vervalt verplicht 6u rijles na 2 keer niet geslaagd voor praktijkexamen ooit?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
njiruk

vervalt verplicht 6u rijles na 2 keer niet geslaagd voor praktijkexamen ooit?

Bericht door njiruk »

Hey
Ik vermoed dat ik het antwoord al weet, maar toch voor de zekerheid... (titel zegt het al volledig)
Vervalt de verplichting van 6u rijles na 2 keer niet geslaagd voor praktijkexamen ooit?
Het is voor mij zo'n 20 jaar geleden... :~)
bert.covens

Re: vervalt verplicht 6u rijles na 2 keer niet geslaagd voor praktijkexamen ooit?

Bericht door bert.covens »

Kan je aub eens concrete info geven aub ?

Wanneer precies heb jij rijlessen gevolgd ?
Heb jij ooit al praktijkexamens afgelegd, waarvoor je niet geslaagd was ?
Hoeveel keer precies ? En wanneer was dat precies ?

Ben jij (opnieuw) geslaagd voor je theorie-examen sinds minder dan 3 jaar ?
Heb jij nu een voorlopig rijbewijs ? Zo ja, welk model ?
Of heb je er ooit 1 gehad dat nu vervallen is ? Zo ja, welk model ? Wanneer vervallen ?

En waar ga jij praktijkexamen afleggen ?
Is dat in het Vlaamse Gewest of in het Brusselse Gewest ?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
njiruk

Re: vervalt verplicht 6u rijles na 2 keer niet geslaagd voor praktijkexamen ooit?

Bericht door njiruk »

Mijn vraag was ietwat kort geformuleerd. Dat is waar.
Doch, mijn centrale vraag is algemeen gesteld en vereist geen extra informatie. Het zal ook een antwoord bieden voor mensen die dezelfde vraag hebben maar zich in andere situaties bevinden. Moest dat toch niet het geval zijn dan breng ik graag verduidelijking.

bert.covens schreef: 11 jan 2025, 11:11 Kan je aub eens concrete info geven aub ?

Wanneer precies heb jij rijlessen gevolgd ?
Heb jij ooit al praktijkexamens afgelegd, waarvoor je niet geslaagd was ?
Hoeveel keer precies ? En wanneer was dat precies ?

Ben jij (opnieuw) geslaagd voor je theorie-examen sinds minder dan 3 jaar ?
Heb jij nu een voorlopig rijbewijs ? Zo ja, welk model ?
Of heb je er ooit 1 gehad dat nu vervallen is ? Zo ja, welk model ? Wanneer vervallen ?

En waar ga jij praktijkexamen afleggen ?
Is dat in het Vlaamse Gewest of in het Brusselse Gewest ?
bert.covens

Ik weet nochtans waarom ik die vragen stel.
Om je vraag correct te kunnen beantwoorden, is die concrete informatie net wél vereist.

De wetgeving is namelijk zodanig complex, dat er géén éénduidig algemeen antwoord gegeven kan worden zonder die extra info.
Bovendien is de wetgeving dan ook nog 's verschillend in het Vlaams Gewest versus het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Als anderen een gelijkaardige vraag hebben, is het belangrijk dat ze hun concrete casus meegeven. Anders zouden ze wel 's grandioos op het verkeerde spoor kunnen zitten.

Dus zonder die extra info, ga ik er mijn tijd ook niet meer in steken.
njiruk

Bericht door njiruk »

Ok, amai, dat verbaast me.
Wel ziehier dan, m'n antwoorden erop:

Wanneer precies heb jij rijlessen gevolgd ?: nog niet.

Heb jij ooit al praktijkexamens afgelegd, waarvoor je niet geslaagd was ? Klopt

Hoeveel keer precies ? En wanneer was dat precies ? 2 keer. Van de eerste poging vind ik geen info meer terug. Ik vond een email terug waaruit blijkt dat ik de tweede poging eind september 2013 deed.

Ben jij (opnieuw) geslaagd voor je theorie-examen sinds minder dan 3 jaar ? Ja

Heb jij nu een voorlopig rijbewijs ? Zo ja, welk model ? Ja, rijbewijs B

Of heb je er ooit 1 gehad dat nu vervallen is ? Zo ja, welk model ? Wanneer vervallen ? Nee

En waar ga jij praktijkexamen afleggen ? In het Vlaamse Gewest
bert.covens

Ja, geloof me vrij dat dit complexer in mekaar zit dan je zou denken.

Dit is de basis.
Het Koninklijk Besluit van 10 juli 2006.

Artikel 9
De kandidaat die twee maal na elkaar niet slaagt voor het praktisch examen moet zes uren praktisch rijonderricht volgen bij een rijschool vooraleer hij terug toegelaten wordt tot het praktisch examen.
.

Op 3 februari 2014, voerde men voor alle 3 de gewesten hier nog een tweede lid aan toe :

Artikel 9
De kandidaat die twee maal na elkaar niet slaagt voor het praktisch examen moet zes uren praktisch rijonderricht volgen bij een rijschool vooraleer hij terug toegelaten wordt tot het praktisch examen.

Niettemin worden de mislukkingen voor het praktisch examen die vóór de afgifte van het voorlopig rijbewijs bedoeld in artikel 5/1, § 1, tweede lid werden afgelegd, niet meegerekend.
.

Maar toen werden bevoegdheden deels overgeheveld naar de drie gewesten, en is het allemaal 1 grote soep geworden. En dan druk ik me nog héél voorzichtig uit.

Dit tweede lid, werd op 04/03/2017 voor Vlaanderen namelijk weer geschrapt.
Gevolg: voor Vlaanderen, blijven alle mislukkingen dus opnieuw levenslang gelden !
Dit geldt ook voor eerdere mislukkingen van de kandidaat in 1 van de 2 andere gewesten :!:

Artikel 9 Vlaams Gewest
.

In het Waalse Gewest, werd dit tweede lid dan weer niet geschrapt.
Gevolg: Als iemands voorlopig rijbewijs vervalt, en de kandidaat 3 jaar wacht om een nieuw voorlopig rijbewijs aan te vragen ... staat de teller van het aantal mislukkingen op het praktijkexamen in het Waalse Gewest terug op nul.

Artikel 9 Waals Gewest

Niettemin worden de mislukkingen voor het praktisch examen die vóór de afgifte van het voorlopig rijbewijs bedoeld in artikel 5/1, § 1, tweede lid werden afgelegd, niet meegerekend.
.

En het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dan :?:
Wel, daar werd artikel 9 in het KB 10 juli 2006 simpelweg opgeheven.

Artikel 9 Brussels Hoofdstedelijk Gewest
(Opgeheven)

Dit werd vervangen door artikel 3.2.5 van het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 29 maart 2018.

Ook in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, wordt de teller van het aantal mislukkingen op het praktijkexamen dus terug op nul gezet wanneer de kandidaat de 3 jaar wachttijd heeft uitgezeten, en een nieuw voorlopig rijbewijs aanvraagt.

Art. 3.2.5. Telkens de kandidaat twee opeenvolgende keren niet slaagt voor het praktisch examen, volgt hij minimum zes uren praktische scholing aan een rijschool vooraleer hij kan worden toegelaten tot een volgend praktisch examen.

De kandidaat mag slechts een nieuw praktisch examen afleggen na het volgen van deze praktische scholing en op vertoon van het getuigschrift van praktische scholing afgegeven door een rijschool.

De mislukkingen voor het praktisch examen die vóór de afgifte van het voorlopig rijbewijs bedoeld in artikel 5/1, § 1, tweede lid, van het koninklijk besluit van 10 juli 2006 betreffende het rijbewijs voor voertuigen van categorie B werden afgelegd, worden niet meegerekend.
.

Edit:
Oh ja, om maar even mee te geven wat voor een soep het geworden is (en hoe onze eigenste wetgever er zélf ook niet meer wijs uit geraakt) :

In de federale versie van artikel 9, KB 10/07/2006 (nog steeds van toepassing voor het Waalse Gewest), wordt tot op heden nog altijd verwezen naar “artikel 5/1, §1, 2de lid”. Dit zou eigenlijk aangepast moeten worden naar “artikel 5/1, §1/2”. Want dit 2de lid van §1 werd ondertussen geschrapt op 01/02/2019 met de invoering van het Voorlopig Rijbewijs M12.

Idem voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Daar wordt in artikel 3.2.5 van het BBHR 29/03/2018, ook nog steeds verkeerdelijk verwezen naar artikel 5/1, §1, 2de lid van het KB 10/07/2006.

Kort samengevat voor jou.

Zorg ervoor dat je op de dag van je praktijkexamen sinds minder dan 3 jaar geleden geslaagd bent in je theorie-examen. Kennelijk OK.

Als het al 2 mislukkingen in 2013 waren, dan blijven ze in Vlaanderen levenslang tellen. Je bent in dat geval dus verplicht om 6 uur praktijkles te volgen in een erkende rijschool, voordat je in Vlaanderen weer je praktijkexamen mag afleggen. Neem het getuigschrift van onderricht zeker mee, op de dag van je praktijkexamen. Opgelet: géén origineel attest = géén praktijkexamen. Dit attest blijft na afgifte in het examencentrum. Andere examencentra kunnen zien in welk examencentrum dit attest is ingehouden (en op welke datum).

Opgelet : als je destijds nog maar 1x mislukt bent in je praktijkexamen. Of bijvoorbeeld geen 2, maar al 3x. Dan heeft het nu nog géén zin om al 6 uur praktijkles te gaan volgen. Want stel dat je nu zou mislukken. Dan zijn de 6 uren die je nu volgt, waardeloos. Want voor je derde poging, moeten die 6 lesuren verplicht gevolgd worden NA je tweede mislukking. Eerder gevolgde lesuren, komen daarvoor nooit in aanmerking. Daarom : als je niet zeker meer weet hoeveel pogingen je destijds gedaan hebt, kan je dit altijd laten nakijken. Dat kan in eender welk examencentrum. Gewoon even langsgaan met je identiteitskaart, en navragen aan het loket. Zo voorkom je een onnodige farce dat je praktijkexamen niet mag doorgaan.

Je schrijft dat je nog géén praktijklessen gevolgd hebt, en je intussen een voorlopig rijbewijs hebt. Dan ben je dus nu in het bezit van een voorlopig rijbewijs M36. Dus eentje, waarop op de keerzijde 1 of 2 begeleider(s) vermeld staan. Als dit voorlopig rijbewijs werd uitgereikt sinds 1 maart 2024, dan moet je begeleider een vormingsmoment gevolgd hebben sinds minstens 5 maanden op de dag waarop jij je praktijkexamen gaat afleggen. Neem zeker het attest van dit vormingsmoment mee naar je praktijkexamen. Deze verplichting geldt ook, als je je praktijkexamen gaat afleggen met de rijschool.. Opgelet: géén origineel attest = géén praktijkexamen. Of indien nog géén 5 maanden geleden gevolgd = géén praktijkexamen. Dit attest, krijg je terug van de examinator. Dit attest is namelijk 10 jaar geldig (en staat trouwens ook op het burgerprofiel van de begeleider).
njiruk

Bericht door njiruk »

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Jah, weer typisch Belgisch! (~:
Heel kort samengevat:
-in het Vlaamse gewest vervalt die verplichting nooit
-in het Brusselse en Waalse gewest vervalt het 3 jaar na elk 2e praktijkexamen.

NB, ik vond ook:
"Om in Brussel het praktisch examen af te leggen, moet u ook in Brussel geslaagd zijn voor theoretisch examen."
https://be.brussels/nl/transport-mobili ... ijbewijs-b

Ik veronderstel dat dat ook voor de andere gewesten zo is (maar goed, we zitten in België dus dat is niet zeker, haha)

Handig om weten op die website vond ik ook deze verschillen, van toepassing in het Brusselse gewest maar niet in het Vlaamse gewest:
-verplichte EHBO cursus volgen (gratis, kan deels thuis)
-logboek van de praktijk oefenmomenten bijhouden (wordt geverifieerd op het praktijkexamen)
Inazuma

Bericht door Inazuma »

njiruk schreef: 15 jan 2025, 14:59 NB, ik vond ook:
"Om in Brussel het praktisch examen af te leggen, moet u ook in Brussel geslaagd zijn voor theoretisch examen."

Ik veronderstel dat dat ook voor de andere gewesten zo is (maar goed, we zitten in België dus dat is niet zeker, haha)
Euh .... het is inderdaad niet zo :roll:

Rijbewijswetgeving rond examens is 1 gigantische puinhoop geworden
bert.covens

njiruk schreef: 15 jan 2025, 14:59 Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Jah, weer typisch Belgisch! (~:
Heel kort samengevat:
-in het Vlaamse gewest vervalt die verplichting nooit
klopt.
njiruk schreef: 15 jan 2025, 14:59 -in het Brusselse en Waalse gewest vervalt het 3 jaar na elk 2e praktijkexamen.
Neen, dat klopt niet.
Die 3 jaar, is niet te rekenen na een tweede opeenvolgende mislukking. Maar wél te rekenen na de vervaldatum van het voorlopig rijbewijs.
njiruk schreef: 15 jan 2025, 14:59 NB, ik vond ook:

Nee, dat klopt helaas ook weer niet.

Wie in het Vlaams Gewest theorie-examen aflegt, kan daarmee in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest géén praktijkexamen afleggen.
Wie in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest het theorie-examen aflegt, kan daarmee wél in het Vlaams Gewest praktijkexamen afleggen.
njiruk schreef: 15 jan 2025, 14:59 Handig om weten op die website vond ik ook deze verschillen, van toepassing in het Brusselse gewest maar niet in het Vlaamse gewest:
-verplichte EHBO cursus volgen (gratis, kan deels thuis)
-logboek van de praktijk oefenmomenten bijhouden (wordt geverifieerd op het praktijkexamen)
Dit is inderdaad niet van toepassing in het Vlaams Gewest.

Neem het niet als een verwijt. Maar ik zou je aanraden om je vooral te concentreren op wat voor jou in Vlaanderen van toepassing is. Dit om onnodige verwarring te voorkomen. Ik weet vanuit dagelijkse praktijk welke farces er kunnen gebeuren wanneer kandidaten theorie afleggen in het éne gewest, en daarna praktijk in het andere gewest.

En dan bedoel ik oa praktijkexamens die niet kunnen doorgaan, omdat de kandidaat érgens niet mee in orde is. Ergens onderweg door de bomen het bos niet meer gezien, en "prijs". En nog niet te raar of zelden 2x "prijs", omdat ook de vervaldatum van het voorlopig rijbewijs en/of van het theorie-examen ineens akelig dichtbij komt voordat de kandidaat zich in regel weet te stellen.
Plaats reactie