Van manuele schakeling naar automatisch tijdens lessen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
newbie

Van manuele schakeling naar automatisch tijdens lessen

Bericht door newbie »

Dag allemaal

Ik heb me onlangs ingeschreven voor 20u bij de rijschool. Nu merk ik en ook mijn instructeur merkt op dat schakelen en terugschakelen nog steeds een issue is bij mij. Ook bij het vertrekken val ik nog teveel stil. Nu hebben we in onderling overleg afgesproken om volgende les eens met een auto met automatische schakeling te proberen. Mijn vraag is of iemand hier nog ervaring mee heeft en wat die ervaringen waren? Ik ben er me bewust van dat dit van persoon tot persoon afhangt natuurlijk. Kortom komt het erop neer dat ik een beetje op zoek ben naar "lotgenoten" en of dit bij hun beter ging dan?
Bedankt alvast.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Van manuele schakeling naar automatisch tijdens lessen

Bericht door Benny Stinkens »

Het voordeel er van is dat je niet meer moet schakelen, je hoeft dus niet meer met het ontkoppelingspedaal en je versnellingspook te werken.
Een moeilijk deel valt dan weg en het is logisch dat dit dan beter of gemakkelijker zal gaan.

Maar vergeet niet dat als je met een 'automaat' op examen gaat je ook alleen maar het rijbewijs voor een 'automaat' gaat bekomen. :idea:

Dit kan wel eens zuur opbreken als je bv; ooit een firmawagen krijgt of nodig hebt, wat geen 'automaat' is. :idea:

Als je thuis een auto hebt zou ik er het vertrekken en stoppen er mee oefenen op prive terrein.
Niet te rap het handschakelen opgeven, je hebt kans dat je er spijt van gaat krijgen. :idea:

Er zijn duizenden mensen die het ooit hebben moeten leren, als zij het kunnen kan jij het ook. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Sanne87
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 sep 2013, 15:38

Re: Van manuele schakeling naar automatisch tijdens lessen

Bericht door Sanne87 »

Ik had er tijdens mijn rijlessen ook moeite mee. Tijdens het schakelen verloor ik meestal 5-10 km/uur van mijn snelheid, omdat ik dit te langzaam deed. Terugschakelen ging wel.
Stilvallen bij het vertrekken heb ik met de auto van de rijschool niet veel gedaan, daarna met eigen auto wel.
Maar zoals bij veel dingen het geval is: oefening baart kunst!

Bij mij gaat het nog steeds niet perfect.
Ik vertrek zonder stil te vallen, maar dit gaat redelijk traag. De auto's voor mij, rijden altijd van me weg. (Zodra ik in 2e zit gaat het optrekken wel vlot gelukkig.)
Tijdens mijn manoeuvres val ik soms nog steeds stil.

Ik heb duidelijk gemerkt dat het door te blijven oefenen steeds beter ging. Dus dat zal bij jou ook gebeuren. Als er geen medische redenen zijn om over te stappen, zou ik handmatig blijven schakelen.

Maar het is misschien niet slecht om een keer een les te nemen in een auto met automatische versnellingen, zodat je je eens kan concentreren op het verkeer en het rijden zelf.
Doordat het bij mij zo lang duurde voor ik het schakelen goed onder de knie had, heb ik namelijk bijna al mijn lessen op rustige wegen gehad. Alleen de laatste uren heb ik in iets drukker verkeer en in de omgeving van het examencentrum gereden.

Toen ik daarna met mijn eigen wagen ben gaan rijden, viel ik in het begin constant stil en schakelde ik niet goed. (Ik neem eigenlijk altijd iemand mee die me op m'n fouten kan wijzen.) Na verloop van tijd ging dit veel beter, tot ik in de spits ging rijden. En nu, bijna een half jaar na mijn laatste rijles, begin ik daar eindelijk een goed gevoel bij te krijgen.

Veel succes ermee!
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: Van manuele schakeling naar automatisch tijdens lessen

Bericht door Brent Geerts »

Ik zou het niet te snel opgeven. Daar ga je achteraf misschien spijt van krijgen. Een automaat heeft misschien zijn voordelen, maar heeft ook een heleboel nadelen (zoals al gezegd).

Als je je rijbewijs met een manuele versnellingsbak behaald hebt, kan je nadien nog altijd beslissen of je al dan niet met een automatische versnellingsbak gaat rijden.
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Van manuele schakeling naar automatisch tijdens lessen

Bericht door Inazuma »

Beetje gas geven bij vertrekken, zeker wie van een rijschool-diesel naar een benzine-auto overschakelt.
Sanne87
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 sep 2013, 15:38

Re: Van manuele schakeling naar automatisch tijdens lessen

Bericht door Sanne87 »

Ik weet niet of dat tegen mij was, Inazuma, maar daar probeer ik nu inderdaad beter op te letten.
newbie

Re: Van manuele schakeling naar automatisch tijdens lessen

Bericht door newbie »

Iedereen bedankt voor de mooie reacties en het doet deugd om te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem. Maar het zou in mijn geval de bedoeling zijn om eerst met automaat te rijden zodat ik me vooral op het verkeer kan concentreren en dan paar jaar later wanneer het verkeer eerder een automatisme is geworden om dan nog altijd te leren schakelen. Dan zal dit hopelijk ook iets vlotter verlopen aangezien de rest tegen dan automatismes zouden zijn geworden. Nogmaals bedankt allemaal voor de steun.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Van manuele schakeling naar automatisch tijdens lessen

Bericht door Stefan Peeters »

Wanneer je een paar uur op een afgesloten privéterrein zou gaan oefenen met een handgeschakelde versnellingsbak is het best mogelijk dat je dat al voldoende onder de knie hebt.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: Van manuele schakeling naar automatisch tijdens lessen

Bericht door Gast »

Hoy,

Ik herken me hier volledig in. Tussen de rijlessen bij de rijschool door was ik slachtoffer van een verkeersongeval. Dronken chauffeur pal op me ingereden. De lessen afgewerkt maar alleen rijden gaf me zo veel stress en ik maakte nauwelijks nog progressie. Toen met een automaat leren oefenen en van de eerste keer geslaagd. Het klopt dat deze keuze je beperkt, maar heel wat bedrijven hebben nu ook bedrijfswagens met automaat (zoals mezelf). Persoonlijk verpest het verkeer in verstedelijkte gebieden de fun van het schakelen. Achteraf kan je nog steeds overstappen.
Kristjana

Re: Van manuele schakeling naar automatisch tijdens lessen

Bericht door Kristjana »

Hallo ik heb een vraag ik heb 20u les gedaan met een versneling auto (schakelen). Nu ik heb de voorlopige rijbewijs na 3 mandéen mag ik de examen doen mer een auto automat?
XSF

Re: Van manuele schakeling naar automatisch tijdens lessen

Bericht door XSF »

Kristjana schreef: 25 sep 2023, 18:42 Hallo ik heb een vraag ik heb 20u les gedaan met een versneling auto (schakelen). Nu ik heb de voorlopige rijbewijs na 3 mandéen mag ik de examen doen mer een auto automat?
Je mag examen doen met automaat of handgeschakeld. Denk er wel aan: als je slaagt voor rijbewijs met een automaat zal je wel enkel met een automaat mogen rijden. Binnen en buitenland.

Zou persoonlijk kiezen voor handgeschakeld, kan je in het "echte leven" nog steeds met een automaat rijden als je wil (maar niet omgekeerd.)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Van manuele schakeling naar automatisch tijdens lessen

Bericht door Inazuma »

Kristjana schreef: 25 sep 2023, 18:42 Hallo ik heb een vraag ik heb 20u les gedaan met een versneling auto (schakelen). Nu ik heb de voorlopige rijbewijs na 3 mandéen mag ik de examen doen mer een auto automat?
Dat mag

Voorlopig rijbewijs zegt zelfs niets over automatische versnellingsbak of handgeschakelde versnellingen, je mag met beide rijden

Het is pas als je examen gaat doen met automaat, dat dit gevolgen zal hebben.
Rijbewijs wordt beperkt tot auto's met een automatische versnellingsbak.

Kan problemen opleveren als je gaat werken en daar met een (meestal handgeschakelde) bedrijfswagen moet rondrijden.
Gast

Re: Van manuele schakeling naar automatisch tijdens lessen

Bericht door Gast »

Hoewel met de nieuwe fiscaliteit de meeste bedrijfswagens hybride of elektrisch zijn (en worden).
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Van manuele schakeling naar automatisch tijdens lessen

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: 27 sep 2023, 13:22 Hoewel met de nieuwe fiscaliteit de meeste bedrijfswagens hybride of elektrisch zijn (en worden).
Mijn werkgever heeft 1 automaat bollen, op een 20 tal bedrijfsvoertuigen, waarvan ongeveer de helft maar een jaar of 2 oud is
Die gaan nog wel even blijven rondrijden

Momenteel blijft het rijbewijs met code 78 (enkel automaat) een beperkende factor.


:arrow: Probeer examen te doen met handgeschakelde versnellingsbak als het ook maar enigszins kan
Plaats reactie