Rijbewijs A afleggen of toch maar code 372?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Bemmie

Rijbewijs A afleggen of toch maar code 372?

Bericht door Bemmie »

Goedavond allemaal,

Ik heb zo goed als mogelijk gezocht maar stelde me toch nog enkele vragen.
Ik ben momenteel 23 jaar en 6 maanden, ik rijd momenteel niet met een motorfiets en heb dit in het verleden niet gedaan (wel achterop :wink:).
Echter kom ik uit een familie waar iedereen dit wel deed, echter heb ik zelf enkel een rijbewijs B.

Momenteel mag ik dus uitsluitend met een bromfiets (AM) rijden.
Echter dacht ik er aan om mijn rijbewijs A af te leggen.

Enerzijds was het de bedoeling om eerst code 372 af te leggen, want infeite is mijn bedoeling op dit moment om enkel met een motorfiets tot 125cc te rijden.
Echter dacht ik stel dat ik toch met een hogere categorie zou willen rijden moet ik dit nog gaan afleggen.
Hierdoor dacht ik zou het niet beter zijn om direct de korte pijn te ondergaan en het volledige rijbewijs A af te leggen?

Anderzijds zou ik misschien door de code 372 af te leggen ervaring kunnen opdoen op de weg die ik later kan gebruiken tijdens het praktijkexamen A?

Ik heb mijn rijbewijs B al voldoende lang en zou dus mijn code 372 onmiddellijk kunnen afleggen door slechts 4h les te gaan volgen?

Het theorie examen gaan afleggen zie ik weinig problemen in, maar praktijk misschien wel want met een rijbewijs A moet je onmiddellijk je examen gaan afleggen met een vrij "zware" motor.

Het theorie examen voor rijbewijs A is pas mogelijk dacht ik op 23 jaar en 9 maanden, maar moet je bij het examencentrum expliciet aangeven dat het om een a1 of a2 of a gaat dan? Want ik zou denken dat die theorie toch grotendeels gelijkloopt?

Groetjes
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs A afleggen of toch maar code 372?

Bericht door Inazuma »

Bemmie schreef: 14 apr 2024, 19:16 Hierdoor dacht ik zou het niet beter zijn om direct de korte pijn te ondergaan en het volledige rijbewijs A af te leggen?

Anderzijds zou ik misschien door de code 372 af te leggen ervaring kunnen opdoen op de weg die ik later kan gebruiken tijdens het praktijkexamen A?
Beide zijn mogelijk ...
Dat is een keuze die je zelf moet maken

Code 372 is wel beperkt tot binnen België, dat is NIET geldig in het buitenland ... ook niet in landen waar eenzelfde regeling bestaat.

Ik heb mijn rijbewijs B al voldoende lang en zou dus mijn code 372 onmiddellijk kunnen afleggen door slechts 4h les te gaan volgen?
Er is geen examen af te leggen in dit geval ... geen theorie, geen praktijk
Enkel opleiding


https://www.traffix.be/motorfiets-b-372 ... e%20leggen.


Het theorie examen voor rijbewijs A is pas mogelijk dacht ik op 23 jaar en 9 maanden, maar moet je bij het examencentrum expliciet aangeven dat het om een a1 of a2 of a gaat dan? Want ik zou denken dat die theorie toch grotendeels gelijkloopt?
Dat is hetzelfde
Er is geen onderscheid in verkeersregels

Theorie examen is niet nodig bij code 372
NeGeNdUuSt
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 mei 2021, 08:49

Re: Rijbewijs A afleggen of toch maar code 372?

Bericht door NeGeNdUuSt »

Goedeavond Bemmie,

Ik ben over 2 jaar terug ook voor mijn volledig A rijbewijs gegaan terwijl ik ook al een verleden had om met een 50cc te mogen rijden.
het is dan ook de beste keuze geweest om voor volle vermogen te mogen gaan lessen & praktijkexamen aansluitend te doen.
een 125cc is heel budgetvriendelijk & je moet ook geen wegentax betalen ,al wat daar boven is helaas wel & je kan er denk ik enkel in belgie meerijden.

als ik in jouw plaats was zou ik direct de kort pijn gaan.
Plaats reactie