Bij deze post ik ook het verloop van mijn praktijk examen. De tips en tricks van mijn voorgangers hebben goed geholpen, ik wil dus hetzelfde bereiken!
https://maps.app.goo.gl/2h6KavQWVsGfkWTVA
Perceptie-test
Duidt alleen aan wat je gezien hebt. Bij video's online was ik me soms zelf aan het tricken "Heb ik dit gezien? Mmmh precies wel", als ik dat had en iets aanvinkte was ik meestal fout. Vele elementen zijn ook echt heel duidelijk, een voetganger die heen en weer kijkt om te kijken of die over kan. Fietser op het fietspad en je wil rechts inslaan. Dode hoek van je spiegels kan ook een antwoord zijn, bv iemand die je voorbij steekt verdwijnt uit je spiegel.
Auto kennis
Dit is de standaard dus: correcte zithouding, spiegels afstellen, iets tonen onder de motorkap, lichten, pinkers en toeter testen.
Verloop op de weg
1. GPS instellen naar de Tiensesteenweg en deze volgen. Nummer was ergens ter hoogte van de Colruyt.
2. Volgens GPS moest je de Meerdaalboslaan op en het rondpunt rond en terug rijden. Het stuk van de Meerdaalboslaan rond de verkeerslichten en industriezone is 70, probeer dus ook het korte stukje naar het rondpunt boven de 50 te rijden (als dat kan). Het stuk na de Brabanthal is 90, dus dat zeker ook niet vergeten. Je komt dan bij de verkeerslichten (T-kruispunt) aan en moet hier naar links. Net voor de verkeerslichten begint de bebouwde kom -> 50.
3. Rechtdoor tot aan de Tiensepoort links af op de ring (richting gevangenis dus). Let wel op, bij de Ark (school) is een dynamische zone 30.
4. Net voor het verkeerslicht bij Sportoase rechts de Frederik Lintsstraat in. Hier moest ik links parkeren tussen twee auto's. De plaats is echt voldoende groot, dus niet stressen dat ze je een mini plekje gaan geven. Uitstappen (doen alsof je voor een lange tijd weg bent -> handrem op, kijken als je uitstap, auto op slot doen, rond de auto stappen moest hier niet omdat je al aan het voetpad parkeert). Parkeerplaats uitrijden, de examinator zei hier niks omdat je maar 1 kant uit kan. Je kan de verbodsborden hier echt niet missen, er staan er minstens 6 en de meeste ervan zijn al zichtbaar als je de Frederik Lintstraat in gaat. Let wel op, haaientanden!
5. Links de Parkstraat in zodat je terug aan het verkeerslicht bij Sportoase komt.
6. Rechts de ring terug op. (Goed kijken voor fietsers die je mogelijks voorbij steken)
7. Bij de naamsepoort links af de Naamsesteenweg op. Dit is een zone 30 maar deze eindigt ook in de bocht verderop. Dus goed op letten!
8. De Hertogstraat in. Weeral dit is zone 30
9. Rechts de Kerspelstraat in. Hier moest ik keren in de straat.
10. De Hertogstraat terug in gaan en richting examencentrum. Dit is nog een klein stukje zone 30. Niet vergeten pinken en voorrang geven bij de kruising (net na de weg van de ijsbaan) en goed kijken voor fietsers die van rechts komen.
11. Links de straat van het examencentrum op. Zorg dat je ver genoeg rijdt zodat je meer van het tegenliggend verkeer kan zien in de bocht.
Resultaat
Geslaagd en was mijn eerste keer.
Opmerkingen
Ik had echt veel stress voor de rit. Tijdens de rit viel het allemaal goed mee. Heb je stress? Probeer er wat oefeningen tegen te doen zoals ademhaling oefeningen, in de natuur een stukje wandelen, ... Doe op het examen gewoon geen loze dingen, ben je verkeerd voorgesorteerd rij dan gewoon die weg en zeg dat je verkeerd bent. Vooral niet beginnen panikeren! Ik ben ook een keertje stil gevallen en ik ben geslaagd. Kijk ook zeker genoeg in je spiegels en draai je hoofd hier fysiek bij zodat je examinator het ziet. Je dode hoek ook niet vergeten!
Succes nog allemaal!