Rijbewijs inleveren

Punten van discussie.
Bnwy
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2024, 10:44

Rijbewijs inleveren

Bericht door Bnwy »

Hallo allemaal,
Ik ben vandaag voor de politie rechtbank verschenen voor een verkeersinbreuk, nu ik reed door een één richtingsweg en reed 29kmh te hard.
Ik kreeg in de rechtszaak te horen dat ik 50 euro maal 8 moest betalen en mijn rijbewijs 8 dagen moest inleveren en mijn theorie opnieuw moest doen.
Nu vraag ik me dus af heeft dit effect op de duur van mijn rijbewijs want ik heb nu bijna drie jaar mijn rijbewijs, 2j en 8 maanden, en ik heb nu een motor gekocht aangezien ik na twee jaar een motor rijbewijs kan halen mits vier uur praktijk les, maar kan dit dan nog nu ik mijn theorie opnieuw moet doen, of ben ik mijn gehele rijbewijs kwijt en moet ik van nul beginnen? Zou iemand me hier meer uitleg over kunnen geven dankjewel!
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs inleveren

Bericht door Inazuma »

Bnwy schreef: 30 jan 2024, 10:50 Ik kreeg in de rechtszaak te horen dat ik 50 euro maal 8 moest betalen en mijn rijbewijs 8 dagen moest inleveren en mijn theorie opnieuw moest doen.
Daar komen ook nog een 350 € aan allerhande kosten bij ...
Nu vraag ik me dus af heeft dit effect op de duur van mijn rijbewijs want ik heb nu bijna drie jaar mijn rijbewijs, 2j en 8 maanden, en ik heb nu een motor gekocht aangezien ik na twee jaar een motor rijbewijs kan halen mits vier uur praktijk les, maar kan dit dan nog nu ik mijn theorie opnieuw moet doen, of ben ik mijn gehele rijbewijs kwijt en moet ik van nul beginnen?
Heeft geen effect op de duur dat je je rijbewijs hebt

Je bent vervallen van het recht op het besturen van een (lees alle) motorvoertuig, gedurende 8 dagen.
(die periode gaat ook niet direct in, maar pas nadat de politie je de uitvoering van de straf is komen melden ... dat kan nog wel even duren ... je hebt dan 4 dagen om het in te leveren, verval gaat de 5de dag in en je rijbewijs moet dan ingeleverd zijn)

Om hersteld te worden in dat recht moet je het theorie-examen herdoen
Slaag je, dan krijg je je rijbewijs terug


Je kan nog steeds les volgen om met de motor te rijden, je rijbewijs laten aanpassen met de extra categorie
(zolang je maar niet rijdt in de periode van het verval)
Dat maakt niets uit ivm de straf

Als je A1 erbij hebt behaald intussen, zal je na herstelonderzoek ook je rijbewijs met B en A1 terug krijgen
Plaats reactie