Rijbewijs BE & C

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Artiest

Rijbewijs BE & C

Bericht door Artiest »

Hallo,

Ik ben enkele weken geleden geslaagd voor de theorie van het Rijbewijs B, nu doe ik rustig de wachttijd van 3 maanden uit MET BEGELEIDER (dat was de snelste weg naar een vast rijbewijs). Maar voor mijn job heb ik een BE nodig, de persoon van de rijschool zei dat ik 1 maand na het halen van mijn vast B rijbewijs al de proeven mocht afleggen voor een BE, klopt dit?

Ivm met het C rijbewijs, ook voor mijn werk zou ik maximum 1x per week met een vrachtwagen moeten rijden om mijn materiaal te verplaatsen (Circus, Theater, Gala's etc..),dus volgens hem had ik dan ook geen vakbekwaamheid nodig, maar geldt dit ook voor een oplegger (C1E dacht ik)?

Ik neem aan dat er niet echt een wetgeving is ivm een rijbewijs C1E zonder vakbekwaamheid aangezien niemand een grote oplegger koopt als dit niet zijn hoofdberoep is..

EN

Ik ben nu 19, als ik mijn Rijbewijs C haal, mag ik dan direct met de grotere vrachtwagens rijden eens ik 21 wordt? of zijn er verschillende proeven voor iedere variatie van het 'C' rijbewijs?

Alvast Bedankt!
GRO
Administrator

Re: Rijbewijs BE & C

Bericht door GRO »

Voor BE of C moet je eerst een echt rijbewijs B hebben.

- Voor BE moet je geen extra theorie afleggen. Wel een nieuw praktijkexamen. Dat kan met de rijschool.
- Voor C moet je wel opnieuw theorie afleggen.
Of je al of niet vakbekwaamheid nodig hebt kun je hier lezen:

http://www.gratisrijbewijsonline.be/rijbewijsCdeel0.htm
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Artiest schreef:.... aangezien niemand een grote oplegger koopt als dit niet zijn hoofdberoep is..
Toch wel. Ik denk dan bvb spontaan al aan firma's die chape leggen. Die hebben bijvoorbeeld al een grote combinatie trekker-oplegger waarin hun chape zit, en een grote pomp. Toch is hun hoofdberoep niet tranport.

En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te vinden.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Wouter

Bericht door Wouter »

Voor rijbewijs BE kan je gewoon een voorlopig rijbewijs gaan halen op het gemeentehuis (je moet dan al wel in het bezit zijn van je vast rijbewijs B). Daar moet je dan minstens 1 maand mee oefenen, en dan mag je praktijkexamen BE gaan doen.

Rijbewijs C: minstens 21
Rijbewijs C1: minstens 18, max 7,5 ton
Als je nog geen 21 bent, mag je wél al examen afleggen voor rijbewijs C. Als je dat doet, krijg je inderdaad tot je 21 het beperkte rijbewijs C1, en daarna mag je het gewoon gaan omwisselen.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
nnn

Bericht door nnn »

beste leden ik heb een vraagje moet er een afspraak gemaakt worden voor de theorie examen van C categorie?
of kan ook zonder afspraak?
groetjes
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Zonder vakbekwaamheid kan zonder afspraak. Wil je ook het attest van vakbekwaamheid behalen moet je meerdere theorie-examens afleggen. Dan kan je best eerst informeren bij het examencentrum.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Volledigheidshalve, geef ik >>> hier een link naar de brochure van GOCA daaromtrent mee.

Daarin lees ik:
brochure Goca schreef:Afspraak voor het theorie-examen

U dient tijdig een afspraak vast te leggen voor het theorie-examen van
categorie C en C1.
Het verwondert mij ook wel. Maar zoals ik die brochure lees, moet er wel degelijk voorafgaandelijk een afspraak gemaakt worden voor een theorie-examen zonder basiskwalificatie vakbekwaamheid.

Neem desnoods bij gelegenheid eens contact op met het examencentrum. Een telefoontje is gauw genoeg gebeurd, en dan ben je 100 % zeker. De lijst van examencentra vind je >>> hier.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
marcopolo

Bericht door marcopolo »

Beste

Een vraag, mag je met een c of ce rijbewijs met een bus naar de keuring in Belgie
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Neen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie