Kat op straat

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Meurt

Kat op straat

Bericht door Meurt »

Hallo ik heb een vraagje,

Ik was vandaag aan het rijden en er lag een dode kat midden op de weg. Ik heb lichtjes uitgeweken en kwam dus over het voetpad. Ik weet dat dit niet mag maar erover kon ik ook niet. Hoe zou ik dit op het examen moeten doen? Op de correcte manier?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kat op straat

Bericht door Inazuma »

Als een dode kat midden op de weg ligt, moet je toch nooit op het trottoir uitwijken om daar niet -nog eens- over te rijden ?
De wielen van je auto staan aan de linker en rechter zijkant ... daartussen is bijna 1,5m waar je niets gaat raken hoor .

Op examen op trottoir rijden, zal einde examen zijn ...


Ga geen ongevallen riskeren of veroorzaken om een (dood) dier te ontwijken ...
Meurt

Re: Kat op straat

Bericht door Meurt »

Ik heb echt wel veilig uitgeweken hoor. Er was niemand daarom kwam ik half op het trotoir. Maar ik denk dat in de war was anders had ik er idd gwn overgereden. Het was de eerste keer dat dit me overkwam.


Inazuma schreef: 24 okt 2023, 10:04 Als een dode kat midden op de weg ligt, moet je toch nooit op het trottoir uitwijken om daar niet -nog eens- over te rijden ?
De wielen van je auto staan aan de linker en rechter zijkant ... daartussen is bijna 1,5m waar je niets gaat raken hoor .

Op examen op trottoir rijden, zal einde examen zijn ...


Ga geen ongevallen riskeren of veroorzaken om een (dood) dier te ontwijken ...
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kat op straat

Bericht door Inazuma »

Als je tot op het trottoir uitgeweken bent, ben je NIET veilig uitgeweken ...

Dat er niemand is, maakt van trottoir geen uitwijkzone ...
Meurt

Re: Kat op straat

Bericht door Meurt »

Ja das waar ik zal het nier meer doen
JazzMnil

Re: Kat op straat

Bericht door JazzMnil »

Meurt schreef: 24 okt 2023, 11:42 Ja das waar ik zal het nier meer doen

Maak je maar niet druk. Op het examen zou je inderdaad gebuist zijn, maar vanaf dat je je rijbewijs hebt doe je wat je wil. Er zijn wel ergere dingen dan twee seconden een héél klein stukje op het trottoir rijden (als er geen voetgangers of dergelijke in de buurt zijn uiteraard). Een tijdje geleden lag er een voorwerp op de rijbaan en reden alle automobilisten (alsook een politiewagen!) een stukje op het voetpad omdat we het anders niet konden ontwijken. Echt geen drama dus. :)

Moest je een soortgelijke situatie meemaken tijdens je praktijkexamen rem je best rustig af, vertel je de examinator dat er een dier op de weg ligt, en probeer je zo te rijden dat het dier recht onder je wagen terechtkomt (dus niet onder je banden).
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Kat op straat

Bericht door Stefan Peeters »

Op het examen zou je inderdaad gebuist zijn, maar vanaf dat je je rijbewijs hebt doe je wat je wil.
Goed bezig...

Heb je nog van die schitterende adviezen?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
King

Re: Kat op straat

Bericht door King »

JazzMnil schreef: 24 okt 2023, 13:04
Meurt schreef: 24 okt 2023, 11:42 Ja das waar ik zal het nier meer doen

Maak je maar niet druk. Op het examen zou je inderdaad gebuist zijn, maar vanaf dat je je rijbewijs hebt doe je wat je wil. Er zijn wel ergere dingen dan twee seconden een héél klein stukje op het trottoir rijden (als er geen voetgangers of dergelijke in de buurt zijn uiteraard). Een tijdje geleden lag er een voorwerp op de rijbaan en reden alle automobilisten (alsook een politiewagen!) een stukje op het voetpad omdat we het anders niet konden ontwijken. Echt geen drama dus. :)

Moest je een soortgelijke situatie meemaken tijdens je praktijkexamen rem je best rustig af, vertel je de examinator dat er een dier op de weg ligt, en probeer je zo te rijden dat het dier recht onder je wagen terechtkomt (dus niet onder je banden).
Een vast rijbewijs hebben betekend helemaal niet dat je doet wat je wil de regels gelden buiten het examen even goed en als de politie ziet dat jij ze overschrijdt heb je ofwel een boete of in ergere gevallen intrekking van rijbewijs en kan je opnieuw je examen doen.
Plaats reactie