Op het forum van de Waze kaarteditors werd volgende vraag gesteld:
"Vervalt bij een bord F5 (Begin autosnelweg) de snelheid van een bord C43 (70 km/u)dat een stuk voordien staat?"
Volgens mij is er niks in de wegcode waaruit zou blijken dat de 70 km/u zou vervallen na de F5 en blijft de 70 km/u beperking gelden tot en met de oprit op de eigenlijke autosnelweg.
Of zie ik het verkeerd?
Snelheidsbeperking bij C43 en F5.
Re: Snelheidsbeperking bij C43 en F5.
F5 op zich verandert volstrekt niets aan de toegelaten snelheidErasmus schreef: 14 jan 2025, 12:23 Op het forum van de Waze kaarteditors werd volgende vraag gesteld:
"Vervalt bij een bord F5 (Begin autosnelweg) de snelheid van een bord C43 (70 km/u)dat een stuk voordien staat?"
Volgens mij is er niks in de wegcode waaruit zou blijken dat de 70 km/u zou vervallen na de F5 en blijft de 70 km/u beperking gelden tot en met de oprit op de eigenlijke autosnelweg.
Noch trager, noch sneller
Er is geen enkele bepaling terzake ...
(die is er wel voor F1/F3 Bebouwde kom, en is er gekomen na arrest vh Hof van Cassatie)
De 120 op een snelweg wordt ook geregeld via verkeersREGELS (art 11)
Die zijn ondergeschikt aan verkeersTEKENS
Bord F5 zélf bepaalt geen snelheid - itt de F1 voorlopig - enkel dat de regels inzake snelweg van toepassing zijn ...
(cfr de non-discussie inzake "voorrang op fietspad" = opgelegd door regel , tov voorrangsborden = teken )
A12 Boom ?
Re: Snelheidsbeperking bij C43 en F5.
Ik had nog geen info over de plaats, maar het blijkt nu over deze locatie te gaan.A12 Boom ?
Re: Snelheidsbeperking bij C43 en F5.
Degene die mij de vraag voorschotelde heeft een antwoord van Stef Willems van VIAS gekregen over deze situatie:
"Bedankt voor uw mail.
Ik heb het voorgelegd aan onze expert wegcode.
Dit is zijn antwoord.
‘De betekenis van het bord C43 bevat een reeks verkeersborden die de door het bord C43 opgelegde snelheidsbeperking tenietdoen. Men kan dat zien als een bedoelde keuze of als een (mislukte) poging tot een volledige opsomming. Ik heb altijd begrepen dat het die laatste is, m.a.w., dat het bord C43 vervalt bij gelijk welk bord dat een snelheidsbeperking inhoudt. Ik zou bijgevolg zeggen dat men vanaf het bord F5 ‘begin of oprit van een autosnelweg’ 120 km/u mag rijden.
In de nieuwe Code van de openbare weg is dat gelukkig wel duidelijk.’
Hopelijk bent u hiermee geholpen.
Met vriendelijke groeten"
Ik heb die nieuwe code er al eens op nageslagen en daar lijkt het mij toch ook niet helemaal sluitend...
"Bedankt voor uw mail.
Ik heb het voorgelegd aan onze expert wegcode.
Dit is zijn antwoord.
‘De betekenis van het bord C43 bevat een reeks verkeersborden die de door het bord C43 opgelegde snelheidsbeperking tenietdoen. Men kan dat zien als een bedoelde keuze of als een (mislukte) poging tot een volledige opsomming. Ik heb altijd begrepen dat het die laatste is, m.a.w., dat het bord C43 vervalt bij gelijk welk bord dat een snelheidsbeperking inhoudt. Ik zou bijgevolg zeggen dat men vanaf het bord F5 ‘begin of oprit van een autosnelweg’ 120 km/u mag rijden.
In de nieuwe Code van de openbare weg is dat gelukkig wel duidelijk.’
Hopelijk bent u hiermee geholpen.
Met vriendelijke groeten"
Ik heb die nieuwe code er al eens op nageslagen en daar lijkt het mij toch ook niet helemaal sluitend...
-
- Administrator
- Berichten: 4424
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Re: Snelheidsbeperking bij C43 en F5.
"Men kan dat zien als"....




Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit
(J. Cruijff)

Re: Snelheidsbeperking bij C43 en F5.
Stef Willems is een joke ...Erasmus schreef: 16 jan 2025, 17:10 Degene die mij de vraag voorschotelde heeft een antwoord van Stef Willems van VIAS gekregen over deze situatie:
Is ook de man die op VRT NWS beweert dat een Apple Vision Pro "niet verboden" is voor bestuurders van voertuigen
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/02/07 ... ision-pro/
Code: Selecteer alles
Al is het gebruik van zo'n bril tijdens het autorijden niet verboden in ons land. "Er staat niets expliciet over in de wegcode", zegt Stef Willems van Verkeersinstituut Vias.
De "duikbril" vooraan is een scherm
Elk oog kijkt naar een ander schermpje
Het hangt op je hoofd, ipv in een houder bevbestigd aan de auto
8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen mobiel elektronisch apparaat met een scherm gebruiken, vasthouden noch manipuleren, tenzij het in een daartoe bestemde houder aan het voertuig bevestigd is.
Dat was helaas niet zijn eerste grandioze kemel ...
Op VRT wordt zoiets klakkeloos gepubliceerd - en dan al even klakkeloos overgenomen door andere media
Op Twitter / X verdween VIAS omdat ze daar wél tegenwind kregen
Zeer benieuwd wie dat is ....Ik heb het voorgelegd aan onze expert wegcode.
Euh ... dat is een limitatieve opsomming‘De betekenis van het bord C43 bevat een reeks verkeersborden die de door het bord C43 opgelegde snelheidsbeperking tenietdoen. Men kan dat zien als een bedoelde keuze of als een (mislukte) poging tot een volledige opsomming.
In de zin van "deze borden beëindigen een C43"
Als iemand daar wat aan kan "aanpassen" is dat het Hof van Cassatie, dat lang geleden al bepaalde dat een (ik dacht zonale) C43 voor een F1 BBK stopte aan die F1 - zoals nadien overgenomen is in wegcode
De wegcode-expert van VIAS "begrijpt" de wegcode dus nietIk heb altijd begrepen dat het die laatste is, m.a.w., dat het bord C43 vervalt bij gelijk welk bord dat een snelheidsbeperking inhoudt. Ik zou bijgevolg zeggen dat men vanaf het bord F5 ‘begin of oprit van een autosnelweg’ 120 km/u mag rijden.
Maar zij zijn wel gecontacteerd voor de nieuwe ...
C43 vanaf het verkeersbord tot en met het volgend kruispunt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduidIk heb die nieuwe code er al eens op nageslagen en daar lijkt het mij toch ook niet helemaal sluitend...Code: Selecteer alles
In de nieuwe Code van de openbare weg is dat gelukkig wel duidelijk.’
Het verbod vervalt evenwel:
1° op de plaats waar een verkeersbord C43 of een ander verkeersbord een andere snelheidsbeperking aanduidt;
2° op de plaats waar een verkeersbord het einde van een bebouwde kom aanduidt.
Daarmee zijn we terug naar af ...
Naar situatie voor uitgebreider vastgelegd werd wat een C43 beëindigt (oa zonale C43, F1/F3 )
De snelheidsbeperkingen van een R25 (de nieuwe F1 BBK) staan echter in een verkeersregel ... niet in de bepaling wat het bord inhoudt
Het bord zelf duidt dus geen snelheidsbeperking aan
De regel - in een ander, regionaal, reglement - doet dat ...
En dat is de situatie voor zo ongeveer alle "snelheidsbepalende" borden
De (definitie van de) borden bepalen de snelheid niet: een regionaal regeltje doet dat, want snelheid is geregionaliseerd buiten de snelwegen
Re: Snelheidsbeperking bij C43 en F5.
De vraag wordt dan, wat is een snelheid "aanduiden" ...
Voer voor Cassatie zit al ingebakken in de nieuwe code van de wegwanbeheerder - gans dit reglement is het legaliseren van een massa inbreuken door wegbeheerders ...
Voer voor Cassatie zit al ingebakken in de nieuwe code van de wegwanbeheerder - gans dit reglement is het legaliseren van een massa inbreuken door wegbeheerders ...