20 uur

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
ErKr

20 uur

Bericht door ErKr »

Kan je op je 17 jaar 20 uur rijles volgen of moet je hiervoor 18 zijn? En een andere vraag is moet ik eerst naar een rijschool of eerst naar de gemeente?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: 20 uur

Bericht door Stefan Peeters »

Je kan op 17 rijlessen volgen maar je kan geen voorlopig rijbewijs zonder begeleider krijgen.

Rijlessen volg je bij de rijschool, dus eerst daar naartoe.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 20 uur

Bericht door Inazuma »

ErKr schreef: 22 okt 2023, 21:27 Kan je op je 17 jaar 20 uur rijles volgen of moet je hiervoor 18 zijn?
Ja

Maar je moet tot je 18 wachten voor je hiermee een voorlopig rijbewijs B M18 / zonder begeleider mag aanvragen
Dus beetje zot om de lessen kort na je 17de te volgen, en dan niet meer verder kunnen oefenen ... tenzij je in tussentijd een M36 aanvraagt (mét begeleider) en zo oefent ...


https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... sfvlohcrn2

3° 18 jaar voor de bestuurders van andere motorvoertuigen.

Deze leeftijd wordt eveneens vastgesteld op:
(...)
b) 17 jaar voor de bestuurders die praktisch rijonderricht volgen met het oog op het behalen van een rijbewijs categorie B of die rijden met een voorlopig rijbewijs categorie B zoals voorzien in artikel 3 van het koninklijk besluit van 10 juli 2006 betreffende het rijbewijs voor voertuigen categorie B;




En een andere vraag is moet ik eerst naar een rijschool of eerst naar de gemeente?
Mijn vraag is : waarvoor precies ?
ErKr

Re: 20 uur

Bericht door ErKr »

Wat vinden jullie logischer of beter om te doen als ik mijn automatisch rijbewijs wil halen? 20 uur volgen of met begeleider?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 20 uur

Bericht door Inazuma »

ErKr schreef: 23 okt 2023, 18:25 Wat vinden jullie logischer of beter om te doen als ik mijn automatisch rijbewijs wil halen? 20 uur volgen of met begeleider?
Hangt er van af of je een begeleider hebt die er voldoende tijd kan voor maken, die ook iets praktisch uitgelegd krijgt , ...


Persoonlijk zou ik niet met een automaat leren rijden, het gaat te beperkend zijn

Hoewel er al meer (en betere) automaten rondrijden, zijn ze nog verre van de norm.
Mijn werkgever heeft bvb 1 automaat op ongeveer 20 auto's rondrijden.
Plaats reactie