Correct tot stilstand komen voor een rood licht.

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Indra
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 apr 2023, 23:45

Correct tot stilstand komen voor een rood licht.

Bericht door Indra »

Mijn ouders en ik discussiëren regelmatig over hoe ik correct tot stilstand moet komen. Mijn moeder beweert dat als ik dus super traag rijd en op het punt sta om volledig te remmen, dat ik de auto in neutraal moet zetten en dan gewoon moet remmen. Zo zou ik de schokken vermijden en dit zou ook veiliger zijn volgens haar. Ik beweer dat ik moet remmen met men rempedaal en dan rond de 1000 toerentallen mijn schakelpedaal moet induwen, eens ik in stilstand ben dan de auto in neutraal zetten. En
Bij deze is mijn vraag dus, wat is correct? (Zeker voor het examen :wink: )
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Correct tot stilstand komen voor een rood licht.

Bericht door de rijprof »

Jouw moeder heeft het juist, maar op het examen zien ze liever dat je pas in neutraal zet bij stilstand. Waarom is mij een raadsel. Ik heb er ooit eens een opmerking over gehoord waarbij ik mij afvroeg wat is nu het verschil tussen ontkoppelen of in neutraal zetten aan lage toeren en lage snelheid.
Mechanisch is dat zelfs beter, maar sommigen vinden dat in neutraal zetten niet hoort als je nog bolt.
Dat is inderdaad zo aan hoge snelheid, maar niet aan lage snelheid in lage toeren.

Belangrijk is dat je zolang mogelijk gekoppeld rijdt en pas gaat ontkoppelen wanneer de motor in heel lage toeren komt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie