Praktijkexamen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Firdaous

Praktijkexamen

Bericht door Firdaous »

Hallo iedereen! Ik zit namelijk in een dilemma.. ik heb 20u rijles gedaan en rijd nu met mijn ouders. Ik ben eerst alleen met mijn vader beginnen rijden (na 20u rijles omdat hij me niet genoeg vertrouwt). Hij heeft zijn rijbewijs al een dik 30 jaar waardoor hij het heel goed kan. Hier komt het probleem: ik ben afgekomen met nieuwe regels die hij nooit heeft moeten leren dus dacht hij dat ik fout was. Uiteindelijk ben ik toch juist en probeer ik alle regels goed te volgen maar hij heeft mij een ander manier aangeleerd om het stuur te draaien.. nu 3 maanden later besef ik dat de manier waarop ik geleerd heb om het stuur te draaien (op mijn rijschool) wel juist is! Ik ben jammer genoeg niet meer gewend om het stuur nu correct te draaien en blijf maar manier van mijn vader doen.
Kan dit een probleem veroorzaken op het examen? Is er echt een bepaalde vaste manier waarop we het stuur moeten draaien?
Alvast bedankt voor jullie antwoord :/
King

Re: Praktijkexamen

Bericht door King »

Firdaous schreef: 20 aug 2023, 19:20 Hallo iedereen! Ik zit namelijk in een dilemma.. ik heb 20u rijles gedaan en rijd nu met mijn ouders. Ik ben eerst alleen met mijn vader beginnen rijden (na 20u rijles omdat hij me niet genoeg vertrouwt). Hij heeft zijn rijbewijs al een dik 30 jaar waardoor hij het heel goed kan. Hier komt het probleem: ik ben afgekomen met nieuwe regels die hij nooit heeft moeten leren dus dacht hij dat ik fout was. Uiteindelijk ben ik toch juist en probeer ik alle regels goed te volgen maar hij heeft mij een ander manier aangeleerd om het stuur te draaien.. nu 3 maanden later besef ik dat de manier waarop ik geleerd heb om het stuur te draaien (op mijn rijschool) wel juist is! Ik ben jammer genoeg niet meer gewend om het stuur nu correct te draaien en blijf maar manier van mijn vader doen.
Kan dit een probleem veroorzaken op het examen? Is er echt een bepaalde vaste manier waarop we het stuur moeten draaien?
Alvast bedankt voor jullie antwoord :/

Als je veel moet sturen gebruik de overgrijp methode en als je weinig moet sturen kan je de doorgeef methode gebruiken. Iemand die 30 jaar rond rijd denkt dat ie het goed kan maar leert zichzelf foute technieken toe die op het examen worden afgekeurd. Ik weet niet welke manier je hebt geleerd maar als het *wax on/ wax off* manier is dat is dus met 1 hand je stuur draaien zou ik die gewente zo snel mogelijk afleren en correct gaan sturen want doe je dit niet op het examen dan kan je daardoor minder kans hebben op slagen.
Firdaous

Re: Praktijkexamen

Bericht door Firdaous »

Hey bedankt voor je antwoord!
Wat ik nu doe is wanneer ik naar rechts wel gaan, trek ik het stuur naar rechts met mijn rechter hand en ondersteun ik het stuur met mijn linker hand wanneer het een grotere bocht is. En hetzelfde bij links afslaan. Geen idee of je mij goed hebt begrepen 😅 ik hou dus wel beide handen op het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Praktijkexamen

Bericht door de rijprof »

Niet handpalmdraaien en zoveel mogelijk met 2 handen.
Overnemen of doorgeven heeft minder belang, als je dat snel en soepel kunt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie