"Middenrijbaan" in Vlaanderen?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Erasmus
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 okt 2013, 19:21

"Middenrijbaan" in Vlaanderen?

Bericht door Erasmus »

Bestaat er al ergens in Vlaanderen een echte "middenrijbaan" zoals gedefinieerd in art 75.3?
(Een middenrijbaan die wordt aangeduid door "Twee evenwijdige witte onderbroken strepen aan weerszijden van de rijbaan die bestaan uit telkens TWEE PAAR KORTE TREKKEN")

Afbeelding
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: "Middenrijbaan" in Vlaanderen?

Bericht door Stefan Peeters »

Die bestaat inderdaad, bij ons in Lille hebben ze er zo een paar ingericht.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Erasmus
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 okt 2013, 19:21

Re: "Middenrijbaan" in Vlaanderen?

Bericht door Erasmus »

Echt? Dus geen ordinaire stippenlijnen langs iedere kant van de rijbaan, maar met lijnen waar telkens blokken van twee streepjes zijn getrokken zoals op de bijgevoegde schets?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: "Middenrijbaan" in Vlaanderen?

Bericht door de rijprof »

Het lijkt op de Nederlandse inrichting vergelijkbaar met fietssuggestiestroken, maar of het wettelijk wegbeheer is, is een andere vraag.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: "Middenrijbaan" in Vlaanderen?

Bericht door Inazuma »

Bedoel je "echt" volgens de tekst, of "echt" volgens tekeningAfbeelding?

Want dat zijn dus 2 verschillende dingen ...


Volgens de tekening, voldoen zelfs 2 illegale VL fietsoversteekplaatsen op een kruispunt hieraan

(er is geen lengte van de trekken, noch van de tussenafstand bepaald - dat is geregionaliseerde dus Vlaamse materie, en daar is al in jàren niets meer bepaald inzake plaatsingsvoorwaarden voor nieuwe verkeerstekens ...)


Volgens de tekst , voldoet een fietspad hieraan ...
Justisjust
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2024, 01:47

Re: "Middenrijbaan" in Vlaanderen?

Bericht door Justisjust »

De uitleg en foto op deze eigenste website ivm een "middenrijbaan" is verkeerd, het is blijkbaar iets moeilijk.

https://rijbewijsb.gratisrijbewijsonlin ... teekplaats

Afbeelding
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: "Middenrijbaan" in Vlaanderen?

Bericht door Inazuma »

Justisjust schreef: 04 apr 2024, 01:53 De uitleg en foto op deze eigenste website ivm een "middenrijbaan" is verkeerd, het is blijkbaar iets moeilijk.
Wat is er volgens jou verkeerd aan :?:

buiten dat er een Nederlandse situatie op de foto staat , want indertijd was er hier nog zo niets te fotograferen
Erasmus
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 okt 2013, 19:21

Re: "Middenrijbaan" in Vlaanderen?

Bericht door Erasmus »

reactie per ongeluk geplaatst voor ze af was. Coming later...
Erasmus
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 okt 2013, 19:21

Re: "Middenrijbaan" in Vlaanderen?

Bericht door Erasmus »

Inazuma schreef: 05 apr 2024, 00:11
Justisjust schreef: 04 apr 2024, 01:53 De uitleg en foto op deze eigenste website ivm een "middenrijbaan" is verkeerd, het is blijkbaar iets moeilijk.
Wat is er volgens jou verkeerd aan :?:

buiten dat er een Nederlandse situatie op de foto staat , want indertijd was er hier nog zo niets te fotograferen
Ik ben niet "Justisjust", maar ik reageer toch maar even...

In art. 2.71. wordt de middenrijbaan gedefinieerd als “ deel van de openbare weg afgebakend door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 75.3 die aan beide kanten de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduiden.”

In art 75.3 staat dat die markeringen bestaan uit “Twee evenwijdige witte onderbroken strepen aan weerszijden van de rijbaan die bestaan uit telkens twee paar korte trekken” en dat artikel wordt vergezeld van de volgende afbeelding:
Afbeelding

In een besluit van de Waalse overheid Art. 17.3. staat dat “de onderbroken lijnen die een rijbaan met een middenstrook aanduiden, bestaan uit 2 paar strepen met een breedte van 0,10 m, een lengte van 1 m en 1 m uit elkaar, herhaald na een tussenruimte van 3 m. De <middenrijbaan> heeft een maximale breedte van 3,50 m. ».”

In Vlaanderen vind ik zo’n omschrijving niet terug -zoals Inazuma zelf reeds zei- maar de omschrijving in art 75.3 is wel degelijk nationaal geldig.

Het gaat niet zomaar op van te zeggen dat dat de middenrijbaan zo maar wordt afgebakend door twee evenwijdige onderbroken lijnen. Er moet sprake zijn van twee streepjes telkens “kort” bij mekaar, een “grotere” spatie en dan weer dezelfde twee streepjes kort bij mekaar om te kunnen voldoen aan de omschrijving van art. 75.3

Mijn conclusie: De wetgeving omtrent de middenrijbaan hangt in Vlaanderen met haken en ogen aan elkaar.
Deze afbeelding laat volgens mij gewoon twee slechte fietssuggestiestroken zien waar een automobilist gewoon mag (of moet) op rijden:
Afbeelding

Ik ken geen enkele legale middenrijbaan in Vlaanderen.
Erasmus
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 okt 2013, 19:21

Re: "Middenrijbaan" in Vlaanderen?

Bericht door Erasmus »

https://www.ejustice.just.fgov.be/img_l ... 1105_N.pdf

Dat is de geconsolideerde versie van het Ministerieel besluit waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 25-09-1990 en tekstbijwerking tot 09-02-2024)

Daarin lees ik:
Art. 17.3. De onderbroken lijnen die een rijbaan met een middenstrook aanduiden, bestaan uit 2 paar strepen met een breedte van 0,10 m, een lengte van 1 m en 1 m uit elkaar, herhaald na een tussenruimte van 3 m. De <middenrijbaan> heeft een maximale breedte van 3,50 m.]

Ik vermoed dat dat art 17.3 nationaal geldig is en niet enkel voor Wallonië. Of zie ik dat verkeerd?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: "Middenrijbaan" in Vlaanderen?

Bericht door Inazuma »

Erasmus schreef: 05 apr 2024, 10:07 Ik vermoed dat dat art 17.3 nationaal geldig is en niet enkel voor Wallonië. Of zie ik dat verkeerd?
Vrees dat je dat ietwat verkeerd ziet

Oorspronkelijk was dat idd zo.
Een hoop van de voorwaarden en afmetingen, uit de "oude doos" waren universeel voor gans België

Maar elk gewest kan dit MB nu laten aanpassen
De aangepaste artikels zijn dan enkel van toepassing in dàt gewest
Maar ze kunnen ook afspreken om dezelfde aanpassingen te doen ....

Dat resulteert vaneigenst in een onoverzichtelijk kluwen & warboel. :lol:



Wegcode.be heeft dit zelf "geconsolideerd" in 3 gewestelijke versies (in tabjes)

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... j6siwtihko

Maar daar staan die afmetingen enkel bij de WAALSE versie en heeft de Vlaamse en Brusselse versie zelfs geen Art 17.3 ...


De geconsolideerde versie die jij aanhaalt, vermeld echter nergens voor welk gewest dit is
Daar zou je idd denken dat dit voor gans België geldt


Vraag is wie er dan de mist in gegaan is ... wegcode.be (aka VIAS Institute) of de FOD die de wetgeving consolideert
Beide zijn al eerder de mist in gegaan :mrgreen:


Als je dat wil weten moet je het gaan opzoeken in het aangehaalde MB:
MB 2023-12-06/05, art. 5, 029

En zien voor of door welk gewest die aanpassing doorgevoerd is
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: "Middenrijbaan" in Vlaanderen?

Bericht door Inazuma »

Volgens de tekst moeten er aan weerszijden 2 evenwijdige strepen getrokken worden ... :mrgreen:
Plaats reactie