geflitst met voorlopig rijbewijs

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Inazuma

Re: geflitst met voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Kayleeke schreef: 04 jul 2023, 17:20 Ik heb al 4 5 boettes gehad met voorlopig rijbewijs en de laatste was 167 rijden op een autostraden maar mijn vriendin reed ben ik mijn rijbewijs nu kwijt?
PV komt bij de houder van de nummerplaat - als politie jullie niet tegengehouden heeft en de bestuurder dus niet geïdentificeerd werd.

Die gaat moeten doorgeven wie de feitelijke bestuurder was.
En die gaat de boete - en de rest vd gevolgen- ook nog moeten willen slikken ... anders komt men terug bij de houder vd nummerplaat

Of er ook geloofd gaat worden dat je vriendin reed, is nog wat anders als je met voorlopig rijbewijs al aan 5 boetes zat ...

Gevolgen gaan fiks zijn, zeker als die 167 al gecorrigeerd is
Als dat nog gecorrigeerd moet worden gaat er ongeveer 10 km/u af, en zit je net onder de 40 km/u te snel
Onbekend2

Bericht door Onbekend2 »

Beste

Blijkbaar stond er een anonieme auto op een plek waar ik 100 reed binnen de bebouwde kom. Het ding is nu dat ik een voorlopige rijbewijs heb. Een domme actie inderdaad. Als ik toch geflitst ben, kan dan mijn rijbewijs ingetrokken worden?

Alvast bedankt
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Onbekend2 schreef: 20 jul 2024, 18:30 Blijkbaar stond er een anonieme auto op een plek waar ik 100 reed binnen de bebouwde kom. Het ding is nu dat ik een voorlopige rijbewijs heb. Een domme actie inderdaad. Als ik toch geflitst ben, kan dan mijn rijbewijs ingetrokken worden?
Je rijbewijs kan niet meer ingetrokken worden, dat had meteen na de inbreuk moeten gebeuren
(daarom noemt het ook "onmiddellijke intrekking")

Maar geef nog geen feestje
Je gaat je rijbewijs wél kwijt spelen als je voor de politierechtbank moet komen ...

Jij (of de houder van de nummerplaat) gaat PV ontvangen

Indien auto op iemand anders ingeschreven is, dan gaat die hiervoor niet willen opdraaien, want dat betekent maanden zonder rijbewijs, en opnieuw examens afleggen (mogelijk ook psychologische proeven om te zien of je mentaal wel geschikt bent om een auto te besturen)
Uiteindelijk komt PV dan via omweg wel bij jou terecht

Nadien mogelijk eerst verhoor (al hoeft dat niet)

Vervolgens dagvaarding voor de politierechtbank
Met zowat gegarandeerde veroordeling ...
Plaats reactie