Dode hoek + autosnelweg

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
JolienBeringhs

Dode hoek + autosnelweg

Bericht door JolienBeringhs »

Hallo iedereen!

Tijdens mijn laatste rijles raakte ik erg verward. Ik keek eerst niet genoeg in mijn dode hoek. En ik deed het eerst pas net voor ik ging afslaan. Blijkbaar moet ik dit veel tijdiger doen waar ik me nu aan probeer aan te passen. Ik kijk nu dus ALTIJD in mijn dode hoek voor ik moet uitwijken of ik moet afslaan. Maar mijn instructeur zegt dat ik dit op sommige momenten niet hoef/mag doen. Ik vroeg om een exacte lijst van momenten waarop ik dit niet mag doen... Maar ze vond dat te veel om op te sommen. Zou er iemand zo aardig willen zijn om zon lijstje voor me te maken? Buizen ze me als ik te veel in mijn dode hoek kijk? Ze zei ook dat ik niet in mijn dode hoek mag kijken vlak voor het afslaan, klopt dit?

Dan... We gingen op de autostrade. Ik dacht slim te zijn en altijd langs rechts te blijven rijden achter vrachtwagens om niet te hoeven inhalen. Als ik mijn theorie goed herinner mag dit zolang je maar zeker boven de 70km/u rijdt. Maar mijn instructeur zei: neen, 120 per uur doen en inhalen!! Dat is defensief en vlot rijden!! Tijdens het inhalen ging ik even over de maximum snelheid. Ik vond dit erg vreemd. Ik weet dat heel traag rijden gevaarlijk is maar toch niet als je 90km/u tot 100 km/u doet achter een vrachtwagen? Buizen ze mij als ik rechts blijf rijden?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten

Jolien Beringhs
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Dode hoek + autosnelweg

Bericht door Stefan Peeters »

Volg je rijlessen bij een rijschool?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
JolienBeringhs

Re: Dode hoek + autosnelweg

Bericht door JolienBeringhs »

Stefan Peeters schreef: 25 feb 2024, 11:12 Volg je rijlessen bij een rijschool?
Ja, ik heb enkele lessen gevolgd bij een rijschool.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Dode hoek + autosnelweg

Bericht door Inazuma »

Er bestaat geen dergelijke lijst ...

Pas in je spiegels kijken vlak voor je gaat afslaan / uitwijken, is veel te laat
Dan zie je niet wie er in je dode hoek terecht gaat komen of al gekomen is

Gebruik je spiegels geregeld om een mentaal beeld bij te houden van wat er rond je rijdt


Er is geen enkel probleem als je voor het uitwijken afslaan nogmaals in je spiegels gaat kijken
Of als je in een personenwagen even over je schouder checkt
(in een bestel- of vrachtwagen zonder ruitjes zie je daarmee niets ...)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Dode hoek + autosnelweg

Bericht door Inazuma »

JolienBeringhs schreef: 24 feb 2024, 21:22 Dan... We gingen op de autostrade. Ik dacht slim te zijn en altijd langs rechts te blijven rijden achter vrachtwagens om niet te hoeven inhalen. Als ik mijn theorie goed herinner mag dit zolang je maar zeker boven de 70km/u rijdt. Maar mijn instructeur zei: neen, 120 per uur doen en inhalen!! Dat is defensief en vlot rijden!! .
Er wordt op je examen verwacht dat je aktief deelneemt aan het verkeer zodat examinator kan zie hoe je in normale omstandigheden rijdt

Als je op de snelweg moet, is dat niet om achter een vrachtwagen te gaan hangen - die doen overigens geen 90 tot 100 want begrensd net onder 90 ...

Dat is dus geen normaal rijgedrag
Je moet tonen dat je in staat bent op de snelweg te rijden, dus trager vrachtverkeer inhalen, versnellen tot omtrent de toegelaten snelheid indien dat veilig kan, afstand houden ifv snelheid, nadien vertragen en afrit nemen, ...

Dat kan niet beoordeeld worden als je aanhangertje gaat spelen bij een vrachtwagen ...
JolienBeringhs

Re: Dode hoek + autosnelweg

Bericht door JolienBeringhs »

Inazuma schreef: 25 feb 2024, 11:55
JolienBeringhs schreef: 24 feb 2024, 21:22 Dan... We gingen op de autostrade. Ik dacht slim te zijn en altijd langs rechts te blijven rijden achter vrachtwagens om niet te hoeven inhalen. Als ik mijn theorie goed herinner mag dit zolang je maar zeker boven de 70km/u rijdt. Maar mijn instructeur zei: neen, 120 per uur doen en inhalen!! Dat is defensief en vlot rijden!! .
Er wordt op je examen verwacht dat je aktief deelneemt aan het verkeer zodat examinator kan zie hoe je in normale omstandigheden rijdt

Als je op de snelweg moet, is dat niet om achter een vrachtwagen te gaan hangen - die doen overigens geen 90 tot 100 want begrensd net onder 90 ...

Dat is dus geen normaal rijgedrag
Je moet tonen dat je in staat bent op de snelweg te rijden, dus trager vrachtverkeer inhalen, versnellen tot omtrent de toegelaten snelheid indien dat veilig kan, afstand houden ifv snelheid, nadien vertragen en afrit nemen, ...

Dat kan niet beoordeeld worden als je aanhangertje gaat spelen bij een vrachtwagen ...
Hey! Bedankt voor de feedback. Ik had ook een vriendin gebeld die recent haar praktijk examen had gedaan en inderdaad het klopt wat je zegt. Bedankt voor het advies! Nog goed oefenen dus. :)
Plaats reactie