Gemeente Torhout: 'fietsers hebben altijd voorrang in een fietsstraat'

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
loeki
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 jan 2023, 13:02

Gemeente Torhout: 'fietsers hebben altijd voorrang in een fietsstraat'

Bericht door loeki »

In de Sint-Jozefstraat in Torhout (waar vandaag dit verschrikkelijke incident heeft plaatsgevonden) staat het volgende verkeersbord aan beide uiteinden van de straat:

Afbeelding

Volgens het verkeersbord 'heeft [de fietser] altijd voorrang'. De fietszone in kwestie heeft geen kruispunten met andere straten; wel zijn er in- en uitritten van een parkeerplaats en een school, en een aardeweg. Er is geen verdere signalisatie aanwezig in de straat.

De fietser die een uitrit of aardeweg uitrijdt en zo de fietsstraat oprijdt, voert een manoeuvre uit en heeft hierdoor nooit voorrang. De voorrang zóú anders geregeld kunnen worden, maar de signalisatie hiertoe ontbreekt. Het bovenstaande verkeersbord kan in ieder geval de voorrang niet veranderen, omdat het bord onregelmatig is; sterker nog, het brengt fietsers in dwaling, omdat het bij fietsers het vertrouwen kan wekken dat zij voorrang hebben.

Begrijp ik het zo goed? Wat vinden jullie van deze situatie? Regresvordering op wegbeheerder bij ongeval?

(N.B.: er staan reglementaire verkeersborden die de fietsstraat aankondigen.)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Gemeente Torhout: 'fietsers hebben altijd voorrang in een fietsstraat'

Bericht door Inazuma »

Dit is geen legaal verkeersbord, dat is op zich al strafbaar

Deze kwakkel doet al sinds de "uitvinding" van de fietsstraat / fietszone de ronde
In pers, publicaties van overheden, en op dit soort borden waar er tientallen variaties op zijn

En ze zijn allemaal fout ...

Fietsstraat verandert volstrekt niets aan de voorrang
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Gemeente Torhout: 'fietsers hebben altijd voorrang in een fietsstraat'

Bericht door Inazuma »

Ha, hierdoor vroeg je dat ...

https://www.hln.be/torhout/jongetje-12- ... ~a83ea9af/

1 fietsstraat aan school
4 !!! van dergelijke illegale borden ...

Je hebt dus een stadsbestuur dat beslist die dingen te plaatsen, te laten maken ... en dat allemaal volledig illegaal
loeki
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 jan 2023, 13:02

Re: Gemeente Torhout: 'fietsers hebben altijd voorrang in een fietsstraat'

Bericht door loeki »

Ja, dat klopt.

In eerdere berichtgeving op hln.be werd vermeld dat fietsers altijd voorrang hebben in fietsstraten. Het is niet de eerste keer dat ik deze onjuistheid tegenkom. Ik ben dan maar gaan zoeken naar mogelijke oorzaken.

Wat mij het logischte lijkt, is dat de dubbelzinnigheid van het woord «voorrang» verwarring zaait. Iemand zal vast ooit gezegd hebben dat 'fietsers voorrang hebben in een fietsstraat', waarbij het woord «voorrang» dan verwees naar de vaststelling dat fietsers in een fietsstraat belangrijker zijn dan automobilisten. Maar in een verkeerstechnische context verwacht men natuurlijk dat «voorrang» verwijst naar de bekende regels over kruispunten. Het gevolg zou dan deze misvatting zijn, en in het verlengde daarvan zowel de onregelmatige en foute verkeersborden in Torhout als de onjuistheden op hln.be.

Wat het ongeluk zelf betreft, wil ik niet vooruitlopen op de feiten, want ik weet niet wat er zich precies heeft afgespeeld. In het geval dat het ongeluk te maken gehad zou hebben met voorrang, dan zal dit het gemeentebestuur een flinke duit kosten.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Gemeente Torhout: 'fietsers hebben altijd voorrang in een fietsstraat'

Bericht door Inazuma »

loeki schreef: 05 mei 2023, 17:35 In het geval dat het ongeluk te maken gehad zou hebben met voorrang, dan zal dit het gemeentebestuur een flinke duit kosten.
Denk je dat ?

't Zou anders niet eerste keer zijn dat rechter weigert naar de misleidende inbreuken van een wegbeheerder te kijken ...
loeki
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 jan 2023, 13:02

Re: Gemeente Torhout: 'fietsers hebben altijd voorrang in een fietsstraat'

Bericht door loeki »

Ik heb geen professionele ervaring in het verkeersrecht, maar de wegbeheerder begaat toch een onrechtmatige daad door dit soort borden te plaatsen?

Dit bord zet fietsers aan tot derdegraadsovertredingen, want het geeft een verkeerd beeld van de voorrangssituatie en brengt hen zo in dwaling. De wegbeheerder overtreedt hierdoor art. 80.2 Wegcode en begaat dus een fout. In de hypothese dat een voorrang nemende fietser de aanleiding was voor het ongeval in kwestie, kan men stellen dat dit bord bij de (12-jarige) fietser het rechtmatige vertrouwen wekte dat hij voorrang had; immers: "fietser heeft altijd voorrang". De schade bestaat uit lichamelijk letsel en een kapotte auto. De oorzaak van deze schade is de fietser die (per hypothese) onrechtmatig voorrang nam, hetgeen valt terug te voeren op de oorspronkelijke fout van de wegbeheerder. De wegbeheerder beging dus een onrechtmatige daad, en moet de ontstane schade vergoeden.

Waarom zou de rechter hier niet in meegaan? Dit lijkt mij een juridisch faire redenering.

EDIT: volgens hln.be zou de jongen met zijn fiets gehaperd hebben aan die van een vriendin, waardoor hij ten val kwam op de tegenliggende weghelft en daar werd aangereden. Er is dus geen sprake van een probleem met de voorrang.
Plaats reactie