Ik begrijp het antwoord niet. Waarom zou ik voorrang geven aan een lijnbus en aan de toeristenbus - niet?
LES 22 - 'Trein - tram- bus'.
Je moet, binnen een bebouwde kom, enkel voorrang verlenen als het een lijnbus is die een bushalte verlaat en de richtingaanwijzer van de bus knippert. Dus niet voor een toeristenbus.
Buiten de beboude kom moet je geen voorrang verlenen.
vraag 298
-
Re: vraag 298
Omdat er wel degelijk een verschil is tussen een autobus en een autocar :VikkiUd schreef: ↑02 sep 2024, 10:53 Ik begrijp het antwoord niet. Waarom zou ik voorrang geven aan een lijnbus en aan de toeristenbus - niet?
LES 22 - 'Trein - tram- bus'.
Je moet, binnen een bebouwde kom, enkel voorrang verlenen als het een lijnbus is die een bushalte verlaat en de richtingaanwijzer van de bus knippert. Dus niet voor een toeristenbus.
Buiten de beboude kom moet je geen voorrang verlenen.
2.65. « Autobus » : elk voor het vervoer van zittende en staande passagiers ontworpen en gebouwd motorvoertuig met meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend.
2.66. « Autocar » : elk voor het vervoer van uitsluitend zittende passagiers ontworpen en gebouwd motorvoertuig met meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend..
En de verkeersregel waarvan sprake, geldt énkel thv een autobus die haar halteplaats verlaat:
Artikel 39. Gedrag tegenover autobussen en trolleybussen die hun halteplaatsen verlaten
Binnen de bebouwde kommen moet elke bestuurder die dezelfde richting volgt als een autobus of een trolleybus, die autobus- of trolleybusbestuurder gelegenheid laten zijn halteplaats te verlaten wanneer hij met de richtingsaanwijzers zijn voornemen kenbaar heeft gemaakt zijn voertuig opnieuw in beweging te brengen. Daartoe moet hij vertragen en, zo nodig, stoppen.
In dat geval en in afwijking van de bepalingen van artikel 12.4., moeten de autobus- en de trolleybusbestuurders geen voorrang verlenen aan de andere bestuurders die dezelfde richting volgen..
Dus als er bvb een autocarchauffeur een bushalte in de bebouwde kom is opgereden, en daar heeft stilgestaan om z'n passagiers te laten uitstappen. Dan moet je hem géén voorrang verlenen als hij met z'n richtingsaanwijzers te kennen geeft weer te willen wegrijden.
edit : deze wettekst heeft 't ook nog over zgn. trolleybussen. Maar die zijn vziw zelfs in Gent in 2009 al uit het straatbeeld verdwenen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Re: vraag 298
Om nog te zwijgen van de mallejan ...bert.covens schreef: ↑02 sep 2024, 11:38 edit : deze wettekst heeft 't ook nog over zgn. trolleybussen. Maar die zijn vziw zelfs in Gent in 2009 al uit het straatbeeld verdwenen.
Nog nooit gezien op de weg
http://www.penterbak.nl/Mallejan.html
Je kan er zo ook 2 achter elkaar hangen, en de boomstammen er eventueel bovenop leggen, dan lijkt het op een kar ...
Wel oppassen met de autocars van De Lijn waarmee ze sneldiensten via snelweg doen (of deden ?)
Geen staande passagiers