U-turn kruispunt

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Abel

U-turn kruispunt

Bericht door Abel »

Goede avond,

Een vraag over een kruispunt: https://ibb.co/4TpxbgM

Is het toegestaan voor de rode auto om een U-turn te maken overheen de stippellijn (zie rode pijl) om in de positie van de grijze auto te komen?

Indien nee, waarom mag dit niet (aangezien het een stippellijn is)?

Indien ja, wat zijn de voorrangsregels? Op een tegenligger moet je sowieso wachten. Wat als een tweewieler achter de auto zit, moet je dan wachten om het te laten passeren? Andere interessante interacties die jullie zien met bijvoorbeeld een auto die van onder komt?

Vriendelijke groeten,

Bedankt
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: U-turn kruispunt

Bericht door Inazuma »

Dat mag
(tenzij er een verbodsbord staat dat keren verbiedt ... op luchtbeeld niet te zien)

Keren is een manoeuvre
Je moet voorrang verlenen aan alle andere weggebruikers
Abel

Re: U-turn kruispunt

Bericht door Abel »

Oké, begrepen!

Ik vind het echter een moeilijke omdat je bijvoorbeeld op een kruispunt met voorrang van rechts een auto niet mag inhalen; het is me niet volledig duidelijk hoe dat hier werkt. Stel, ik zit op een bromfiets en de auto voor me zal de U-turn uitvoeren. Mag ik dan inhalen of niet? Zoja, hoe voer ik dat uit?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: U-turn kruispunt

Bericht door Inazuma »

Abel schreef: 31 mar 2023, 10:46 Ik vind het echter een moeilijke omdat je bijvoorbeeld op een kruispunt met voorrang van rechts een auto niet mag inhalen;
De verplichting voorrang te verlenen bij manoeuvres gaat boven de verplichting om voorrang van rechts te verlenen

Anders gezegd, een manoeuvrerende bestuurder die van rechts komt, heeft daarbij GEEN voorrang

Stel, ik zit op een bromfiets en de auto voor me zal de U-turn uitvoeren. Mag ik dan inhalen of niet? Zoja, hoe voer ik dat uit?
De bestuurder die wil keren, moet aan jou voorrang verlenen.
Die moet desnoods stoppen en je laten passeren - dat is geen inhalen.

In de praktijk: reken er niet op dat dat altijd gaat gebeuren ...
Plaats reactie