Opheffen code 78

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Stef_9

Opheffen code 78

Bericht door Stef_9 »

Beste

Ik heb mijn definitief rijbewijs met code 78 (automaat) behaald. Ik zou ook mijn rijbewijs voor handgeschakeld willen behalen.
Online heb ik gevonden dat ik daarvoor een rijbewijs M3 moet aanvragen.

mijn vraag is: verlies ik mijn definitief rijbewijs met code 78 tijdens het voorlopig rijbewijs M3?
Met andere woorden: Mag ik nog alleen of met vrienden rijden in een automaat nadat ik een M3 aanvraag/krijg.

Alvast bedankt!
Stefan Peeters
Administrator

Re: Opheffen code 78

Bericht door Stefan Peeters »

Jouw rijbewijs met code 78 blijft gewoon geldig.
Je mag dus gewoon verder blijven rijden met een voertuig met automatische versnellingsbak.

Wanneer je een voertuig bestuurt met een handgeschakelde versnellingsbak moet je uiteraard wel de regels omtrent het voorlopige rijbewijs volgen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Stef_9 schreef: 30 nov 2024, 00:16 Beste

Ik heb mijn definitief rijbewijs met code 78 (automaat) behaald. Ik zou ook mijn rijbewijs voor handgeschakeld willen behalen.
Online heb ik gevonden dat ik daarvoor een rijbewijs M3 moet aanvragen.
Je hoeft géén theorie-examen meer af te leggen.
Voorts : je hebt niet 1, maar wel 2 mogelijkheden:

mogelijkheid 1 :

Je vraagt een voorlopig rijbewijs M3 aan bij het gemeentehuis.
Daarop moet je minstens 1 begeleider voorzien, die aan de voorwaarden voldoet.
Je brengt in je handgeschakelde auto een L aan op de achterruit, en een 2de binnenspiegel voor je begeleider.
Je oefent minstens 1 maand onder dekking van dit voorlopig rijbewijs, voordat je praktijkexamen kan afleggen.
Je kan je praktijkexamen afleggen met je eigen auto, vergezeld van je begeleider.

mogelijkheid 2 :

Je volgt minstens 2 uur praktijkles bij een erkende rijschool.
Je kan meteen je praktijkexamen afleggen via de rijschool. (kan in dit geval dus niet met eigen auto).

algemeen :

Het praktijkexamen dat je zal afleggen, is verder inhoudelijk identiek hetzelfde als het praktijkexamen dat je afgelegd hebt met je automaat.

Dus :
* eerst ook weer risicoperceptietest op computer.
* vaste controles vooraf aan de auto (verlichting, ....).
* 1 bijkomende controle vooraf aan de auto (bvb bandenspanning of slijtage banden of een reservoir onder motorkap aanduiden).
* een gedeelte zelfstandig rijden via GPS, én wegwijzers volgen moet je ook nog steeds kunnen.
* de examenrit zal ook nu ongeveer 40 minuten in beslag nemen.
Stef_9 schreef: 30 nov 2024, 00:16 mijn vraag is: verlies ik mijn definitief rijbewijs met code 78 tijdens het voorlopig rijbewijs M3?
Met andere woorden: Mag ik nog alleen of met vrienden rijden in een automaat nadat ik een M3 aanvraag/krijg.
Zoals Stefan al zei.

Je verliest je huidige rijbewijs B met code 78 niet. Als je het traject aflegt via een voorlopig rijbewijs M3, dan zal je bijgevolg tijdelijk 2 rijbewijzen hebben.

* je definitieve rijbewijs B (met code 78)
* je voorlopig rijbewijs B M3

Eénmaal geslaagd, wordt er een nieuw definitief rijbewijs B voor je aangemaakt, waarop dan géén code 78 meer vermeld zal staan. Wanneer je dàt gaat afhalen op het gemeentehuis, lever je de andere 2 terug in.

Met een automaat, is er géén beperking meer. Ook niet tijdens je stageperiode met je voorlopig rijbewijs M3. Daarmee mag jij in je eentje rijden, of jonge vrienden vervoeren. Je mag ook rijden op weekendnachten en nachten van feestdagen, je mag in het buitenland rijden, enz.

Enkel als je met een handgeschakelde auto rijdt in je stageperiode, zijn er voorwaarden (en beperkingen) aan verbonden die je dan wél zal moeten respecteren.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Stef_9

Bericht door Stef_9 »

Enorm bedankt voor beiden jullie antwoorden!
Plaats reactie