Herstelexamens

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Frank de Busser

Re: Herstelexamens

Bericht door Frank de Busser »

Je zal een document krijgen van het parket waarop je moet aanduiden waar je jouw examens wil afleggen. Dan zal het parket jouw dossier opsturen naar het betreffende examencentrum. Het examencentrum zal dat dossier ingeven en zal jou dan een uitnodiging sturen om je examens te gaan uitvoeren. Zolang het dossier niet op het examencentrum ligt, kan je geen examens doen. Alle afgelegde examens die vooraf plaatsvinden zijn ongeldig.
Inazuma
Berichten: 11390
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

Kristofdc schreef: 25 mar 2024, 04:10 Ik zou graag de herstel examens doen voor men rijverbod ingaat. Kan ik al mijn examens afleggen voor ik een brief krijg van justitie ?
Hangt af van hoe Parket dat regelt, en verschilt dus ...

Je zou papieren moeten krijgen om je keuze te maken waar je dat examen wil doen
Kies je niet zelf, dan wordt dat toegewezen waar je ze moet doen.
Is het altijd zo dat ik mijn examens kan afleggen voor het rijverbod ingaat ?
Neen

Kàn, maar is niet gegarandeerd
Ik vind dat ik nogal lang moet wachten en ben bang dat een van de dagen plots de wijkagent voor de deur staat
Het gaat om een straf
Niet noodzakelijk iets dat je kan plannen naargelang het je best uitkomt.

Het kan maanden, zelfs jaren duren voor dat deel vd straf uitgevoerd wordt


Je zou denken dat wetgever regelt hoe dit verloopt, en dat dit voor iedereen op dezelfde manier zou verlopen, maar niet zo in België ...
Kristel87

Re: Herstelexamens

Bericht door Kristel87 »

Mijn man is vorig jaar veroordeeld voor rijden onder invloed van alcohol. Hij kreeg een geldboete, 3 maanden rijverbod, 4 herstelproeven en nog een jaar alcoholslot erboven op. Het rijverbod loopt nu, theorie en praktijk afgelegd en geslaagd. Vorige week ging hij voor de medische en psychologische testen. Gisteren viel het verdict in de brievenbus 'niet geschikt'. Verder geen enkele uitleg met de reden waarom. We probeerden vandaag het IPMT te bereiken, maar zonder gevolg momenteel. We willen uiteraard wel een verslag met de reden(en). Nu blijkt wel dat hij 6 maanden moet wachten om deze testen opnieuw te doen ?! Dus dit wel zeggen 6 maanden extra zonder rijbewijs én nogmaals 525 euro betalen. De moed is ver onder onze voeten weggezakt. Iemand tips, ideeën, raad?
Bedankt!
Inazuma
Berichten: 11390
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

Zonder opgave van reden is daar weinig over te zeggen ...

Bizar dat dit niet in de brief staat, want de kans dat je telefonisch meer uitleg gaat krijgen, is gezien privacy redenen vrij klein
(men weet niet zeker of wie men aan de telefoon heeft, effectief de persoon is die die zegt te zijn ...)
Kristel87
Berichten: 1
Lid geworden op: Gisteren, 13:37

Re: Herstelexamens

Bericht door Kristel87 »

Er staat in de brief dat als we toelichting willen, we moeten bellen voor een telefonische afspraak. Voor 525 euro mogen ze ons zeker en vast een schriftelijk verslag sturen. Gisteren was er niemand bereikbaar bij het IPMT, dus maandag opnieuw proberen.
Plaats reactie