1,5 maand de afschrift van pv gekregen en wou vragen wat ik kan verwachten wat er nu zal gebeuren want er staat online een celstraf van 8 dagen tot 2 jaar of een boete van 1,6k tot 16k. Behoooorlijke bedragen wel en wou vragen wat ik nu kan verwavhten.
Alleen de bijkomende kosten zijn wat veranderd sindsdien, ongeveer een 350€ bij veroordeling
Bovenop de boete
Helaas wordt je bij deze inbreuk zelfs niet meer standaard gedagvaard voor de politierechtbank.
Hangt af van parket
Ondertussen worden hier ook minnelijke schikkingen voor gegeven
Die betaal je best meteen als er een binnen komt
En neen, er is geen celstraf voorzien voor deze inbreuken
Er is wettelijk zelfs geen rijverbod mogelijk ...
Mijn zoon en zijn vriendin reden samen in de wagen, allebei (m18), en werden ingehaald door 2 racers, de laatste verloor de controle over zijn stuur en reed tegen hun waardoor klapband en auto tegen de vangrail. De ene racer reed door de andere vloog over de kop. Ze kwamen er beiden met de schrik vanaf. Maar in dit geval van een ongeluk, worden zij dan ook zo zwaar beboet? Zij zijn eigenlijk slachtoffer en hadden niks met het hele race gebeuren te maken. (hoewel ook in overtreding met hun voorlopig rijbewijs)
In de eerste plaats blij te lezen dat je zoon en zijn vriendin er beiden met de schrik vanaf gekomen zijn.
Zonde van de auto.
Maar auto's kunnen vervangen worden, mensen niet.
Maar om maar ineens met de deur in huis te vallen: ja, zij zijn wel degelijk strafbaar.
Als ze betrapt waren geweest, bvb door een gewone politiecontrole, dan zou deze inbreuk ook beteugeld worden.
Het feit dat ze nu betrapt zijn omdat ze helaas betrokken zijn in een verkeersongeval, doet daar an sich géén afbreuk aan.
Gezien er ook nog 's een verkeersongeval gebeurd is, zou 't mij zeker niet verbazen, mocht deze zaak voor de politierechtbank komen. Zeker gezien de tegenpartij over kop geslagen is. De tegenpartij, gewond ?
Hoofdstuk III. Overtreding van de bepalingen betreffende het rijbewijs en de leervergunning
Artikel 30
§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die:
1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23, §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;
2° met het oog op de scholing in het sturen, een persoon begeleidt die in overtreding is met de bepalingen van 1°.
Deze bedragen, moet je nog vermenigvuldigen met 8 (opdeciemen).
Dus dit kan oplopen tot minimaal 400 euro, tot maximaal 4.000 euro.
Al kan een gedeelte daarvan voorwaardelijk worden uitgesproken.
Daarbovenop, komen dan nog gerechtskosten.
Daarbovenop, komt er dan nog een verplichte bijdrage van 200 euro aan het zogenaamde slachtofferfonds.
Als dit in Vlaanderen is gebeurd, dan kàn de politierechter hen ook nog een vervallenverklaring opleggen uit het recht een motorvoertuig te besturen voor een periode van minstens 8 dagen, tot maximaal 5 jaar.
Afdeling 1. Verval uitgesproken als straf
Artikel 38
5° (Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Waals Gewest) indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 30, § 1 of 33, § 1, 33, § 3, 1°.
5° (Vlaams Gewest) indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikel 30, § 1 en § 2, 1°, artikel 33, § 1 of § 3, 1°.
De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of levenslang indien de schuldige veroordeeld wordt voor een inbreuk op artikel 419 van het Strafwetboek of binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen en voor het geval bedoeld in 4° .
Nu, wat het verkeersongeval betreft.
Het is niet omdat hij z'n vriendin niet mocht vervoeren op dat ogenblik, dat hij daarom ook automatisch (mee) aansprakelijk gesteld zal worden voor het verkeersongeval.
Wat de aansprakelijkheid betreft. Dat zal afhangen van alle elementen in het dossier. Ik vermoed dat er politie bij geweest is, aangezien de tegenpartij over de kop geslagen is ?
Normaliter, zal de politie een PV opstellen. Uw zoon zal eerstdaags een attest ongeval ontvangen, alsook een copy van zijn eigen verhoor. Méér correspondentie zal je in eerste instantie niet ontvangen mbt dit ongeval. De politie zal het ganse PV opmaken, en overmaken aan het parket. En dan is het wachten tot de procureur een beslissing neemt in het dossier. Ik vermoed dat het een zaak voor de politierechter zou kunnen worden.
Ik heb van hieruit uiteraard géén inzage in het dossier. Maar elementen die mogelijks kunnen meespelen om te bepalen wie er voor dit ongeval aansprakelijk gesteld zal worden, zijn oa :
* Wat heeft je zoon verklaard tijdens zijn verhoor ?
* Wat heeft de tegenpartij verklaard tijdens diens verhoor ?
* Wat heeft/hebben getuig(en) verklaard tijdens het verhoor ?
* Wat heeft de politie ter plaatse vastgesteld en genoteerd in hun PV ?
* Is er een aanrijdingsformulier ingevuld geweest ? En zo ja: wat staat er precies op getekend, verklaard, aangekruist enz ?
De politierechter zal het ganse dossier bestuderen. Maar het is perfect mogelijk dat de politierechter oordeelt dat er géén oorzakelijk verband is tussen het feit dat uw zoon en zijn vriendin in overtreding waren tegen de voorwaarden van het voorlopig rijbewijs enerzijds en het ongeval anderzijds.
Eenvoudiger gezegd: de politierechter kàn inderdaad oordelen dat dit ongeval eveneens gebeurd zou zijn, als niet je zoon maar iemand met een definitief rijbewijs B achter het stuur zat. En dat het ongeval dan dezélfde schade aan je auto tot gevolg zou hebben.
Het is dus perfect mogelijk, dat de tegenpartij aansprakelijk gesteld wordt voor het verkeersongeval. Maar dat je zoon en zijn vriendin toch gestraft worden wegens de inbreuk tegen de voorwaarden mbt het voorlopig rijbewijs.
Maar dit oordeel, komt de politierechter toe.
En zonder alle concrete elementen uit het dossier te kennen, is het onmogelijk om daar van hieruit een idee over te vormen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma schreef: 16 jan 2024, 00:14
En neen, er is geen celstraf voorzien voor deze inbreuken
Er is wettelijk zelfs geen rijverbod mogelijk ...
Voor wie dit later mocht lezen:
Vlaanderen heeft de rijbewijswetgeving sindsdien veranderd
Inbreuken op het voorlopige rijbewijs in Vlaanderen, worden voortaan zwaarder bestraft, en een verval van het recht tot sturen (aka rijverbod) is mogelijk gemaakt, net zoals bij rijden ZONDER rijbewijs alleen mogelijk boetebedrag is lager
Laatst gewijzigd door Inazuma op 19 jan 2025, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Trees schreef: 18 jan 2025, 21:44
Maar in dit geval van een ongeluk, worden zij dan ook zo zwaar beboet?
Zij gaan normaal niet bestraft worden voor het ongeval op zich
Wél voor de andere inbreuken die hierdoor aan het licht gekomen zijn ...
(hoewel ook in overtreding met hun voorlopig rijbewijs)
Was het ongeval in Vlaanderen ?
Want dan is bestuurder stevig gesjareld ...
Inbreuken op de scholingsvoorwaarden (regionale, dus Vlaamse bevoegdheid) rond het voorlopige rijbewijs, worden in Vlaanderen sinds vorig jaar zwaarder bestraft ... mét mogelijk verval van het recht tot sturen (rijverbod)
Afdeling 1. Verval uitgesproken als straf
Artikel 38
§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :
5° (Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Waals Gewest) indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 30, § 1 of 33, § 1, 33, § 3, 1°.
5° (Vlaams Gewest) indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikel 30, § 1 en § 2, 1°, artikel 33, § 1 of § 3, 1°.
Artikel 30
(...) § 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die:
1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23, §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;
Vlaanderen heeft §2 - de scholingsvoorwaarden - toegevoegd aan de mogelijke inbreuken om rijverbod te krijgen
De andere regio's hebben dat enkel bij §1 : rijden zonder rijbewijs