Snelheidsbeperking bij C43 en F5.

Punten van discussie.
Erasmus

Snelheidsbeperking bij C43 en F5.

Bericht door Erasmus »

Op het forum van de Waze kaarteditors werd volgende vraag gesteld:

"Vervalt bij een bord F5 (Begin autosnelweg) de snelheid van een bord C43 (70 km/u)dat een stuk voordien staat?"

Volgens mij is er niks in de wegcode waaruit zou blijken dat de 70 km/u zou vervallen na de F5 en blijft de 70 km/u beperking gelden tot en met de oprit op de eigenlijke autosnelweg.

Of zie ik het verkeerd?
Inazuma

Re: Snelheidsbeperking bij C43 en F5.

Bericht door Inazuma »

Erasmus schreef: 14 jan 2025, 12:23 Op het forum van de Waze kaarteditors werd volgende vraag gesteld:

"Vervalt bij een bord F5 (Begin autosnelweg) de snelheid van een bord C43 (70 km/u)dat een stuk voordien staat?"

Volgens mij is er niks in de wegcode waaruit zou blijken dat de 70 km/u zou vervallen na de F5 en blijft de 70 km/u beperking gelden tot en met de oprit op de eigenlijke autosnelweg.
F5 op zich verandert volstrekt niets aan de toegelaten snelheid

Noch trager, noch sneller

Er is geen enkele bepaling terzake ...
(die is er wel voor F1/F3 Bebouwde kom, en is er gekomen na arrest vh Hof van Cassatie)

De 120 op een snelweg wordt ook geregeld via verkeersREGELS (art 11)
Die zijn ondergeschikt aan verkeersTEKENS
Bord F5 zélf bepaalt geen snelheid - itt de F1 voorlopig - enkel dat de regels inzake snelweg van toepassing zijn ...
(cfr de non-discussie inzake "voorrang op fietspad" = opgelegd door regel , tov voorrangsborden = teken )

A12 Boom ?
Erasmus

Bericht door Erasmus »

A12 Boom ?
Ik had nog geen info over de plaats, maar het blijkt nu over deze locatie te gaan.
Erasmus

Bericht door Erasmus »

Degene die mij de vraag voorschotelde heeft een antwoord van Stef Willems van VIAS gekregen over deze situatie:

"Bedankt voor uw mail.
Ik heb het voorgelegd aan onze expert wegcode.
Dit is zijn antwoord.
‘De betekenis van het bord C43 bevat een reeks verkeersborden die de door het bord C43 opgelegde snelheidsbeperking tenietdoen. Men kan dat zien als een bedoelde keuze of als een (mislukte) poging tot een volledige opsomming. Ik heb altijd begrepen dat het die laatste is, m.a.w., dat het bord C43 vervalt bij gelijk welk bord dat een snelheidsbeperking inhoudt. Ik zou bijgevolg zeggen dat men vanaf het bord F5 ‘begin of oprit van een autosnelweg’ 120 km/u mag rijden.
In de nieuwe Code van de openbare weg is dat gelukkig wel duidelijk.’
Hopelijk bent u hiermee geholpen.
Met vriendelijke groeten"

Ik heb die nieuwe code er al eens op nageslagen en daar lijkt het mij toch ook niet helemaal sluitend...
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

"Men kan dat zien als"....

:roll: :roll: :roll:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Erasmus schreef: 16 jan 2025, 17:10 Degene die mij de vraag voorschotelde heeft een antwoord van Stef Willems van VIAS gekregen over deze situatie:
Stef Willems is een joke ...

Is ook de man die op VRT NWS beweert dat een Apple Vision Pro "niet verboden" is voor bestuurders van voertuigen

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/02/07 ... ision-pro/

Code: Selecteer alles

Al is het gebruik van zo'n bril tijdens het autorijden niet verboden in ons land. "Er staat niets expliciet over in de wegcode", zegt Stef Willems van Verkeersinstituut Vias.
De Apple Vison Pro is een mobiel elektronisch apparaat met DRIE schermen
De "duikbril" vooraan is een scherm
Elk oog kijkt naar een ander schermpje

Het hangt op je hoofd, ipv in een houder bevbestigd aan de auto

8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen mobiel elektronisch apparaat met een scherm gebruiken, vasthouden noch manipuleren, tenzij het in een daartoe bestemde houder aan het voertuig bevestigd is.

Dat was helaas niet zijn eerste grandioze kemel ...
Op VRT wordt zoiets klakkeloos gepubliceerd - en dan al even klakkeloos overgenomen door andere media
Op Twitter / X verdween VIAS omdat ze daar wél tegenwind kregen

Ik heb het voorgelegd aan onze expert wegcode.
Zeer benieuwd wie dat is ....

‘De betekenis van het bord C43 bevat een reeks verkeersborden die de door het bord C43 opgelegde snelheidsbeperking tenietdoen. Men kan dat zien als een bedoelde keuze of als een (mislukte) poging tot een volledige opsomming.
Euh ... dat is een limitatieve opsomming
In de zin van "deze borden beëindigen een C43"

Als iemand daar wat aan kan "aanpassen" is dat het Hof van Cassatie, dat lang geleden al bepaalde dat een (ik dacht zonale) C43 voor een F1 BBK stopte aan die F1 - zoals nadien overgenomen is in wegcode

Ik heb altijd begrepen dat het die laatste is, m.a.w., dat het bord C43 vervalt bij gelijk welk bord dat een snelheidsbeperking inhoudt. Ik zou bijgevolg zeggen dat men vanaf het bord F5 ‘begin of oprit van een autosnelweg’ 120 km/u mag rijden.
De wegcode-expert van VIAS "begrijpt" de wegcode dus niet

Maar zij zijn wel gecontacteerd voor de nieuwe ...

Code: Selecteer alles

In de nieuwe Code van de openbare weg is dat gelukkig wel duidelijk.’
Ik heb die nieuwe code er al eens op nageslagen en daar lijkt het mij toch ook niet helemaal sluitend...
C43 vanaf het verkeersbord tot en met het volgend kruispunt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid
Het verbod vervalt evenwel:
1° op de plaats waar een verkeersbord C43 of een ander verkeersbord een andere snelheidsbeperking aanduidt;
2° op de plaats waar een verkeersbord het einde van een bebouwde kom aanduidt.

Daarmee zijn we terug naar af ...
Naar situatie voor uitgebreider vastgelegd werd wat een C43 beëindigt (oa zonale C43, F1/F3 )

De snelheidsbeperkingen van een R25 (de nieuwe F1 BBK) staan echter in een verkeersregel ... niet in de bepaling wat het bord inhoudt
Het bord zelf duidt dus geen snelheidsbeperking aan
De regel - in een ander, regionaal, reglement - doet dat ...

En dat is de situatie voor zo ongeveer alle "snelheidsbepalende" borden
De (definitie van de) borden bepalen de snelheid niet: een regionaal regeltje doet dat, want snelheid is geregionaliseerd buiten de snelwegen
Inazuma

Bericht door Inazuma »

De vraag wordt dan, wat is een snelheid "aanduiden" ...

Voer voor Cassatie zit al ingebakken in de nieuwe code van de wegwanbeheerder - gans dit reglement is het legaliseren van een massa inbreuken door wegbeheerders ...
Plaats reactie