Geen rijangst - eerder gezonde spanning...

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
OliQuatre
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2023, 01:21

Geen rijangst - eerder gezonde spanning...

Bericht door OliQuatre »

Geachte forumleden,

In april 2023 behaalde ik mijn voorlopig rijbewijs na een succesvol examen, waarbij ik gebruikmaakte van de diensten van Gratis Rijbewijs Online. Aanvankelijk oefen(de) ik met mijn begeleider, en tevens volgde ik lessen bij een erkende rijschool om ervoor te zorgen dat ik correcte rijgewoonten ontwikkelde. Mijn begeleider heeft over het algemeen goed werk verricht, en de enige opmerking van de instructeur betrof mijn neiging om de koppeling te snel in te drukken tijdens het rijden (zoals bij het afremmen voor een rood stoplicht,...)

Na vele maanden van oefenen voel ik mij nu vrij zelfverzekerd in het verkeer en ben ik van plan om eind januari mijn praktijkexamen af te leggen.

Mijn vraag aan ervaren bestuurders met enkele jaren rijervaring is als volgt: Wanneer verdwijnt de gezonde spanning die gepaard gaat met rijden op de snelweg? Of blijft deze spanning altijd aanwezig? Ik heb gemerkt dat ik mezelf vaak aanspan, vooral in het begin met betrekking tot mijn armen. Door mijn stuur iets dichter bij te zetten, kon ik dit echter al snel verhelpen. Het is niet zozeer dat ik angstig ben, want ik durf bijvoorbeeld met een snelheid van 120 km/u te rijden, in te halen en in te voegen (tenzij mijn voorligger besluit om met 50 km/u op de invoegstrook te rijden).

Ik ben benieuwd naar uw ervaringen en advies in deze kwestie.

Met vriendelijke groet,
Olivier
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Geen rijangst - eerder gezonde spanning...

Bericht door Inazuma »

Dat gaat wel weg

Bedenk dat je nog geen 9 maanden rondrijdt, en dan nog als leerling bestuurder.

Tegenwoordig met alle snelheidsbeperkingen is 120 ook ongewoon.
Indertijd reed men veel vaker 120, ook buiten snelweg, nu is dat al eerder iets zeldzaam.
En dus wat meer stressy


Als je merkt dat je wat verkrampt zit achter stuur: de chicken dance :!:
Enkel met de ellebogen en uw achterwerk weliswaar :mrgreen:

Werkt ook goed op de motorfiets trouwens ...


"mijn" record traagheid waarmee voorganger de snelweg op reed is sinds kort bijgesteld naar ... 35 km/u :!: :shock:
Geen idee wat dergelijke mensen bezielt ...
Da's plankgas er rechts op de oprit voorbij
OliQuatre
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2023, 01:21

Re: Geen rijangst - eerder gezonde spanning...

Bericht door OliQuatre »

Inazuma schreef: 05 jan 2024, 09:00 Dat gaat wel weg

Bedenk dat je nog geen 9 maanden rondrijdt, en dan nog als leerling bestuurder.

Tegenwoordig met alle snelheidsbeperkingen is 120 ook ongewoon.
Indertijd reed men veel vaker 120, ook buiten snelweg, nu is dat al eerder iets zeldzaam.
En dus wat meer stressy


Als je merkt dat je wat verkrampt zit achter stuur: de chicken dance :!:
Enkel met de ellebogen en uw achterwerk weliswaar :mrgreen:

Werkt ook goed op de motorfiets trouwens ...


"mijn" record traagheid waarmee voorganger de snelweg op reed is sinds kort bijgesteld naar ... 35 km/u :!: :shock:
Geen idee wat dergelijke mensen bezielt ...
Da's plankgas er rechts op de oprit voorbij
Dank voor uw reactie!

Ik heb opgemerkt dat ik deze post in de verkeerde categorie heb geplaatst, en ik heb dit inmiddels gemeld.

Inderdaad, het rijden met 120 km/u vergt enige gewenning, vooral in de eerste paar minuten waar je als het ware moet wennen aan de snelheid. Het is inderdaad absurd om met 35 km/u op de invoegstrook te rijden! In dit opzicht ben ik blij dat we in België langere invoegstroken hebben in vergelijking met Duitsland.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Geen rijangst - eerder gezonde spanning...

Bericht door Inazuma »

In Duitsland is Autobahn een verplicht lesonderdeel, en redelijk wat kans dat je op snelweg belandt bij examen

Examens zijn er recent verlengd naar 55 minuten ...
Plaats reactie