Eerste keer rijles gaan volgen. Raad aub

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
os2lover
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 mei 2005, 00:00
Locatie: Zulte

Bericht door os2lover »

Proficiat met je uitstekende resultaat op je theorie
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Mijn ervaring is dat (naas het uitzoeken van een goede instructeur uiteraard) het belangrijkste is dat je gewoon jezelf bent en rustig de tijd neemt om de handelingen van het rijden stap voor stap te leren.
Ook voor rijlessen en maneuvres geldt 'haastige spoed is zelden goed'.
Laat je niet opjagen door de instructeur, trek je er niets van aan als je wat tijd nodig hebt om die vaardigheden onder de knie te krijgen. Er zijn mensen die na een paar lessen al een vrij goede voertuigbeheersing hebben maar nooit goed leren rijden en er zijn mensen die na 18 uur met moeite hun voorlopig rijbewijs krijgen maar een paar maanden later voor een beginner zeer goed kunnen rijden.
Het is vrij onpeilbaar.
Gewoon je tijd nemen, kritisch zijn ten opzichte van jezelf en dan leer je het wel.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

gast schreef
Quote: Laat je niet opjagen door de instructeur
Een instructeur die zijn leerling opjaagt moet je buitenzetten, want die is verkeerd bezig

@ Gwenneke_23

Wil je hier aub je eerste ervaring posten ik ben er vrijwel zeker van dat het allemaal best zal meevallen.

Maak je maar geen zorgen een goede instructeur weet dat het belangrijk is om eerst te leren wandelen alvorens te gaan lopen
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

En hier is een link naar een hele reeks rijscholen. Er is zeker een in jouw buurt.

RIJSCHOLEN
Gwenneke_23

Eerste keer rijles gaan volgen. Raad aub

Bericht door Gwenneke_23 »

Hey allemaal

Heb een vraagje. ik zou graag beginnen aan mijn praktijklessen. Nu ging mijn broer al wat leren vertrekken en stoppen vooraleer ik naar de rijschool ging, maar hij heeft zo weinig tijd en ik zou er heel graag aan beginnnen.

Zijn er hier nog die naar rijschool zijn gegaan zonder dat ze één meter konden rijden, bij wijze van spreken?

Kan iemand mij beetje gerust stellen? Of moet je echt al wat kunnen rijden als je naar rijschool gaat?

Groetjes
os2lover
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 mei 2005, 00:00
Locatie: Zulte

Bericht door os2lover »

Ik ben indertijd (zo'n 7 jaar geleden) gewoon praktijklessen gaan volgen, zonder dat ik ooit één meter met de wagen had gereden. En de eerste les ga je echt niet alles tegelijk leren hoor: je instructeur zal eerst met je naar een veilig oefenterrein leren, waar hij je een basis-uitleg kan geven, en waar je veilig kunt leren en oefenen, zonder gevaar voor andere voertuigen/voetgangers/fietsers/whatsoever.

Onthoud ook (niet 100% fail-proof, maar toch), dat in een lesauto van de rijschool, je instructeur een 2de set pedalen heeft, zodat hij ten allen tijde kan ingrijpen, als het toch moest misgaan.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Eerste keer rijles gaan volgen. Raad aub

Bericht door Rafael »

Gwenneke_23 schreef: Zijn er hier nog die naar rijschool zijn gegaan zonder dat ze één meter konden rijden, bij wijze van spreken?
Ik geloof dat Benny (Instructeur, komt ook het forum) ooit zei dat ze het liefst hebben dat je zo komt. Zo kunnen ze je direct de juiste manieren leren, en moeten ze je geen slechte methodes afleren. Dus is het voor hen ook makkelijker om van 0 te beginnen. Maak je geen zorgen
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Gwenneke,

De rijschoolinstructeur heeft eigenlijk liever dat je nog helemaal niets kent. De reden is dat het anders veel tijd en moeite kost om dingen die je eventueel verkeerd geleerd hebt, weer af te leren.

Hij veronderstelt niet de minste voorkennis bij jou. Hij zal je leren hoe je veilig instapt, voor een correcte zithouding zorgt, de spiegels correct afstelt, je veiligheidsgordel correct draagt, enz.

Je zou dus als het ware met een gerust gemoed naar de rijschool kunnen gaan als je nog nooit een auto gezien had.

Wees niet bang dat je iets verkeerd zult doen. Dat doet elke beginneling, de rijschoolinstructeur is daarmee vertrouwd.

Wat de dubbele bediening betreft, zal de rijschoolinstructeur waarschijnlijk met jou afspreken dat, als hij &quotAlles los&quot zegt, je gewoon alles moet loslaten (stuurwiel, pedalen, versnellingshendel) en niets meer doen. Hij zal dan alles overnemen (jawel, een rijschoolinstructeur kan vanop de rechter voorzetel helemaal alleen met de auto rijden).

Wees altijd voorzichtig. Maar wees nooit bang, doch blijf altijd rustig, want angst en paniek leiden meestal tot verkeerde beslissingen.

Veel plezier met je rijlessen!
Gwenneke_23

Bericht door Gwenneke_23 »

Oke bedankt, nu voel ik me al heel wat beter op mijn gemak.

Want thuis waren ze bezig dat ik zo niet mocht gaan en had me wat schrik genomen. Maar dan ga ik gewoon naar ginder, en laat ik het me direct goed uitleggen.

BEdankt en ik hou jullie op de hoogte!!!

En jullie site is werkelijk fantastisch, heeft me al veel steun geboden, ook tijdens mijn theorie, ik was geslaagd met slechts 3 fouten.

Groetjes
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Mss kent Benny hem wel als het ook via Touring is. Dat kan he.
Als ik mag weten in welke gemeente je bezig bent is het voor mij gemakkelijker te achterhalen met wie je op pad bent.

Maar zoals ik al schreef ben ik er vrij gerust in dat het wel zal meevallen.
we blijven duimen
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gwenneke
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 feb 2006, 00:00

Bericht door Gwenneke »

Hey mensen

Ik ben dus eigenlijk Gwenneke_23, ik had me blijkbaar niet ingelogd en was er onder andere naam opgekomen?

@Benny

Ik ga dus vanavond om 18 u aan mijn eerste rijles beginnen. Heb lang moeten wachten, aangezien hij met vrij veel nieuwe leerlingen zat. Is via Touring rijschool. ik hou jullie zeker op de hoogte.

Tot later en duim aub voor mij

groetjes
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Gwenneke schreef: En toen zei hij, ge wilt het precies niet snappen, hoe minder vlug dat je het snapt, hoe dommer je zal worden en hoe moeilijker het wordt
Wat jammer voor jou, Gwenneke, dat je eerste les zo is verlopen. Dat is beslist niet de gewone gang van zaken.

Als een rijschoolinstructeur zoiets zegt, dan verzoek je hem onmiddellijk terug te keren naar de rijschool, en vraag je zo spoedig mogelijk een onderhoud met de rijschooldirecteur aan. Daarbij eis je een andere instructeur en de gekregen &quotles&quot gratis opnieuw.

Dat heeft dan een pedagogische opleiding gekregen ... die man is gewoon het papier waarop zijn brevet geschreven is niet waard. Het zijn dergelijke klungelaars die niet alleen de betrokken rijschool, maar de hele sector een slechte naam bezorgen.

Lukken zal het zeker, Gwenneke. Maar niet met die kluchtzanger ! Een goede instructeur kan iedereen leren rijden, behalve een blinde. Vraag maar een andere instructeur voor je volgende les.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Hallo Gwenneke,

We zullen allemaal voor je duimen en ik mag zeker hopen dat het meevalt want mijn werkgever is namelijk Touring.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gwenneke
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 feb 2006, 00:00

Bericht door Gwenneke »

Ja het begint te kriebelen hoor nu in mijn buikje. Zullen nog 4 lange uren zijn op mijn werk straks en dan van het werk met de fiets naar autorijschool, zodat ik beetje tot rust kom.

Ben echt bang dat ik iets verkeerd ga doen en dat hij kwaad zal worden, of dat hij kwaad gaat zijn dat ik nog niet kan rijden. Er spookt veel door mijn hoofdje voor het moment.

Grtz
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Gwenneke schreef:
Ben echt bang dat ik iets verkeerd ga doen en dat hij kwaad zal worden, of dat hij kwaad gaat zijn dat ik nog niet kan rijden.
Als die instructeur kwaad moest worden bij elke leerling die fouten maakt (allemaal dus) zou hij heel snel een hartaanval krijgen.

Dat je nog niet kan rijden is toch net de reden om naar de rijschool te gaan.

Jaag die spoken maar weg - nergens voor nodig.
Plaats reactie