Inhalen Autosnelweg, Autoweg en gewone weg buitenbebouwdekom 2x en 3x rijstroken

Graag uw mening over deze website.
R0B

Inhalen Autosnelweg, Autoweg en gewone weg buitenbebouwdekom 2x en 3x rijstroken

Bericht door R0B »

1. Als ik op rechter rijstrook sneller rijdt dan autos op de middenrijstrook (Autosnelweg drierijstroken in eenrichtichting) of op de linkerrijstrook (rijbaan buiten de beboudekom 2rijstroken in de dezelfde richting) zonder van rijstrook te veranderen dan ben ik toch niet aanhet inhalen dan rijdt je die gewoon voorbij?[img][img][/img

2. Als ik sneller rijdt op de middelste strook tussen twee auto's op de linkerrijstrook en de rechterrijstrook
(Autosnelweg drierijstroken in eenrichtichting) zonder van rijstrook te veranderen is dat inhalen? Voorbeeld vraag426

2.1. Vraag 426, waarom moet de rode auto achter AUTO B wachten als die tussen die Auto's gewoon voorbij kan rijden en Auto A inhalen

3. Ik rijd op de rechterrijstrook en verander niet van rijstrook, moet ik helemaal naar de linkerrijstrook gaan om bestuurders die links naast mij rijden(middenrijstrook) te passeren. (Autosnelweg drierijstroken in eenrichtichting)

verbeter me als ik het fout heb, volgens mij is inhalen passeren van een ander langzamer rijdend voertuig dat in dezelfde richting rijdt, op een weg
GRO
Administrator

Re: Inhalen Autosnelweg, Autoweg en gewone weg buitenbebouwdekom 2x en 3x rijstroken

Bericht door GRO »

Inhalen doe je wanneer je sneller rijdt dan het voertuig dat je inhaalt.
Inhalen doe je langs LINKS.
Langs RECHTS inhalen kan als een bestuurder naar links wil afslaan en je het veilig kunt.
Een voertuig dat stil staat en dus niet beweegt, kan je voorbijrijden.
Bij bijvoorbeeld FILE op een autosnelweg heeft het geen belang of bestuurders op de linkse of rechtse rijstrook iets sneller rijden.
Een bestuurder die uit de tegenovergestelde rijrichting komt, kruis je.
Inazuma

Re: Inhalen Autosnelweg, Autoweg en gewone weg buitenbebouwdekom 2x en 3x rijstroken

Bericht door Inazuma »

Bij het opstellen van de wegcode werden "moeilijke" zaken uit de weg gegaan
De wegcode geldt op de openbare weg ... maar de openbare weg is nérgens in de verkeerswetgeving gedefinieerd :!:

Op dezelfde manier is er géén definitie van wat inhalen eigenlijk is :!:

Het Nederlandse inhalen is bovendien ook niet gelijk aan het Franse dépasser (voorbij steken, overschrijden, overtreffen)
Als ik je inhaal, kan ik in het Nederlands nog steeds achter je lopen of rijden
Ik ben pas eerst als ik je ook voorbij steek ...

Er staat enkel een negatieve definitie in de wegcode, met wat NIET als inhalen beschouwd wordt

16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.

R0B schreef: 08 sep 2024, 13:32 1. Als ik op rechter rijstrook sneller rijdt dan autos op de middenrijstrook (Autosnelweg drierijstroken in eenrichtichting) of op de linkerrijstrook (rijbaan buiten de beboudekom 2rijstroken in de dezelfde richting) zonder van rijstrook te veranderen dan ben ik toch niet aanhet inhalen dan rijdt je die gewoon voorbij?
Dan haal je in ..
2. Als ik sneller rijdt op de middelste strook tussen twee auto's op de linkerrijstrook en de rechterrijstrook
(Autosnelweg drierijstroken in eenrichtichting) zonder van rijstrook te veranderen is dat inhalen?
Dan haal je in, als je niet tegelijk aan de uitzonderingen voldoet
2.1. Vraag 426, waarom moet de rode auto achter AUTO B wachten als die tussen die Auto's gewoon voorbij kan rijden en Auto A inhalen
Beetje rare vraag omdat je niet weet hoe snel B rijdt
Niet tegenover A , en niet tegenover de rode auto in het midden ....

ER links gaan achter hangen is niet nodig om A voorbij te steken

3. Ik rijd op de rechterrijstrook en verander niet van rijstrook, moet ik helemaal naar de linkerrijstrook gaan om bestuurders die links naast mij rijden(middenrijstrook) te passeren.
Als je niet aan de uitzonderingen op inhalen voldoet, moet dat inderdaad ...

verbeter me als ik het fout heb, volgens mij is inhalen passeren van een ander langzamer rijdend voertuig dat in dezelfde richting rijdt, op een weg
Van een langzamere bestuurder
Langzamer maar nog wel in beweging (Art 16.1)
Buiten de omstandigheden opgesomd in Art 16.2
En op hetzelfde weggedeelte (Hof van Cassatie)

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... yezmpzgyb9
R0B

Bericht door R0B »

Bedankt voor uw uitleg.

Nog een vraag; stel ik rij op de rechterrijstrook op een weg verdeeld in twee of drierijstroken in een richting, en ik voeg in links voor een autobestuurder die achter me op de middenrijstrook rij(weg met drierijstroken in eenrichting)of op de linkerrijstrook(weg met twee rijstroken in eenrichting) wordt dat ook beschouwd als inhalen of rechts inhalen. :| :x
bert.covens

Bericht door bert.covens »

R0B schreef: 10 sep 2024, 23:54 Bedankt voor uw uitleg.

Nog een vraag; stel ik rij op de rechterrijstrook op een weg verdeeld in twee of drierijstroken in een richting, en ik voeg in links voor een autobestuurder die achter me op de middenrijstrook rij(weg met drierijstroken in eenrichting)of op de linkerrijstrook(weg met twee rijstroken in eenrichting) wordt dat ook beschouwd als inhalen of rechts inhalen. :| :x
Als ik jouw vraag goed begrijp, dan wil jij van rijstrook veranderen.
Je moet dan voorrang verlenen aan de bestuurder achter je, aangezien die al in de rijstrook rijdt waar je naartoe wil.

Veranderen van rijstrook, is namelijk een maneuver :

12.4. De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.

Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden of van rijstrook of van file veranderen bij het ritsen bedoeld in artikel 12bis.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
R0B

Bericht door R0B »

Bedankt uw snelle antwoord

Ja Ik wil van rijstrook veranderen, maar is invoegen langs RECHTS VOOR een bestuurder achter je RECHTS INHALEN?
Inazuma

Bericht door Inazuma »

R0B schreef: 11 sep 2024, 21:37 Ja Ik wil van rijstrook veranderen, maar is invoegen langs RECHTS VOOR een bestuurder achter je RECHTS INHALEN?
Als je niet van achter die bestuurder komt niet ...

Wel uitkijken dat je de achteropkomende auto niet hindert:
:idea: Er is de voorrang bij rijstrookverandering (manoeuvre)
:idea: Er is ook een verbod om te beginnen inhalen als je zelf al ingehaald wordt

16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :

1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :
(...)
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
Plaats reactie