vraag 785

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
friedlc

vraag 785

Bericht door friedlc »

Hey!
Iemand die vraag 785 kan uitleggen?
Merci
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: vraag 785

Bericht door Benny Stinkens »

Afbeelding
Welke bromfietsen mogen voorbij dit gebodsbord rijden?

A. Alleen bromfietsen klasse A.
B. Alleen bromfietsen klasse B.
C. Geen bromfietsen klasse A en klasse B.
Op het bord staat een fiets afgebeeld dus mogen geen bromfietsen voorbij dit bord rijden :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraag 785

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef: 25 aug 2020, 18:33 Op het bord staat een fiets afgebeeld dus mogen geen bromfietsen voorbij dit bord rijden :idea:
Gevaarlijke formulering

Ook op het bord D7 / verplicht fietspad staat een fiets afgebeeld
Afbeelding
Maar is het gebruik voor klasse A bromfietsen verplicht, en voor klasse B, P bromfietsen vaak toegestaan, dan wel verplicht ...


Op D9 staat ook een fiets
Afbeelding
Maar is verplicht voor klasse A
En verboden voor klasse B, P
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: vraag 785

Bericht door Benny Stinkens »

Dan zullen we er in enen weg de juiste formulering erbij zetten:

Afbeelding

D10. Deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers en fietsers.

Ik zie er nergens vermeld Bromfietsen. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: vraag 785

Bericht door GRO »

@ Benny
Ik denk dat Inazuma bedoelde dat de uitleg "dat er een fiets staat afgebeeld en bijgevolg er bromfietsen niet voorbij mogen" wat te eng is.
Op de borden D7 en D9 staat ook alleen maar een fiets afgebeeld en toch mag een bromfiets klassa A voorbij die borden.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: vraag 785

Bericht door Benny Stinkens »

In wetteksten staat er geschreven dat een bromfiets Klasse A het fietspad aangeduid door een D7 moet volgen en Klasse B soms wel of niet.
Ik zie in geen enkele wettekst dat dit bij het bord D10 ook zo zou zijn. :?:

9.1.2.

1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.

Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd. Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.

Is een deel van de openbare weg aangeduid met het verkeersbord D10, dan moeten fietsers dit deel van de openbare weg gebruiken.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: vraag 785

Bericht door Benny Stinkens »

Als je echt vind dat dit te eng is waarom heb je dan zelf vraag 785 zo opgesteld :?:
Juist = C
C. Geen bromfietsen klasse A en klasse B.
LES 3 - 'Het fietspad'.
Staan de voetgangers en fietsers boven elkaar, dan zijn bromfietsen niet toegelaten.
Ik denk dat Inazuma net zoals ik denkt dat bij een D10 er geen bromfietsen mogen rijden.
Maar hij wees me erop dat ik dit verkeerd heb aangebracht door te stellen dat dit zo zijn zijn omdat er een fiets op het bord is afgebeeld.
Waarin hij dus gelijk heeft dat ik dit niet zo had moeten formuleren. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraag 785

Bericht door Inazuma »

GRO schreef: 26 aug 2020, 09:49 Ik denk dat Inazuma bedoelde dat de uitleg "dat er een fiets staat afgebeeld en bijgevolg er bromfietsen niet voorbij mogen" wat te eng is.
Op de borden D7 en D9 staat ook alleen maar een fiets afgebeeld en toch mag een bromfiets klassa A voorbij die borden.
Inderdaad ...

Er staat op àl die borden een fiets.
Maar de regelingen verschillen serieus
Dus de fiets op het bord is géén indicatie van wie er wel of niet op mag ...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: vraag 785

Bericht door Benny Stinkens »

Inazuma schreef: 26 aug 2020, 19:57

Inderdaad ...

Er staat op àl die borden een fiets.
Maar de regelingen verschillen serieus
Dus de fiets op het bord is géén indicatie van wie er wel of niet op mag ...
Dat klopt, vandaar dat mijn formulering dus niet goed gekozen was en je me er terecht op wees. :idea:

Maar je bent het toch hopelijk met me eens dat bij D10 geen bromfietsen mogen rijden :?: (zie wettekst)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: vraag 785

Bericht door GRO »

Maar je bent het toch hopelijk met me eens dat bij D10 geen bromfietsen mogen rijden :?: (zie wettekst)
Ik denk dat iedereen het daarmee eens is.
Dat is ook het antwoord dat men op de vraag moest geven.
Sally

Re: vraag 785

Bericht door Sally »

Ik snap vraag 785 niet er luidt: mag een auto over deze wegmarkering rijden.
Bedoelen ze er dwars over kruisen, of als rijbaan gebruiken?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraag 785

Bericht door Inazuma »

Sally schreef: 27 jan 2024, 18:51 Ik snap vraag 785 niet er luidt: mag een auto over deze wegmarkering rijden.
Bedoelen ze er dwars over kruisen, of als rijbaan gebruiken?
(Merk op dat de vraag aangepast is sinds de eerdere antwoorden)

Beide ...

En dat is allebei toegestaan


Het gebruik van deze wegmarkering op de rijbaan, is zelfs niet reglementair ...
Op foto zie je wegmarkeringen die eigenlijk thuis horen in een voorsortering (tussen rijstroken) voor fietsers :!:
Iets dat je amper legaal zal tegenkomen

Art 77.7

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... 27luysiiz1
Plaats reactie