Motorrijbewijs A

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Liesbeth Vdh

Motorrijbewijs A

Bericht door Liesbeth Vdh »

1.Dit is vraag 16718
Moet een passagier op een motorfiets zijn armen rond het middel van de bestuurder houden?
Antwoord op proefexamen: JA.
In de wetteksten vind ik dit niet terug

2.Stopafstand Motor ifv rijbewijs A
Waar kan ik deze info terug vinden: bij 90km/u op droog wegdek is de stopafstand 60 meter. Bij 120, 70, 50, 30 en 20 km/u?

3.Dit is vraag 16699
De bestuurder van een motorfiets is gestopt op een bushalte om een passagier te laten afstappen.
A. Hij mag dat.
B. Hij mag dat niet.
Antwoord A: hij mag dit omdat stilstaan niet parkeren is.
Wetwijziging sedert 1/4/2023:
Ook voor de busstrook wordt nu duidelijk vastgelegd dat deze geen deel uitmaakt van de rijbaan. Dit maakt ook dat stilstaan en parkeren op de busstrook voortaan verboden is, voor zover daar nog discussie over bestond.
bert.covens

Re: Motorrijbewijs A

Bericht door bert.covens »

Liesbeth Vdh schreef: 15 jan 2025, 23:27 3.Dit is vraag 16699
De bestuurder van een motorfiets is gestopt op een bushalte om een passagier te laten afstappen.
A. Hij mag dat.
B. Hij mag dat niet.
Antwoord A: hij mag dit omdat stilstaan niet parkeren is.
Wetwijziging sedert 1/4/2023:
Ook voor de busstrook wordt nu duidelijk vastgelegd dat deze geen deel uitmaakt van de rijbaan. Dit maakt ook dat stilstaan en parkeren op de busstrook voortaan verboden is, voor zover daar nog discussie over bestond.
Verwar een bushalte en een busstrook niet met elkaar.

De bushalte, daarmee bedoelt men op 15m aan weerszijden van het bordje dat de bushalte aanduidt.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Liesbeth Vdh

Bericht door Liesbeth Vdh »

Dit verschil klopt inderdaad, maar op de foto bij deze vraag staat er een busstrook.
Inderdaad, stiltstaan 15 meter voor en na een bord van bushalte mag wel, maar niet als er een busstrook te zien is. Zie wetgeving.
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Waar zie jij die busstrook?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Liesbeth Vdh schreef: 16 jan 2025, 19:24 Dit verschil klopt inderdaad, maar op de foto bij deze vraag staat er een busstrook.
Neen.
Je ziet op de tekening een rijbaan, die verdeeld is in rijstroken.
En er is een bushalte naast de rijbaan getekend.
Liesbeth Vdh schreef: 16 jan 2025, 19:24 Inderdaad, stiltstaan 15 meter voor en na een bord van bushalte mag wel,
Voilà.
Liesbeth Vdh schreef: 16 jan 2025, 19:24 maar niet als er een busstrook te zien is. Zie wetgeving.
Neen, bekijk de tekening nog eens goed.
Dan zal je zien dat er géén busstrook getekend is.

Of herlees je theorie nog eens. Meer bepaald hoe een busstrook eruit ziet. Zie wetgeving.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Liesbeth Vdh schreef: 15 jan 2025, 23:27 1.Dit is vraag 16718
Moet een passagier op een motorfiets zijn armen rond het middel van de bestuurder houden?
Antwoord op proefexamen: JA.
In de wetteksten vind ik dit niet terug
Niet alles wat men op examen kan vragen staat daarom ook in wetteksten

Wat men verwacht als "goede rijtechniek" op praktijkexamen, staat nergens in wetteksten
Plaats reactie