vraag 993

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Paulo

vraag 993

Bericht door Paulo »

in vraag 993 staat dat je op een avond je auto parkeert in een straat, de ochtend nadien is die straat een schoolstraat geworden, de vraag is of je dan de straat nog mag verlaten, in de theorie staat dat als je auto er geparkeerd staat, je de straat mag uitrijden, dus ik antwoord dat het mag, maar dan krijg ik de melding dat het fout is en dat het dus tijdens bepaalde uren niet mag, welke van de 2 is het nu?
Gast

Re: vraag 993

Bericht door Gast »

Ik kwam het ook tegen. Maar ik weet het juiste antwoord niet
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraag 993

Bericht door Inazuma »

Schoolstraat is een reglementaire puinhoop ...

Alleen prioritaire voertuigen mogen er in rijden, en voertuigen met een vergunning ... maar een fiets, of speedpedelec zijn OOK voertuigen :!:

Tegelijk is "In de schoolstraten [...] de openbare weg voorbehouden voor voetgangers, rijwielen en speed pedelecs."

Dat is dan al een aangepaste versie van de schoolstraat-reglementering ...


Het zal wachten zijn op een gerechtelijke uitspraak ten gronde (die er mogelijk nooit komt) om hierover ooit zekerheid te krijgen ... of een wetswijziging.
Paulo

Re: vraag 993

Bericht door Paulo »

Ja ik kreeg net exact dezelfde vraag in een proefexamen hier en opeens mocht uitrijden wel (de vraag was exact hetzelfde gesteld) dus gisteren bij de aparte oefeningen mocht het niet, nu net bij proefexamen opeens wel (het gaat over vraag 17778)
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: vraag 993

Bericht door GRO »

Goed gezien. Het antwoord bij Schoolstraat is NEEN.
HenriB

Re: vraag 993

Bericht door HenriB »

In les 6 staat er echter
> OPM: Als je wagen IN een schoolstraat (geparkeerd) staat, mag je wel uit de schoolstraat rijden.
Zou u dit dan daar ook kunnen aanpassen? Bedankt
zenoz
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 nov 2023, 23:24

Re: vraag 993

Bericht door zenoz »

HenriB schreef: 31 okt 2023, 14:38 In les 6 staat er echter
> OPM: Als je wagen IN een schoolstraat (geparkeerd) staat, mag je wel uit de schoolstraat rijden.
Zou u dit dan daar ook kunnen aanpassen? Bedankt
@Henri

MET ANDERE WOORDEN: Een geparkeerde voertuig in een schoolstraat mag NIET uitrijden?

Vervolgens, volgens de theorie mogen de volgende de schoolstraat inrijden, maar uitrijden mag dan weer niet? IK BEN NIET MEE!

Voetgangers en fietsers mogen in een schoolstraat.
Bewoners die in die straat wonen of hun garage in die straat hebben.
Prioritaire voertuigen.
Voertuigen die een vergunning hebben.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraag 993

Bericht door Inazuma »

Dit is de tweede knoeiboel-regeling ivm schoolstraat
Nochtans was die niet zolang geleden ingevoerd, maar de rammelende regelgeving moest al aangepast worden ... en dat is gebeurd met regelgeving die opnieuw rammelt
(oa wie toegang heeft; fietsers -ook bestuurders dus- die voorrang moeten verlenen aan ... fietsers; wat met bestuurders die straat reeds ingereden waren, want niet alle schoolstraten hebben permanente signalisatie; ... ).


En vervolgens is er nog wat de wegcode schrijft, versus wat de regionale examencentra er van maken...


C3 is een toegangsverbod
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: vraag 993

Bericht door GRO »

Sorry, ik dacht dat het in les 6 aangepast was. Dud niet in- of uitrijden.
Amyrood007

Re: vraag 993

Bericht door Amyrood007 »

Nochtans staat er op deze website van de lokale politie ook wel dat je als bewoner een schoolstraat mag uitrijden, tenzij gespecifieerd.
https://www.politie.be/5354/verkeer/uit ... hoolstraat
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraag 993

Bericht door Inazuma »

Er is geen juridische duidelijkheid of de schoolstraat mag uitgereden worden ...
Gaat er waarschijnlijk van af hangen of de signalisatie permanent is (men kan weet hebben van het verbod), of niet en dan achter uw rug op straat geplaatst wordt ...

Het verbod is een TOEGANGSverbod
Plaats reactie