Vraag 7532

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
sarahvrbr
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2023, 13:34

Vraag 7532

Bericht door sarahvrbr »

Op het proefexamen B wordt er op vraag 7532 gevraagd: wie heeft er voorrang op het kruispunt, witte of rode auto? Bij de witte auto staat er een stop bord en een verkeerslicht dat op groen staat. Bij de rode auto zie je niet welke kleur verkeerslicht en welk bord er staat. Dus ik vermoed dat de witte auto voorrang heeft omdat je niet naar de borden moet kijken als het verkeerslicht werkt. Dus de witte auto mag doorrijden volgens de regels. Maar het juiste antwoord is dan toch de rode auto wat ik dus niet meer snap. Er staat dan bij het uitleg 'je moet geen rekening houden met het verkeersbord'. Daarom ben ik helemaal confused. :|
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 7532

Bericht door Inazuma »

De verplichting voorrang te verlenen door een stopbord of omgekeerde driehoek, geldt enkel tegenover bestuurders op de dwarsweg.
NIET tegenover tegenliggers
(de rode heeft trouwens OOK een stopbord aan de vorm te zien)

Uitzondering is bij een afwijkend voorrangstraject, aangegeven met een blauw onderbord waarop met dikkere lijn weergegeven is wie voorrang heeft)

--

Verkeerslichten stellen enkel dat je het kruispunt mag oprijden, en eventueel in welke richting (bij pijlen).
Ze zeggen NIETS over de voorrang tov andere weggebruikers die ook groen hebben.
De werkende verkeerslichten betekenen dat de voorrangsborden niet gelden (behalve borden fietsers rechtsaf/rechtdoor door rood).



:arrow: Je moet hier de gewone voorrangsregels toepassen bij richtingsverandering/afslaan .

Dus als je links afslaat: voorrang verlenen aan de tegenligger
(die als jij links afslaat, eigenlijk ook "van rechts" komt)
Plaats reactie