Dubbel stilstaan

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Anton321

Dubbel stilstaan

Bericht door Anton321 »

Hi,

Ik heb een vraagje.

Ik weet dat je niet naast geparkeerde auto's mag parkeren (dubbel parkeren), maar hoe zit het met stilstaan?

Ik zag op de site staan : dubbel parkeren of stilstaan is verboden.

Maar als ik op een rijbaan naast geparkeerde auto's ga stilstaan en er is genoeg ruimte over voor andere voertuigen te passeren dan is dat toch geen enkel probleem lijkt mij? zie dit in de praktijk veel gebeuren.

Bedankt voor jullie antwoord.
Inazuma

Re: Dubbel stilstaan

Bericht door Inazuma »

Anton321 schreef: 29 jan 2024, 14:22 Ik zag op de site staan : dubbel parkeren of stilstaan is verboden.

Maar als ik op een rijbaan naast geparkeerde auto's ga stilstaan en er is genoeg ruimte over voor andere voertuigen te passeren dan is dat toch geen enkel probleem lijkt mij? zie dit in de praktijk veel gebeuren.
Wat je ziet, of denkt dat wel kan is in verkeerszaken een slechte leidraad.

Ook stilstaan in dubbele file is verboden ...
ikdoemijnbest

Bericht door ikdoemijnbest »

In les 25 lees ik : dubbel parkeren of stilstaan is verboden.

maar in les 26 lees ik: Je mag niet parkeren (maar wel stilstaan): op een rijbaan met tweerichtingsverkeer tegenover een auto die al stilstaat of geparkeerd staat, als dat het kruisen van twee andere voertuigen bemoeilijk

Mijn vraag is nu: mag je nu dubbel stilstaan? Ik heb het gevoel dat de 2 lessen elkaar tegenspreken over dit gegeven...
Inazuma

Bericht door Inazuma »

ikdoemijnbest schreef: 18 sep 2024, 20:39 Mijn vraag is nu: mag je nu dubbel stilstaan? Ik heb het gevoel dat de 2 lessen elkaar tegenspreken over dit gegeven...
Je mag niet parkeren of stilstaan in een dubbele file (= rij)

Daarmee bedoelt men aan dezelfde kant van de weg ...

Wegcode formuleert het ook anders:
Je moet opgesteld staan in één enkele file (= rij)

Art 23.2. Elk voertuig dat volledig of ten dele op de rijbaan opgesteld is, moet geplaatst worden :
3° in één enkele file.
ikdoemijnbest

Bedankt voor uw antwoord, alleen denk ik dat u mij verkeerd begrijpt (verbeter me als dit niet zo is natuurlijk :) )
Ik heb het over naast elkaar parkeren, zie puntje 7 in les 26, hier staat dat het al stilstaand wel mag...
Inazuma

Bericht door Inazuma »

ikdoemijnbest schreef: 18 sep 2024, 22:00 Bedankt voor uw antwoord, alleen denk ik dat u mij verkeerd begrijpt (verbeter me als dit niet zo is natuurlijk :) )
Ik heb het over naast elkaar parkeren, zie puntje 7 in les 26, hier staat dat het al stilstaand wel mag...
Ik denk dat JIJ het niet helemaal begrijpt ...

In één enkele file betekent dat je niet naast elkaar langs dezelfde kant van de weg mag stilstaan / parkeren
Daarmee blokkeer je immers een ander geparkeerd of stilstaand voertuig als die weg wil

Wat jij bedoelt is tegenover elkaar stilstaan of parkeren
Dus de éne aan de éne kant van de rijbaan, en de andere aan de àndere kant van de rijbaan
Daar zijn andere regels voor ...
ikdoemijnbest

Ja inderdaad, ik bedoelde tegenover elkaar stilstaan/parkeren. Als ik het goed begrijp mag dit dus voor zowel parkeren als voor stilstaan nooit?
ikdoemijnbest

Of mag stilstaan tegenover een geparkeerd voertuig wel enkel op de voorwaarde dat er 3m ruimte is op de rijbaan? Zo ja, dit is de enige manier waarop dit kan toch? of zijn er nog uitzonderingen?
Inazuma

Bericht door Inazuma »

ikdoemijnbest schreef: 19 sep 2024, 10:22 Of mag stilstaan tegenover een geparkeerd voertuig wel enkel op de voorwaarde dat er 3m ruimte is op de rijbaan? Zo ja, dit is de enige manier waarop dit kan toch? of zijn er nog uitzonderingen?
Er zijn voorwaarden verbonden aan parkeren tegenover een ander stilstaand of geparkeerd voertuig

Bij éénrichtingsverkeer moet je 3m vrije rijbaan laten

Bij 2 richtingsverkeer moet je voldoende plaats laten zodat 2 voertuigen nog kunnen kruisen:

Artikel 25. Parkeerverbod
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

11° op rijbanen met tweerichtingsverkeer tegenover een ander stilstaand of geparkeerd voertuig, wanneer twee andere voertuigen daardoor elkaar moeilijk zouden kunnen kruisen;
Plaats reactie