Beste,
Ik deed het oefenexamen en daarin kwam vraag AR68 en dat was een vraag
Voetgangerslichten zijn driekleurig ik had ja maar het was nee. Ik kijk in mijn boek en er staat er zijn ook drie-of tweekleurige verkeerslichten voor voetgangers. Ik had het toch juist want dit snap ik niet!
Driekleurigeverkeerslichten
Re: Driekleurigeverkeerslichten
Dat is geen vraag van gratisrijbewijsonline maar van het boek Autorijden van A tot Z.
Verkeerslichten voor voetgangers zijn altijd tweekleurig, enkel groen of rood. De andere verkeerslichten (auto's, fietsers, ...) zijn driekleurig, die hebben ook een oranje fase.
Dat klopt echter niet meer ...Rafael schreef: 29 okt 2024, 18:17 Verkeerslichten voor voetgangers zijn altijd tweekleurig, enkel groen of rood. De andere verkeerslichten (auto's, fietsers, ...) zijn driekleurig, die hebben ook een oranje fase.
Artikel 61. Driekleurige verkeerslichten
61.1. De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis :
8° Wanneer de lichten het verlichte silhouet van een fiets en een voetganger voorstellen, gelden deze lichten uitsluitend voor fietsers, voor bestuurders van tweewielige bromfietsen indien ze op het fietspad mogen rijden en voor voetgangers.
Stukje interpretatie natuurlijk, maar dat is (naar mijn mening) een gecombineerd licht en geen voetgangerslicht. Een combinatie die voorzien is, maar ik in de praktijk nog nooit ben tegengekomen om logische redenen (ontruimingstijden e.d.). Ik geef je opmerking in ieder geval door.
-
Ik heb speciaal nog eventjes gewacht om te reageren ....
Als je énkel naar de titel "voetgangerslichten" kijkt, dan kunnen deze lichten inderdaad slechts 2 kleuren hebben.
Artikel 63. Tweekleurige verkeerslichten
63.1. Voetgangerslichten.
1. Voetgangerslichten zijn tweekleurig.
2. De lichten van deze tekens hebben de volgende betekenis :
1° rood licht betekent dat het verboden is zich op de rijbaan te begeven.
2° groen licht betekent dat het toegelaten is zich op de rijbaan te begeven. Als aanwijzing kan het einde van deze toelating door het knipperen van het groene licht worden aangekondigd.
3. Het rode licht wordt boven het groene licht geplaatst.
4. Het rode licht stelt de verlichte silhouet van een onbeweeglijke voetganger voor, terwijl het groene licht de verlichte silhouet van een voetganger in beweging voorstelt.
5. Als het voetgangerssilhouet omringd is door pijltjes, betekent dit dat gelijktijdig groen of rood geldt voor de dwarsrichting. Deze lichten gelden enkel voor voetgangers.
Zoals Inazuma echter al aangeeft. Daar staat tegenover, dat er ondertussen wel degelijk driekleurige verkeerslichten bestaan, die (ook) voor voetgangers bedoeld zijn.
61.1. De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis :
8° Wanneer de lichten het verlichte silhouet van een fiets en een voetganger voorstellen, gelden deze lichten uitsluitend voor fietsers, voor bestuurders van tweewielige bromfietsen indien ze op het fietspad mogen rijden en voor voetgangers.
en zie ook :
63.2. Gecombineerde voetgangers-fietserslichten.
Wanneer de lichten het verlichte silhouet van een fiets en een voetganger voorstellen, gelden deze lichten uitsluitend voor fietsers, voor bestuurders van tweewielige bromfietsen indien ze op het fietspad mogen rijden en voor voetgangers. Deze lichten hebben dezelfde betekenis als die bedoeld in artikel 63.1, 2.
Nu zijn er twee mogelijkheden.
Ofwel heb je nog een boek dat intussen een tikkeltje gedateerd is. Het verkeersreglement wijzigt soms sneller dan je zou denken ...
Ofwel zou de auteur van het boek "Autorijden van A tot Z" deze vraag nu mss beter herzien of schrappen.
Als je énkel naar de titel "voetgangerslichten" kijkt, dan kunnen deze lichten inderdaad slechts 2 kleuren hebben.
Artikel 63. Tweekleurige verkeerslichten
63.1. Voetgangerslichten.
1. Voetgangerslichten zijn tweekleurig.
2. De lichten van deze tekens hebben de volgende betekenis :
1° rood licht betekent dat het verboden is zich op de rijbaan te begeven.
2° groen licht betekent dat het toegelaten is zich op de rijbaan te begeven. Als aanwijzing kan het einde van deze toelating door het knipperen van het groene licht worden aangekondigd.
3. Het rode licht wordt boven het groene licht geplaatst.
4. Het rode licht stelt de verlichte silhouet van een onbeweeglijke voetganger voor, terwijl het groene licht de verlichte silhouet van een voetganger in beweging voorstelt.
5. Als het voetgangerssilhouet omringd is door pijltjes, betekent dit dat gelijktijdig groen of rood geldt voor de dwarsrichting. Deze lichten gelden enkel voor voetgangers.
Zoals Inazuma echter al aangeeft. Daar staat tegenover, dat er ondertussen wel degelijk driekleurige verkeerslichten bestaan, die (ook) voor voetgangers bedoeld zijn.
en zie ook :
63.2. Gecombineerde voetgangers-fietserslichten.
Wanneer de lichten het verlichte silhouet van een fiets en een voetganger voorstellen, gelden deze lichten uitsluitend voor fietsers, voor bestuurders van tweewielige bromfietsen indien ze op het fietspad mogen rijden en voor voetgangers. Deze lichten hebben dezelfde betekenis als die bedoeld in artikel 63.1, 2.
Nu zijn er twee mogelijkheden.
Ofwel heb je nog een boek dat intussen een tikkeltje gedateerd is. Het verkeersreglement wijzigt soms sneller dan je zou denken ...
Ofwel zou de auteur van het boek "Autorijden van A tot Z" deze vraag nu mss beter herzien of schrappen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Zijn / waren bedoeld voor vierkantgroen situaties, en plaatsen waar geen trottoir isRafael schreef: 30 okt 2024, 07:32 Stukje interpretatie natuurlijk, maar dat is (naar mijn mening) een gecombineerd licht en geen voetgangerslicht. Een combinatie die voorzien is, maar ik in de praktijk nog nooit ben tegengekomen om logische redenen (ontruimingstijden e.d.). Ik geef je opmerking in ieder geval door.
Sindsdien is "dankzij" Gilkinet een "begaanbare" berm het verplichte terrein voor de voetganger bij afwezigheid van een trottoir en mogen zij dan het fietspad niet volgen ... wat het gebruik van die lichten in een grijze zone brengt
Ze moeten gevolgd worden door voetgangers, maar is dat ook als die niet op fietspad mogen lopen ?
"vierkant groen" wordt door AWV systematisch illegaal geregeld, zonder de vereiste lichten
Vandaar dat je dit ook weinig ziet