Betreffende vraag 449

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
OliQuatre
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2023, 01:21

Betreffende vraag 449

Bericht door OliQuatre »

Beste forumleden,

Ik vraag me af of de informatie op de site volledig up-to-date is, of dat ik zelf wellicht een fout heb gemaakt. Naar mijn weten mag je als autobestuurder vanaf 1 april 2023 een fietser langs links inhalen.

Voor deze datum was het juiste antwoord C, maar nu denk ik dat het juiste antwoord B is. Kan iemand dit bevestigen?

Bedankt,
Olivier
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Betreffende vraag 449

Bericht door Rafael »

In 22ter.1 werd inderdaad 2° is elk links inhalen verboden op deze inrichtingen; (en 3° maar niet relevant hier) geschrapt en in artikel 17.2 werd 7° terug voorzien;
17.2 Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
[...]
7° op de verhoogde inrichtingen.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Betreffende vraag 449

Bericht door Inazuma »

OliQuatre schreef: 04 apr 2023, 01:25 Ik vraag me af of de informatie op de site volledig up-to-date is, of dat ik zelf wellicht een fout heb gemaakt. Naar mijn weten mag je als autobestuurder vanaf 1 april 2023 een fietser langs links inhalen.
Beste, zelfs het gesubsidieerde wegcode.be is nog niet eens aangepast ...

En neen, u mag niet iedere fietser links inhalen
Enkel die met hoogstens 2 wielen ...

Een bakfiets met 3 wielen, maar die wegens de breedte van hoogstens 1m voor de wegcode als "fiets" beschouwd wordt, of een kinderfiets met steunwieltjes, mag je NIET inhalen ...


17.2 Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
[...]
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Betreffende vraag 449

Bericht door GRO »

@oliquatre

Vraag is intussen ook aangepast.

De site heeft in totaal samen meer dan 10000 oefenvragen en examenvragen in 3 talen. Dat is inderdaad niet in 1,2,3 aangepast, al is dat voor een groot deel intussen gebeurd.

Het zou mij trouwens erg verwonderen als de eerstvolgende dagen op het examen vragen worden gesteld i.v.m. met de wetswijzigingen. Geen enkel handboek is aangepast en de wegcode.be site ook niet.

De tel is trouwens niet bij te houden over de verschillende wijzigingen die de voorbije drie jaar gebeurd zijn i.v.m. een fietsstraat. En nu wordt het pas totaal belachelijk. Het bord fietsstraat wordt geschrapt in de wegcode (vanaf 1 april), maar de borden mogen nog een paar jaar blijven staan. Dat is Belgie.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Betreffende vraag 449

Bericht door Inazuma »

Wegcode is deze eeuw al meer dan 100x aangepast :!:

Er zijn redenen waarom bijna geen kat ze nog kent
Vooral de politici die haar aanpassen hebben duidelijk geen kaas gegeten van wat ze aanpassen ...
OliQuatre
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2023, 01:21

Re: Betreffende vraag 449

Bericht door OliQuatre »

GRO schreef: 04 apr 2023, 16:28
Het zou mij trouwens erg verwonderen als de eerstvolgende dagen op het examen vragen worden gesteld i.v.m. met de wetswijzigingen. Geen enkel handboek is aangepast en de wegcode.be site ook niet.

Allereerst, bedankt voor uw snelle respons.

Stel, ik krijg een vraag hierover op het theorie examen (die deze vrijdag zal afleggen), betekend het dus dat ik zou moeten antwoord volgens de oude regel? Of zou ik het nog even navragen of men hun examens al heeft aangepast i.v.m. de wetswijzigingen?
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Betreffende vraag 449

Bericht door GRO »

Als je een vraag ZOU krijgen, volgens de nieuwe regels natuurlijk.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Betreffende vraag 449

Bericht door de rijprof »

Stel dat je uitgerekend op deze vraag net niet zou slagen, zou ik dat melden bij de hoofdexaminator indien de vraag nog niet was aangepast.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie