Gezakt rijexamen - Bree

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Compact
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2023, 16:26

Gezakt rijexamen - Bree

Bericht door Compact »

Ik ben vandaag mijn rijexamen gaan afleggen in Bree en ben helaas niet geslaagd. Iemand die me kan zeggen wat alles op mijn formulier precies inhoudt, want ik ben nog steeds van mening dat dit enorm onterecht is.

2 PLAATS OP DE OPENBARE WEG:
2/1.00 rechts houden:

6 VOORRANG
6/3.00 geen voorrang verlenen - bord B17 (M9-10):
6/6.00 borden B1-5(M9-10):
6/6.00/1 B1 - Voorrang verlenen

8 SNELHEID EN VERKEERSINZICHT
8/1.00 niet aangepaste snelheid:
8/10.00 kruispunt - borden B1-17 (M9-10):
8/10.00/2 B17 - Kruispunt waar de voorrang van rechts geldt:

9 GEDRAG TEN OVERSTAAN VAN
9/1.00 zwakke wegmisbruikers


Mijn examinatrice heeft niet 1 keer gelachen. Ze zat er steeds enorm serieus en niet fijn bij. Je zou voor minder een slecht gevoel krijgen over het examen met zo iemand in je wagen. Ze wenst je niet eens succes en alvorens het examen heeft ze al de vragen gewoon afgerateld. Volgens mij had ze er niet echt zin in.
JV.

Re: Gezakt rijexamen - Bree

Bericht door JV. »

Jammer dat het je deze keer niet gelukt is...

Rechtshouden had ik op mijn examen ook als opmerking. Bij mij kwam er langs rechts een rijvak bij (buiten de bebouwde kom) en ik ben hier niet naar rechts opgeschoven. Dit zorgde voor een onvoldoende en in combinatie met een andere, was ik ook hiervoor gebuisd. Het kan ook betekenen dat je niet rechts genoeg op de baan reed naar de mening van de examinator.

Als ik de andere opmerkingen lees, zou ik denken dat je ergens een voorrang (van rechts bijvoorbeeld) niet verleend hebt aan een andere bestuurder. Ook zal je ergens te snel of te traag hebben gereden (of je snelheid niet aangepast hebben aan bv. een gevaarlijke situatie). Tot slot zal je ook nog ergens iets verkeerd hebben gedaan t.o.v. een fiets of voetganger.

Laat de moed niet zakken!!
Ik heb ook 4x mijn praktijkexamen moeten afleggen...
Bij een volgende poging lukt het jou ook!
Veel succes :)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Gezakt rijexamen - Bree

Bericht door Inazuma »

Compact schreef: 11 mei 2023, 16:32 want ik ben nog steeds van mening dat dit enorm onterecht is.
Terwijl dit hieronder je resultaat is ?

Hoe heb je leren rijden ?
Rijschool of begeleider ?

2 PLAATS OP DE OPENBARE WEG:
2/1.00 rechts houden:
Spreekt voor zich: je rijdt blijkbaar onvoldoende rechts

6 VOORRANG
6/3.00 geen voorrang verlenen - bord B17 (M9-10):
B17 is bord voorrang van rechts
Blijkbaar ergens een voorrang van rechts gemist
Bord hoeft er niet noodzakelijk te staan

M9 en M10 geven aan dat er (brom)fietsverkeer in beide richtingen is
Is niet noodzakelijk op de plaats in kwestie het geval
6/6.00 borden B1-5(M9-10):
6/6.00/1 B1 - Voorrang verlenen
Opnieuw voorrang verlenen ...

Dit keer de omgekeerde driehoek.

8 SNELHEID EN VERKEERSINZICHT
8/1.00 niet aangepaste snelheid:
8/10.00 kruispunt - borden B1-17 (M9-10):
8/10.00/2 B17 - Kruispunt waar de voorrang van rechts geldt:
Dat gaat samen hangen met die gemiste voorrang ...
9 GEDRAG TEN OVERSTAAN VAN
9/1.00 zwakke wegmisbruikers
Dat is helemaal een killer op je examen dezer dagen ...

Mijn examinatrice heeft niet 1 keer gelachen. Volgens mij had ze er niet echt zin in.
Je rij-examen is geen feel-good TV ...
Compact
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2023, 16:26

Re: Gezakt rijexamen - Bree

Bericht door Compact »

Prima, ik kan wel zeggen dat ik er zeker van ben dat ik geen enkel voorrangsbord heb gemist, want mijn begeleider heeft hier ook op gelet en ik heb nergens een inbreuk gedaan hierop, maar wie gaat mij dan geloven. De examinatoren hebben toch altijd gelijk.

Ook kreeg ik de opmerking ‘rechts houden’ omdat ik mij te vroeg zou insorteren. We kennen de rotondes wel in Bree die zijn opgedeeld in 2 stroken. Ik besluit alvorens de pijlen op de grond staan, maar wel een bord dat aangeeft dat er 2 rijstroken zijn voor de rotonde, voor te sorteren. Dit is blijkbaar ‘onnodig links rijden’?

Tot slot begrijp ik dat het geen feel-good TV is, maar je kan degene die het examen aflegt toch een beetje anders benaderen, niet? Uiteindelijk hebben deze al genoeg stress en druk. Dan iemand hebben die de hele rit met een zuur gezicht op de achterbank zit is niet bepaald motiverend.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Gezakt rijexamen - Bree

Bericht door Inazuma »

Compact schreef: 11 mei 2023, 23:31 Prima, ik kan wel zeggen dat ik er zeker van ben dat ik geen enkel voorrangsbord heb gemist, want mijn begeleider heeft hier ook op gelet en ik heb nergens een inbreuk gedaan hierop, maar wie gaat mij dan geloven.
Examinator schrijft dat volgens u dus zomaar op ?

Die hebben er geen enkel belang bij dat u terugkomt, het is daar ook zo al druk genoeg ...
Daarnaast begrijp ik dat het geen Good-Life TV is, maar je kan degene die het examen aflegt toch een beetje anders benaderen, niet? Uiteindelijk hebben deze al genoeg stress en druk.
De ene is de andere niet, de ene zal al wat plezanter zijn, en de andere kan ook een slechte dag hebben ...

Buiten de instructies, is de examinator dood gewicht in de auto ...
Dan iemand hebben die de hele rit met een zuur gezicht op de achterbank zit is niet bepaald motiverend.
Geen idee waarom u naar de examinator zit te kijken
Er is genoeg te zien rondom je auto
Zeker als beginnend bestuurder
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Gezakt rijexamen - Bree

Bericht door de rijprof »

Als je een kruispunt nadert waar je voorrang aan rechts moet verlenen zonder aangepaste snelheid, kun je uitgesteld worden, zelfs al kwam er niemand van rechts.
Onaangepaste snelheid en gevaarlijk!
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie