Een groen rond verkeerslicht in combinatie met een rode pijl die verbiedt linksaf te slaan.

Punten van discussie.
Erasmus
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 okt 2013, 19:21

Een groen rond verkeerslicht in combinatie met een rode pijl die verbiedt linksaf te slaan.

Bericht door Erasmus »

In Sint-Lambrechts-Herk kom je die situatie tegen op dit kruispunt. (Op het streetview beeld staan beide lichten net op rood, maar daar wordt dus wel degelijk gewerkt met een groen rond licht een een rode pijl naar links.)

Een groen rond licht laat er het verkeer toe om rechtdoor te rijden of rechtsaf te rijden.
Tegelijkertijd verbiedt een rode pijl er het verkeer dat linksaf wil slaan om door te rijden.
Ik maak dus af en toe mee dat kandidaat chauffeurs stoppen wanneer beide lichten op rood staan, en dan naar de ronde lichten aan de rechterkant kijken en willen links afslaan wanneer dat ronde licht op groen springt en missen dat de pijl naar links rood bleef...

Die combinatie vind ik nergens terug in de wegcode! In art. 61.1 is er wel sprake van een rood rond licht waarbij één of meerdere groene pijlen het verkeer toelaat in die richting door te rijden (art. 61.1.5)

Is de plaatsing zoals op dat kruispunt in Sint-Lambrechts-Herk wel legaal? Zo ja, waar vind ik dat dan terug in de wegcode?
Erasmus
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 okt 2013, 19:21

Re: Een groen rond verkeerslicht in combinatie met een rode pijl die verbiedt linksaf te slaan.

Bericht door Erasmus »

Ondertussen heb ik in art 3.3.1 van het reglement voor de wegbeheerder het volgende gevonden:

"Het is verboden, voor de regeling van het verkeer bij dezelfde toegang van een kruispunt, het
stelsel met pijlen die de lichten van het driekleurig stelsel vervangen, te combineren met een ander
stelsel van verkeerslichten, behalve voor de regeling van het linksafslaand verkeer."


Maar in de wegcode vind ik zo'n opstelling niet terug?
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Een groen rond verkeerslicht in combinatie met een rode pijl die verbiedt linksaf te slaan.

Bericht door Rafael »

Mogelijk interessant
Erasmus
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 okt 2013, 19:21

Re: Een groen rond verkeerslicht in combinatie met een rode pijl die verbiedt linksaf te slaan.

Bericht door Erasmus »

Rafael schreef: 17 sep 2023, 20:12 Mogelijk interessant
Zéér interessant. Bedankt!
Erasmus
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 okt 2013, 19:21

Re: Een groen rond verkeerslicht in combinatie met een rode pijl die verbiedt linksaf te slaan.

Bericht door Erasmus »

Tja, blijkbaar mag een wegbeheerder zo de lichten plaatsen en blijkbaar is er al een rechterlijke uitspraak over geweest die het toelaat....

Maar -even terzijde- vind ik zo'n opstelling ronduit gevaarlijk. En wel om deze reden:

Iemand die niet vertrouwd is met dat kruispunt wil er linksaf slaan. Hij ziet alle lichten op rood staan en stopt als eerste in de linker voorsorteerstrook vlak bij de stoplijn. De lichten boven de rijstrook ziet hij daar niet meer. De pijl aan de overzijde aan de linkerkant valt minder op. Chauffeurs kijken vaker uit hun ooghoek naar de lichten aan de rechterkant. Even later ziet hij uit zijn rechterhoek het ronde licht op groen springen en hij rijdt door het "rode linksaf licht". Ik heb het enkele keren andere chauffeurs zien doen (Vooral in de periode vlak na de herinrichting van dat kruispunt) en nog steeds gaan af en toe leerlingen van mij daar in de fout. Maken zij een fout? Ja zeker, maar mensen maken nu eenmaal dergelijke foutjes.

Een rond rood licht rechts in combinatie met een groene pijl die het afslaan toestaat vind ik minder problematisch dan een groen rond licht in combinatie met een rode pijl om af te slaan. Als ze blijven staan voor een groene pijl zal dat meestal niet tot gevaar leiden, maar enkel tot wat ergernis bij de achterliggers die de groene pijl wél zagen.

De combinatie 'groen rond licht + rode pijl linksaf' leidt vroeg of laat tot ongevallen. Een accident waiting to happen...
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Een groen rond verkeerslicht in combinatie met een rode pijl die verbiedt linksaf te slaan.

Bericht door Inazuma »

Erasmus schreef: 17 sep 2023, 19:40 In Sint-Lambrechts-Herk kom je die situatie tegen op dit kruispunt.
Waar heb jij het laatste decennium gezeten :?:

Die lichten staan al jàren overal in Vlaanderen ... dat ook als enige vragende partij was voor deze invoering.

Die combinatie vind ik nergens terug in de wegcode!
Inderdaad
De driekleurige pijlen mogen de bollen vervangen

In de wegcode staat - tot de dag van vandaag - nog steeds niet dat 3kleuringe pijlen de bollen mogen aanvullen of dat beide systemen gecombineerd mogen worden ... enkel vervangen :!:

Die combinatie was - zeker in begin- wreed verwarrend
Zelfs toenmalig politierechter van Mechelen heeft ooit toegegeven dat hij zich er bijna aan had laten vangen ...


Uiteraard zijn er PVs gevolgd voor "door rood rijden", veroordelingen, die ultiem tot Cassatie geleid hebben aangezien dit duidelijk NIET in de wegcode staat, maar waar het Hof van Cassatie zich in de meest onmogelijke bochten gewrongen heeft om er toch maar "rood" van te kunnen maken ...

En de politiek ?
Die stellen nu dat Cassatie gezegd heeft dat de wegcode pijlen én bollen tesamen toestaat ... en er dus geen wijziging nodig is :roll:
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Een groen rond verkeerslicht in combinatie met een rode pijl die verbiedt linksaf te slaan.

Bericht door Inazuma »

Erasmus schreef: 17 sep 2023, 20:04 Ondertussen heb ik in art 3.3.1 van het reglement voor de wegbeheerder het volgende gevonden:

"Het is verboden, voor de regeling van het verkeer bij dezelfde toegang van een kruispunt, het
stelsel met pijlen die de lichten van het driekleurig stelsel vervangen, te combineren met een ander
stelsel van verkeerslichten, behalve voor de regeling van het linksafslaand verkeer."
De combinatie bollen + pijlen was voordien dus nadrukkelijk verboden :!:
(net wegens verwarrend)

Die vette laatste bepaling stond na invoering jaren foutief (op de verkeerde plaats doordat ze alinea's verkeerd geteld hadden) in de geconsolideerde wetgeving ... en vervolgens bij iedereen die dat overnam zoals wegcode.be .

Is - overigens in recordtermijn - rechtgezet na melding aan voormalig minister Durant (Ecolo) die het ooit invoerde.
Laatst gewijzigd door Inazuma op 18 sep 2023, 11:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Een groen rond verkeerslicht in combinatie met een rode pijl die verbiedt linksaf te slaan.

Bericht door Inazuma »

Intussen gaat de Vlaamse overheid steeds verder in de illegaliteit ...

https://maps.app.goo.gl/3tBBb3HVE3b5jmLx7
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Een groen rond verkeerslicht in combinatie met een rode pijl die verbiedt linksaf te slaan.

Bericht door Inazuma »

Overigens is in je voorbeeld de minimum-afstand van 5M tussen dergelijke lichten en de stopstreep ook niet nageleefd
Erasmus
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 okt 2013, 19:21

Re: Een groen rond verkeerslicht in combinatie met een rode pijl die verbiedt linksaf te slaan.

Bericht door Erasmus »

Inazuma schreef:Waar heb jij het laatste decennium gezeten :?:
Wel...
De laatste twee decennia, vaak in 't buitenland of op de autosnelweg tussen Limburg en de luchthaven in Zaventem en daarnaast veel in de omgeving van Hasselt. :D
En dat kruispunt in SLH is -gelukkig maar- het enige kruispunt met een dergelijke combinatie "groen rond + rode pijl naar links" dat ik ken en waar ik regelmatig langs kom. :P
Misschien dat ze die combinatie zullen afschaffen, nadat er eerst een familie met jonge kinderen er zich dood rijdt en dat persaandacht krijgt... :oops:

Voor de rest ben je bedankt voor de interessante info. :wink:
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Een groen rond verkeerslicht in combinatie met een rode pijl die verbiedt linksaf te slaan.

Bericht door Inazuma »

Er zijn nog zoveel verkeerskemels te ontdekken in eigen land ...

Hier - regio A'pen- staat het vol met die dingen
Plaats reactie