Verschil rijbewijs b code 96 en b+e

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
vadim braye

Verschil rijbewijs b code 96 en b+e

Bericht door vadim braye »

Beste leden
Ik heb een vraag ivm met volgende rijbewijzen
Rijbewijs B
Rijbewijs b met code 96
Rijbewijs b+e
Mag ik met een rijbewijs b
Een voertuig besturen van een mtm van 2 ton een aanhangwagen trekken van een mtm met 1 ton ?
Samenstel is 3 ton

Ik weet dat een rijbewijs b met code 96 mag 4250 kg is
Maar met een b rijbewijs mag je toch een voertuig besturen van 3500 kg en een aanhangwagen van 750 kg toch ? Komt ook uit op 4250 of ben ik verkeerd?
Inazuma

Re: Verschil rijbewijs b code 96 en b+e

Bericht door Inazuma »

vadim braye schreef: 07 aug 2024, 13:15 Mag ik met een rijbewijs b
Een voertuig besturen van een mtm van 2 ton een aanhangwagen trekken van een mtm met 1 ton ?
Samenstel is 3 ton
Ja, zolang de gezamenlijke MTM onder de 3500 kg blijft

§2. De houder van een rijbewijs geldig voor de categorie B zonder de code 96 mag een samenstel besturen, bestaande uit een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg, mits de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 3 500 kg bedraagt.

Ik weet dat een rijbewijs b met code 96 mag 4250 kg is
Maar met een b rijbewijs mag je toch een voertuig besturen van 3500 kg en een aanhangwagen van 750 kg toch ? Komt ook uit op 4250 of ben ik verkeerd?
De aanhangwagen van 750 kg MTM mag altijd achter een voertuig cat B (als je dat mag trekken ...)
Dat kan hooguit 3500 + 750 of 4250 kg zijn

Dat is ook de reden dat de B + code 96 dus 4250 kg MTM vd sleep is ... maar met de aanhanger zwaarder dan MTM 750 kg

Voor wie een code 96 zou willen halen: ga ineens voor B+E ...
Examen is eigenlijk hetzelfde, maar je zit met veel minder beperkingen als je B+E behaalt

Voor rijbewijs kijk je naar de MTM's

Effectieve massa van de aanhangwagen is uiteraard altijd functie van wat je voertuig MAG trekken :!:

Het is inderdaad een uitermate dwaze regeling ...
Je mag met een lichter voertuig dus een zware aanhangwagen trekken, zelfs zonder code 96 als je onder de 3500 kg MTM sleep blijft
Maar gebruik je een zwaarder trekkend voertuig uit cat B, wat doorgaans dus eigenlijk veiliger is, dan mag je die aanhangwagen mogelijk niet meer trekken met B, of zelfs niet met B+96 ...

Je kan bvb ook een situatie krijgen waarin je een geladen zware aanhanger mag trekken met B of B+96 ;
Maar een lege aanhanger die evenveel weegt, mag dan niet omdat die een hogere MTM heeft ...
vadim braye

Bericht door vadim braye »

inazuma schreef: zware aanhanger mag trekken met B of B+96 ;
Maar een lege aanhanger die evenveel weegt, mag dan niet omdat die een hogere MTM heeft ...
Ik weet ook dat er een verschil is tusseb mtm maximale toegestane massa en mbt maximum beladen massa.

Want er zijn er veel die zeggen deze aanhangwagen mag mag 2500 kg zijn mtm maar soit hij weegt maar 400 km mbt
Dus ik mag er mee rijden
Inazuma

Bericht door Inazuma »

vadim braye schreef: 11 aug 2024, 16:28 Ik weet ook dat er een verschil is tusseb mtm maximale toegestane massa en mbt maximum beladen massa.

Want er zijn er veel die zeggen deze aanhangwagen mag mag 2500 kg zijn mtm maar soit hij weegt maar 400 km mbt
Dus ik mag er mee rijden
Of je volgens je rijbewijs met een aanhanger mag rijden, daarvoor moet je naar de MTM van trekker en aanhanger kijken

Of je auto die aanhangwagen mag trekken, daarvoor kijk je naar effectieve massa / MBT van de aanhangwagen, en van de massa die je auto mag trekken

Een aanhangwagen met MTM 2500kg gaat leeg echt geen 400kg wegen ... :wink:

Met rijbewijs B mag de auto dan maar 1000kg MTM hebben (die gaan zeldzaam zijn, en niets, of zeer weinig mogen trekken)
Met B+96 mag de auto maar 1750 kg MTM hebben (dat kan)

In praktijk ga je zo'n aanhangwagen niet met rijbewijs B mogen trekken
Plaats reactie