20 uur gaan echt niet goed

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
riva

20 uur gaan echt niet goed

Bericht door riva »

Ik heb al eerder een voorlopig rijbewijs gehad, maar mijn ouders hadden geen tijd om me te leren rijden dus ik ben er nooit geraakt. Ik had toen het gevoel dat het redelijk goed ging, ik ben goed in mijn maneuvers en kijk goed uit, maar had het nog wat moeilijk met drukke plaatsen, en reed dan soms te traag om overzicht te kunnen behouden. Deze keer wou ik het echt wel halen ondanks dat ik geen begeleiders met tijd heb, dus ik heb een groot deel van mijn spaargeld in 20 uur rijles gestoken.

Ik denk dat het goed is dat mijn instructeur me dwingt dingen te doen die moeilijk voor me zijn op drukke plaatsen, maar hij moedigt me tegelijk aan om én sneller te rijden én goed te kijken én juist te schakelen, maar ik kan die dingen op het moment nog niet tesamen doen, en elke les nu is gewoon ofwel:
a: ik rij snel genoeg voor de instructeur en mis dan bijna een afslag waardoor ik vergeet te kijken (!) of te bruut schakel omdat het snel moet gaan, sneller dan ik op het moment kan.
b: ik kijk en schakel en doe alles juist, wat voor mij wel prioriteit heeft op snelheid, maar het gaat te traag voor de instructeur, die zegt dat mij reactiesnelheid niet goed is, maar ik ben gewoon niet geoefend in reageren dus het gaat trager. hij is vaak wat gefrustreerd dat ik niet doe wat hij zegt, maar het lukt me gewoon nog niet om alles tegelijk juist te doen dus ik kan een deel doen van wat hij zegt, maar ik moet kiezen. ik weet dat het belangrijk is dat ik vlot en aan de juiste snelheid rij, tis niet dat ik het niet eens ben met hem, maar geen fietsers overhoop rijden is wel een prioriteit voor me.
c: we doen maneuvers en de instructeur is verbaasd dat ik ze kan en ze graag doe want de man denkt ondertussen dat ik achterlijk ben omdat ik zijn instructies niet opvolg.
d: soms moedigt hij me aan om de toegelaten snelheid te rijden op momenten waar ik het er echt niet mee eens ben. als er schoolkinderen van tussen geparkeerde auto's komen in het stadscentrum rij ik wel liever traag genoeg dat ik veilig kan stoppen. ik zeg niet dat hij ongelijk heeft, maar ik ben wel verbaasd hierover.

ik heb nu vier van de tien lessen gehad, en ik weet niet goed hoe het verder moet? ik heb niet het gevoel dat ik beter leer snel genoeg rijden of beter leer schakelen en kijken door telkens opnieuw de twee tegelijk slecht te doen, en het geeft me ook niet meer vertrouwen in de zaak. ik heb vroeger nog rijles gehad en daar kwamen dezelfde werkpunten naar voor, maar ik had wel gevoel dat er aan gewerkt werd. Van in het begin, nog voor we aan het rijden waren, was de huidige instructeur erg negatief over het feit dat ik niet kon oefenen met mijn ouders. hij zei "dat zullen we dan nog wel zien" toen ik vertelde dat ik voor het voorlopig zonder begeleider ging. Wat is dan het nut van die 20 uur? als de instructeur er niet in gelooft op voorhand? stop ik niet beter met de lessen? ik denk niet dat deze persoon me ooit een bekwaamheidsbewijs gaat geven, en ik ben niet zeker dat de huidige aanpak me beter leert rijden. ik voel me zo dwaas dat ik hier zoveel geld in heb gestoken.
Andrea
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 feb 2018, 11:15

Re: 20 uur gaan echt niet goed

Bericht door Andrea »

Je moet op het praktijkexamen veilig rijden, geen risico doen, als je voelt dat rijinstructeur niet past voor jou, dan liever gewoon een andere nemen (wisselen).
GRO
Administrator
Berichten: 12774
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: 20 uur gaan echt niet goed

Bericht door GRO »

Vraag in de rijschool of je voor de andere lessen een andere instructeur kan krijgen,
Plaats reactie