**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Anonymouse

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Anonymouse »

Frank de Busser schreef: 02 jun 2023, 23:42 Als je een rijbewijs B wilt, moet je met alle auto's kunnen rijden, natuurlijk... :lol:

Pover excuus... :wink:
Ja zoals iedereen met een rijbewijs B met elke auto kan rijden meeste halen hun praktijkexamen met een dieselwagen steek ze erna in een benzine wagen en dat verschilt een heel pak precies of je kan zomaar in een andere wagen stappen en je bent het meteen gewoon. Ik ben niks met je onuttige reactie hierover en gaf toe dat het men eigen fout was in de reactie maar dat is 1 onvoldoende en is niet genoeg voor te buizen. En de andere onvoldoende is onterecht want ik weet zelf wel wat ik doe tijdens het rijden en heb 20uur gevolgd bij dezelfde rijschool die mij ook de kijk techniek eeft aangeleerd dus die zal zijn job niet goed doen. Enkel de examinator in jouw gedachten :lol:
Anonymouse

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Anonymouse »

Frank de Busser schreef: 02 jun 2023, 23:42 Als je een rijbewijs B wilt, moet je met alle auto's kunnen rijden, natuurlijk... :lol:

Pover excuus... :wink:
Pover excuus ? Ken jij wel iets van autos :lol: als je denkt dat elke auto hetzelfde is blijkbaar heel weinig :lol: de koppeling bij autos is niet hetzelfde punt bij elke wagen. Dieselwagens verschillen van benzinewagens met dit verschil dat een dieselwagen vertrekt met koppeling op het punt te houden en een benzinewagen helemaal niet zonder gas bij te geven. Mijn auto eeft 5 versnellingen 6de is achteruit bij mijn wagen deze had er 6 met achteruit hetzelfde als naar eerste schakelen en de vitessen lagen veel korter bij elkaar dan op mijn wagen deze auto ging ook automatish in handrem bij mijn auto moet je de handrem nog optrekken of afzetten. Mijn auto is een kleine wagen deze wagen van de rijschool is meer SUV wat dus ook verschilt in lengte en hoogte en nu kan je zeggen ja maar je deed toch 20uur met die wagen nee want deze is recent nieuw aangekocht door de rijschool was niet de audi a3 waar ik men 20uur mee deed. Ik heb ook meteen van mijn wagen in die wagen moeten stappen voor het examen die nog maar net een half uur duurd. Wil zien met al jouw praatjes als jij in een andere wagen terrecht komt als beginner of jij meteen op nog geen half uur tijd een wagen gewoon bent die hard verschilt met jouw eigen wagen dachtet niet maar goed opscheppen kan iedereen :wink:
Frank de Busser

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Frank de Busser »

Ik heb nergens zitten opscheppen in mijn reactie, maar goed...

Er zijn landen waar het examen gebeurt met een examenvoertuig van het examencentrum zelf. Daar kan je dus niet met de wagen van tevoren oefenen en worden de betere kandidaten dus al meteen onderscheiden van de kandidaten die nog wat oefening nodig hebben.
Ik zat niet bij jou in het voertuig dus kan niet oordelen over jouw kijktechniek, maar deze website staat vol met opmerkingen van kandidaten die beweren dat zij meer kennen van auto rijden dan examinatoren zelf. Deze mensen hebben opleidingen gehad en doen hun job zoals van hen verwacht wordt. Maak je geen tot weinig fouten, dan ben je geslaagd. Maak je te veel of te grote fouten, ben je niet geslaagd. Werk aan de punten die gegeven zijn en probeer het een volgende keer opnieuw. Stap af van het beeld dat je hebt van examinatoren die hun tijd steken in fouten verzinnen. De wachtrijen zijn al lang genoeg, dus als ze mensen opzettelijk gaan uitstellen, bezorgen ze zichzelf alleen maar meer werk. Ga op een volwassen manier om met een uitgesteld resultaat. Een rijbewijs vereist tenslotte een soort maturiteit.

Veel succes de volgende keer! :wink:
Jazz07

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Jazz07 »

Gisteren bij mijn tweede poging mijn rijbewijs behaald! Na mijn eerste poging (dat trouwens een fiasco was) heb ik een grote schrik gepakt. Ik was de week voordien elke dag uren gaan rijden en oefenen (amper gegeten, geslapen en veel stress). Toen ik vervolgens te horen kreeg dat ik er niet door was ben ik er letterlijk ziek van geworden. Heb mezelf twee maanden vreselijk slecht gevoel. Mijn moed bij elkaar geraapt en een tweede examen geboekt, deze keer met de rijschool weliswaar. Ondanks dat ik ervan overtuigd was dat ik opnieuw zou falen én het uurtje les vlak voor mijn examen vreselijk slecht verliep (ik maakte constant fouten) was ik toch geslaagd deze keer! Ik heb bijna perfect gereden, totaal tegen mijn verwachtingen in. Ik kan niet beschrijven hoe blij en opgelucht ik ben dat ik dit nooit meer hoef te doen. Het was simpelweg een hel. Door mijn faalangst had ik mijn theorie en mijn bekwaamheidsattest (20u les) laten verlopen. Ik kon eigenlijk goed/veilig autorijden want ik had al 1,5 jaar alleen gereden zonder problemen (verre afstanden, drukke steden). De dag van mijn eerste poging was ook de dag dat mijn voorlopig rijbewijs verliep. Dus bovenop het feit dat ik gezakt was mocht ik ook opeens niet meer (alleen) autorijden. Het was een drama haha. Maar ik mag mijn rijbewijs gaan ophalen volgende week! Eind goed, al goed.

In welk examencentrum ben je geweest?: Geel
Zat de examinator naast of achter jou?: Achter me, en er zat ook een stagiaire bij. We zaten dus met vier in de auto haha.
Welke manoeuvres had je?: Keren in een straat en achteruit inparkeren. Ze verliepen perfect!
Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?: Alle lichten aandoen, toeteren, koelvloeistof aanduiden en zithouding (stuur, stoel, benen, spiegels).
Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest?: De eerste poging ging ik met mijn mama en heb ik gefaald. De tweede poging ging ik met rijschool Otto (Mol) en heb ik een vlotte rit gereden.

Ik raad anderen ten zeerste aan om dit niet te laten aanmodderen zoals ik gedaan heb. Je moet het rijexamen ooit afleggen, of het nu volgende week is of over drie jaar. Ga gewoon je theorie afleggen en begin daarna meteen met het oefenen voor je praktijkexamen.

Qua theorie examen geef ik graag mee dat deze website een geweldige voorbereiding is. Als je via hun methode studeert dan kan je eigenlijk niet buizen voor het examen! Ik haalde dankzij deze website een 48/50, en ik heb slechts één week gestudeerd. Qua praktijk examen heb ik weinig tips, het is een samenloop van verschillende factoren die maakt of je er wél of niet door bent (examinator, voorbereiding, stress, manoeuvres, drukte). Zelf denk ik dat je meer slaagkansen hebt als je met de rijschool gaat.
Grapjas

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Grapjas »

Gast schreef: 05 jan 2015, 18:10 - In welk examencentrum ben je geweest? EREMBODEGEM
- Zat de examinator naast of achter jou? Rechts achter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Ik mocht zelf de plaats in de aangewezen straat kiezen, dit was wel in een serieus hellende straat.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? De examinator wees een auto aan waarachter ik mij achterwaarts in een S-vorm moest parkeren
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Ruitenvloeistof,alle lichten, juiste zitpositie, voorruitontwaseming
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Een begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) Papa

Geslaagd!

Het was op een periode van 3 jaar tijd, de 4de keer dat ik examen ging doen, maar wel de eerste keer dat ik me er zelf volledig 100procent klaar voor voelde. En dat is (denk ik), het geheim van het al dan niet succesvol afleggen vh examen. Ik heb de afgelopen maanden eindelijk de tijd genomen om veel te rijden, op alle mogelijke momenten van de dag, op zoveel mogelijk verschillende locaties.

Was mijn rit vandaag perfect? Neen. Ik heb enkele foutjes gemaakt waarvan ik tijdens de rit dacht, "oei, dit is niet goed, dit is het foutje teveel". Maar niets was minder waar,ik was geslaagd, en van die foutjes heeft hij zelfs niet gezegd.

Wat ik gewoon wou zeggen tegen iedereen die leert rijden: Blijf rustig, bouw voldoende rijervaring op, en maak dan pas een afspraak om je examen af te leggen. Laat je daarnaast ook niet gek maken door verhalen van 'vrienden' over unfaire examinatoren, dat ze gebuisd waren omwille van 1 klein foutje... Niets is minder waar! Uiteraard kan het altijd zijn dat er ergens een rotte appel tussenzit(die er in elke job trouwens is), maar het is ook niet meer dan dat.

Ik heb steeds een faire beoordeling gekregen, niet alleen vandaag, maar ook alle andere keren toen ik er niet door was, met als voornaamste commentaar: onvoldoende rijervaring. En dit heeft vandaag het verschil gemaakt, dat ik door de rijervaring de kleine foutjes kon opvangen en rustig mijn weg te vervolgen.

Heel veel succes aan iedereen die nog leert rijden! En denk eraan; de volhouder wint, altijd! :)

Als je er genoeg geld voor neerlegt wel ja 4 keer moeten gaan is een kostelijke grap en een verlopig rijbewijs blijft ook niet eeuwig meegaan dus beter vroeger je examen inplannen dan laat endan toch niet slagen en daarna geen kans meer hebben want van jezelf als beginner kan je nooit zeker zijn dat je klaar genoeg bent voor een examen
TVerweel

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door TVerweel »

- In welk examencentrum ben je geweest? Sint-Denijs Westrem
- Zat de examinator naast of achter jou? Rechts achter
- Het keren in de straat: Niet
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? De examinator wees een auto aan waarachter ik mij achterwaarts in een S-vorm moest parkeren, geen auto achter dus heb voldoende ruimte gekregen
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Banden en het ventieldopje, lichten
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Een begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) Papa

Blanco geslaagd. Dit was mijn derde keer. De eerste keer direct teruggekeerd naar Poortakker omdat ik de Kortrijksesteenweg gevaarlijk opreed. Tweede keer was ik een ambetante rotonde links opgereden. De eerste twee keer nog nooit echt geoefend in Gent en omstreken dus het het was ietsje moeilijker om door de moeilijke straten te rijden. Deze keer was het 's ochtends om 8u30 dus wel ietsje druk op de baan. Ook veel fietsers waar je extra op moet letten.

Tips: Als je je in SDW jouw examen doet, overloop dan ZEKER de routes op dit forum. Ik heb enkel de meest recente routes (>2021) gekozen. Je zult merken dat de meeste routes heel nauw verbonden zijn.

Meer tips voor SDW die mij erg veel geholpen hebben:
Neem zeker jouw tijd bij de Kortrijksesteenweg!! Ik kan dit niet genoeg benadrukken.
Kijk goed en ver op de baan en kijk zeker overdreven rond als je ergens afslaat.
Rijd met matige snelheid bij gelijkwaardige kruispunten, als je 30 rijdt is dit meestal al te snel om echt te stoppen als een auto toch van rechts komt. (Putstraat en Rijvischestraat)
Neem geen onnodige risico's in een Zone 30
Rijd de R4 vaak op en af
Bijenstraat is sinds onlangs (?) een Zone 30 geworden, rijd zeker geen 50 daar!
Snelheid aanpassen voor de bocht en niet tijdens
Rijd via de Dionysusstraat de Kortrijksesteenweg op, let op het tegemoetkomend verkeer
Kijk goed en ver uit voor verboden richtingen en stopborden (bij verlaten van een parking b.v.)
Rijd rechts op de baan!
Oefen The Loop, ook als het druk is

Mogelijke routes:
Kortrijksesteenweg -> Adelaarsstraat -> Rotonde -> Beukenlaan en Vennelaan -> Links af naar de Luchthavenlaan -> Amaryllislaan en Gladioollaan -> Verderop kan je links en dan kom je een ambetante rotonde tegen -> Oudeheerweg terug naar de Krijzeltand en dan weer de Kortrijksesteenweg op -> E40 volgen maar eerder rechts afslaan om terug rond de tunnel naar het examencentrum te gaan

Belangrijke knooppunten zoals De Sterre oprijden (bv. richting Zwijnaarde volgen was mijn route)
Via The Loop de R4 volgen, Gent St. P volgen en dan Sint-Denijslaan of Voskenslaan oprijden, doe zeker beide routes.
De Europabrug, Europalaan en Verenigde Natieslaan oprijden en volgen naar Gent centrum en terug
De E40 richting UZ volgen

Probeer gewoon overal te rijden dat dichtbij het examencentrum is. Ik heb dit voor de eerste twee pogingen niet gedaan en had veel moeite met het examen. Na een 15-tal uren rondrijden werden de routes erg makkelijk, dus oefen ze zeker!
Gerda
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jul 2023, 11:07

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gerda »

Na de rijlessen heb ik het ook wel echt laten liggen wegens te druk op werk (ik ben de dertig al ruim voorbij!), dit voorjaar toch terug in gang geschoten wegens functiewijziging waardoor ik veel meer op verplaatsing moet werken (ja, er stond een mooie salariswagen te blinken vanaf augustus), plus de vrouw maakt graag roadtrips en wil graag dat er eens iemand kan overnemen. Rustig begonnen, stelselmatig opgebouwd, afspraak gemaakt in Sint-Niklaas om mezelf te dwingen een deadline te hebben.

Half juni toch een paniekske, "ga ik het wel kunnen", "verdorie, als Sint Niklaas niet lukt valt de vakantie misschien in het water,...", gezien dat er iemand uitgevallen was in Bree, gebeld en daags nadien mocht ik al komen.

- In welk examencentrum ben je geweest?
Bree, 24/6/2023 vroeg in de ochtend
- Zat de examinator naast of achter jou?
Schuin achter mij
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Niet moeten doen, het was vooruit inparkeren.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Examinator zegt last-minute: "achter deze wagen zet je hem" (ik reed er toen al quasi naast, aan 30kph).
- Rijden op GPS:
Van examencentrum naar Opieterkiezel/b]
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Aanduiden motorolie, instellen stoel, bediening wagen (lichten, wissers, ontwaseming)
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Vrije begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Mijn moeder

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
6 uur rijles gevolgd in september 2021.

Resultaat: niet geslaagd. Oorzaak: slechte voorbereiding (1x in Bree geweest), een kluwen van straatjes en bordjes waarbij je er heel snel een mist, examinator die zich ook niet inhield om u nog zenuwachtiger te maken en inspeelde op het overtreden van verkeersregels (moest me maar op een rotonde tussenwringen omdat er file was op de hoofdweg en we anders nog een paar minuten moesten blijven staan) en ook gewoon wreed slordig gereden. Was op zich wel een goede oefening om te merken hoe een examen in z'n werk gaat. 47€ leergeld, maar soit.

Route:
Afbeelding




- In welk examencentrum ben je geweest?
Sint Niklaas, 12/7/2023 vroeg in de ochtend
- Zat de examinator naast of achter jou?
Schuin achter mij
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
"We gaan het volgende kruispunt naar rechts, en dan keer je daar maar ergens om", volledig vrije keuze. Krappe straat, dus in 5 keer, maar geen opmerking.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
(net na het keren in de straat) "goed, hier naar links, en dan daar achter die beige auto mag je je parkeren. Was de enige wagen die in de hele straat stond, dus zeeën van ruimte. Netjes tegen de borduur geparkeerd, en dan het standaard toneeltje van "doen alsof je uitstapt".
- Rijden op GPS:
Van examencentrum naar begraafplaats Heimolen
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Aanduiden koelvloeistof, instellen stoel, bediening wagen (alleen lichten)
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Vrije begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Mijn moeder

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
6 uur rijles gevolgd in september 2021.

Resultaat: geslaagd. Opmerkingen waren dat ik vergeten was te zeggen hoe de hoofdsteun ingesteld moest worden, en ik uit galanterie een fietser heb laten oversteken aan Waasland Shopping terwijl dat niet hoefde (ik was al aan het vertragen voor de bocht naar rechts, en er reed niemand achter mij, dus geen acuut gevaar). Heb'm dat ook gezegd van "het moest niet, maar ik vind het als fietser ook leuk". Was ook echt een korte route, op een halfuurtje stond ik al terug aan het examencentrum.

Route:
Afbeelding


Tip: ga vaak rijden aan het examencentrum, neem alle straatjes mee (tip: Stad Sint Niklaas heeft een kaart op hun website met alle straten van Zone30 aangeduid!) die je op een twintigtal minuten kunt bereiken. En vooral: blijf kalm. Geen stress, eet een banaan (goed voor de focus!), let op de maximumsnelheid (examinator kijkt naar de snelheidsmeter van de wagen, niet die van de GPS) en probeer gewoon te rijden alsof het een oefening is.
Roodgroen

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Roodgroen »

In welk examencentrum ben je geweest?
Haasrode, Juli 2023 (namiddag +- 16u00 - 17u00)

- Zat de examinator naast of achter jou?
Schuin achter mij

- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Niet moeten doen, 20 meter achteruitrijden in Goudfazantlaan(Heverlee). Goed kijken dat je de borduur NIET raakt (mag niet in dit geval, mag wel bij parallel parkeren (s-beweging)). Zeker ook af en toe in linkerspiegel kijken opdat er geen fietsers of andere wagens in aantocht zijn.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Eerste manoeuver (in Jachtlaan) net voor ik 20 meter moest achteruitrijden. Ik had iets te vroeg teruggedraaid, waardoor ik te ver van de rand stond. Aangegeven dat ik het opnieuw wou proberen. Examinator gaf aan dat dit niet nodig was en dat ik het nog mooi kon corrigeren "hoe zou je dit doen". Aangezien ik nog voldoende plaats achter mij had (gezien nadat hij de opmerking maakte dat ik nog kon corrigeren), heb ik de correctie uitgevoerd door stuur naar rechts draaien in 'reverse', recht komen en (terugdraaien naar links) en vooruit rijden.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Aanduiden ruitenwisservloestof, zithouding (koppeling induwen en licht gebogen been, polsen op stuur, minstens 1 vuist tussen bovenkant auto en hoofd, bovenkant hoofdsteun tegen achterhoofd), ruitontwaseming (voor en achter), lichten (grootlicht, dimlicht, mistlicht, richtingaanwijzers, remlicht) en claxon.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Mercator

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
NVT

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Lang verhaal zullen we proberen kort houden: oorspronkelijk theorie gehaald in 2012, waarna in 2013, 20 uur rijles genomen. In die periode (2012 - 2015) 2 keer examen gedaan (terecht gebuisd). Hierna geen actie meer ondernomen (werk) waardoor voorlopig rijbewijs verlopen was. In augustus 2020 alsnog opnieuw moed gevonden om voor theorie examen gegaan (50/50). Hierna volledig met begeleider geoefend. In 2022 heb ik 2 uur rijles genomen om te kijken waar ik nog op moest letten (zeer nuttige feedback gekregen!) en punten meegekregen waar ik nog meer aandacht aan moest schenken (dode hoek bijvoorbeeld), kan ik enkel maar aanraden om te doen, zodat je met deze punten ook verder kan in je vrije begeleiding. Vervolgens in juni 2023 heb ik 6-uur rijles gedaan (omwille van 2x niet geslaagd). Opgelet, alle voorgaande pogingen voor een examen tellen mee, zelfs al heb je zoals mij je eerste voorlopig rijbewijs laten verlopen! Tot slot 1 uur voor examen nog rijles genomen

Examen zelf:

Voor examen toch wel wat stress, dewelke om de een of andere reden verdween het moment dat ik de auto instapte met examinator en begeleider rijschool. Voorgaande controles gedaan zoals hierboven beschreven, korte toelichting over het examen zelf en keuze GPS of borden. Aangezien ik zelf weet dat GPS voor mij teveel afleiding geeft en mijn focus op het verkeer (+ voetgangers) en de weg moet liggen (zelfkennis is begin van alle wijsheid) heb ik voor borden gekozen.

Examencentrum verlaten en richting Hertogstraat voorbij militair domein en op kruispunt rechts afslaan in Kerspelstraat (opgelet dode hoek fietsers en zone 30!). Tijdens examenzelf heb ik onbewust luidop nagedacht, waardoor ik het voorgaande ook tegen mijzelf zij (was volledig onbewust, begeleider zij het mij achteraf :lol: ). Soit rechtoor en Parkdallaan in, hier lagen er hopen zand op de weg langs beide richtingen met geparkeerde graafmachines waardoor ik zigzag moest manoeuvreren. Trage snelheid want het was wel zeer smal (examinator en begeleider hadden er niet op gerekend dat daar werken waren en wisten het even zelf even niet meer :lol: . Baan voorzichtig gevolg en rechts afgeslagen op Leewerikenstraat vervolgens terug rechts afslaan op Hertogstraat (nog altijd in zone 30!). Bij kruispunt met Naamsesteenweg, rechtdoor.

Bij eerstvolgende kruispunt, links afslaan richting Waversebaann (opgelet, dit is een eenrichtingsbaan met uitzondering voor fietsers en lijnbussen). Ik kwam dus een lijnbus tegen met wagens langs mijn kant geparkeerd, lijnbus was nog ver maar ik heb heb last minute toch niet het risico genomen, om dan te hopen dat er ergens onderweg een gaatje was waar ik kon uitwijken. Examinator gaf aan "Goed dat je blijft wachten". Vervolgens links afslaan in Eburonlaan Hierna direct rechts afslaan op Middelweg, richting t-splitsing Koning Leopold III-Laan. Hier even getwijfeld over de voorrang, geen borden gezien, geen wegmarkeringen, dus voorgang genomen op een andere bestuurder die van links kwam. kort links afslaan en onmiddellijk terug rechts, opnieuw Middelweg op. Rechtdoor en links afslaan op de Jachtlaan, waar ik achteruit in een S-beweging moest parkeren (zie bovenstaand). Rechts afslaan in Goudfazantenlaan, 20 meter achteruit rijden en terug verder rijden. Links afslaan in de Reeboklaan richting Naamsesteenweg waar we dan rechts afsloegen richting Blanden (waar ik woon).

Deze baan is relatief lang, de examinator gaf aan dat ik de richting van Bierbeek mocht volgen. Vervolgens waren de examinator en begeleider aan een babbel begonnen over een twijfelgeval ergens op een of andere weg over een borden die elkaar tegenspraken. Ik was rustig 70 aan het rijden toen de examinator zei 'zie goed naar jou borden iets verder', was bord met 50 ( ik was even afgeleid door het gesprek), dus beginnen afremmen. Bij kruispunt met Expresweg even moeten wachten voor rood licht en rechts afslaan op Expresweg, richting de rotonde. Opgelet voor deze rotonde is een uitrit van de autostrade waar de auto's van rechts aangereden komen, best proberen om ook rechts in te voegen (vanaf stippenlijn!) voor je de rotonde oprijd (zie onderstaande foto ter verduidelijking). Bij de rotonde rechtdoor en iets verder links afslaan richting Ambachtenlaan terug richting examencentrum.

Vlak voor het oprijden van het examencentrum bijna een ongeluk gehad. Ik wou links afslaan op de inrit van het examencentrum (was nog wat aan het bollen in 2de versnelling), keek goed links en rechts. Net op het moment dat ik wou oprijden, schieten er 3 brommers mij links voorbij en rijden zelf examencentrum op. Ik duw mijn rem op tijd in, waardoor ik gestopt was maar ook stilgevallen (stond nog in 2de versnelling). Examinator gaf onmiddellijk aan dat ik goed gereageerd had en dat het absoluut niet erg was, dat de auto was stilgevallen. Hij ging dadelijk nog even een 'woordje voeren' met de bestuurders van de bromfietsen :lol:.

Resultaat:

Examen heeft een 30-tal minuten geduurd, wat mij wat schrik gaf op het moment dat we de expresweg opreden richting examencentrum, dus had mij al op het ergste voorbereid.

Reactie Examinator over de rit: 'Bon, we gaan er geen woorden aan vuilmaken, ik ga de papieren halen". Nog niet goed beseffend of ik nu geslaagd was of niet keek naar de begeleider die zij 'Kei goed gedaan, ge hebt zeer goed gereden, maar dat had je zelf wel door" ... niet dus. Hoewel achteraf teruggezien, denk ik dat het oordeel al geveld was op het moment dat ze aan hun "babbel" begonnen.

Blanco resultaatblad en 7/10 Risicoperceptietest, Geslaagd dus :)

Link naar foto zoals hierboven beschreven
https://www.google.be/maps/@50.8434214, ... ?entry=ttu
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Proficiat :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
King

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door King »

Gerda schreef: 12 jul 2023, 11:29 Na de rijlessen heb ik het ook wel echt laten liggen wegens te druk op werk (ik ben de dertig al ruim voorbij!), dit voorjaar toch terug in gang geschoten wegens functiewijziging waardoor ik veel meer op verplaatsing moet werken (ja, er stond een mooie salariswagen te blinken vanaf augustus), plus de vrouw maakt graag roadtrips en wil graag dat er eens iemand kan overnemen. Rustig begonnen, stelselmatig opgebouwd, afspraak gemaakt in Sint-Niklaas om mezelf te dwingen een deadline te hebben.

Half juni toch een paniekske, "ga ik het wel kunnen", "verdorie, als Sint Niklaas niet lukt valt de vakantie misschien in het water,...", gezien dat er iemand uitgevallen was in Bree, gebeld en daags nadien mocht ik al komen.

- In welk examencentrum ben je geweest?
Bree, 24/6/2023 vroeg in de ochtend
- Zat de examinator naast of achter jou?
Schuin achter mij
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Niet moeten doen, het was vooruit inparkeren.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Examinator zegt last-minute: "achter deze wagen zet je hem" (ik reed er toen al quasi naast, aan 30kph).
- Rijden op GPS:
Van examencentrum naar Opieterkiezel/b]
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Aanduiden motorolie, instellen stoel, bediening wagen (lichten, wissers, ontwaseming)
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Vrije begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Mijn moeder

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
6 uur rijles gevolgd in september 2021.

Resultaat: niet geslaagd. Oorzaak: slechte voorbereiding (1x in Bree geweest), een kluwen van straatjes en bordjes waarbij je er heel snel een mist, examinator die zich ook niet inhield om u nog zenuwachtiger te maken en inspeelde op het overtreden van verkeersregels (moest me maar op een rotonde tussenwringen omdat er file was op de hoofdweg en we anders nog een paar minuten moesten blijven staan) en ook gewoon wreed slordig gereden. Was op zich wel een goede oefening om te merken hoe een examen in z'n werk gaat. 47€ leergeld, maar soit.

Route:
Afbeelding




- In welk examencentrum ben je geweest?
Sint Niklaas, 12/7/2023 vroeg in de ochtend
- Zat de examinator naast of achter jou?
Schuin achter mij
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
"We gaan het volgende kruispunt naar rechts, en dan keer je daar maar ergens om", volledig vrije keuze. Krappe straat, dus in 5 keer, maar geen opmerking.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
(net na het keren in de straat) "goed, hier naar links, en dan daar achter die beige auto mag je je parkeren. Was de enige wagen die in de hele straat stond, dus zeeën van ruimte. Netjes tegen de borduur geparkeerd, en dan het standaard toneeltje van "doen alsof je uitstapt".
- Rijden op GPS:
Van examencentrum naar begraafplaats Heimolen
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Aanduiden koelvloeistof, instellen stoel, bediening wagen (alleen lichten)
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Vrije begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Mijn moeder

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
6 uur rijles gevolgd in september 2021.

Resultaat: geslaagd. Opmerkingen waren dat ik vergeten was te zeggen hoe de hoofdsteun ingesteld moest worden, en ik uit galanterie een fietser heb laten oversteken aan Waasland Shopping terwijl dat niet hoefde (ik was al aan het vertragen voor de bocht naar rechts, en er reed niemand achter mij, dus geen acuut gevaar). Heb'm dat ook gezegd van "het moest niet, maar ik vind het als fietser ook leuk". Was ook echt een korte route, op een halfuurtje stond ik al terug aan het examencentrum.

Route:
Afbeelding


Tip: ga vaak rijden aan het examencentrum, neem alle straatjes mee (tip: Stad Sint Niklaas heeft een kaart op hun website met alle straten van Zone30 aangeduid!) die je op een twintigtal minuten kunt bereiken. En vooral: blijf kalm. Geen stress, eet een banaan (goed voor de focus!), let op de maximumsnelheid (examinator kijkt naar de snelheidsmeter van de wagen, niet die van de GPS) en probeer gewoon te rijden alsof het een oefening is.



Sorry maar die informatie klopt niet examinatoren in sint niklaas kijken wel naar de gps heb 2 examens er gedaan en beide gaven correctie op dat ik tesnel reed volgens waze deze kijken dus niet naar de snelheid op de snelheidsmeter van de wagen zelf
Peerke
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 aug 2023, 14:07

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Peerke »

Mijn dochter heeft haar examen vandaag afgelegd, op het eerste ronde punt liet ze iedereen door, doch toen ze vertrok, kwam er een op het binnenste rijstrook vrij snel af , de examinator zij pas op he, volgende rond punt liet hij haar terug draaien , en werd ze onmiddellijk terug geleid naar het examencentrum, hij meende dat heg gevaarlijk rijden was, rijschool vind ook dat dit al vrij streng is
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Ook verkeer op binnenste rijstrook van een rotonde heeft voorrang ...
Perke

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Perke »

Inazuma schreef: 01 aug 2023, 14:29 Ook verkeer op binnenste rijstrook van een rotonde heeft voorrang ...
Ja klopt , maar als ze vertrok was hij er niet, ze was net vertrokken toen hij te voorschotnemer kwam, aan de binnenkant kan je namelijk niet ver kijken , moet je dan midden op het rond punt terug stoppen zoal hij dan aangeeft, dat kan toch ook niet, als de persoon aan de binnenkant zoals een gek rijd, zo kun je altijd pech hebben dat er zo een aankomt, maar dan direct voor niet slagen omdat de wagen een beetje moest inhouden , ie er toch. Over, als de wagen aan de binnenkant een normale snelheid had gehad, had hij niet moeten inhouden, of gehinderd geweest
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Als er plots een andere weggebruiker opduikt op de rotonde, die voorrang heeft, dan stop je als voorrangsplichtige bestuurder (*)
(de voorrangsgerechtigde bestuurder heeft nog plaats om verder te rijden )
Zeker als die zoals u zegt "als een gek rijdt" ...

Dat was duidelijk geen deel van de rij-opleiding die u de dochter gaf :?:


(*) Er is 1 reden om eventueel toch door te rijden als je de voorrangrijbaan al ver opgereden bent:
Je blokkeert door te stoppen het traject van de voorrangsgerechtigde bestuurder.
In dat geval kan het beter zijn om door te rijden, zelfs gas bij te geven, zodat de voorrangsgerechtigde bestuurder achter je door kan rijden.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Hij heeft ook achterpoot gereden , ik vind het niet correct om zo streng op te treden , bij de rijstijl van zulke chauffeur hebben ze zelfs veel ervaren chauffeurs te grazen, vind het kort door de bocht om de fout dan plots bij de begeleider te leggen , door zo’n zitten op de weg
Plaats reactie