Oneerlijk parktijk examen?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Lieselotv
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mar 2023, 13:02

Oneerlijk parktijk examen?

Bericht door Lieselotv »

Goeiemiddag,
Ik deed zonet een tweede, gefaalde, poging voor het praktijkexamen rijbewijs B. Ik probeer echter te begrijpen of de beslissing van de examinator terecht was of niet, kan iemand me wat meer inzicht geven (vanuit het standpunt van de examinator)? Bedankt!

Situatieschets:
Ik kreeg dezelfde route als bij mijn eerste poging en wist dus zeer goed waar te rijden en waarop ik moest letten. Ik had echter nog net voor het examen de route herhaald en gezien dat er een straat, wegens werken, uitzonderlijk een 'plaatselijk verkeer' -bord had gekregen.
Toen ik via gps naar die straat moest rijden (Kikvorsstraat te Gent) wist ik dus al op voorhand dat ik zeker ging moeten zeggen dat ik de straat niet inkon vanwege het bord.
Toen we de straat naderde wachtte ik tot we voor het bord stonden om te zeggen dat ik niet verder kon, nog vóór ik iets kon zeggen onderbrak de examinator mij om te zeggen dat ik hier niet in mocht en mij aanmaande om te keren (en dus terug te keren naar het examencentrum). Ik heb dus ook mijn examen niet mogen afwerken, en geen enkele manoeuvre mogen doen.

Bij het examencentrum vertelde ze met dat ik al om het kruispunt had moeten zeggen dat ik de straat niet in mocht. Ik wíst heel goed dat het bord er stond, en stopte weldegelijk voor het verkeersbord.

Resultaten papier
Resultaat: uitgesteld (-> wat betekend dit?)

RESULTAAT: OW
2 PLAATS OP DE OPENBARE WEG: slecht
2/12.00 borden:
2/12.00/2 C3 - verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder (-> klopt niet, plaatselijk verkeer was wel toegestaan, in beide richtingen - of betekend dit hetzelfde?)

Opmerkingen: OW
Tussenkomst van de examinator

voor de risicoperceptietest scoorde ik 8/10

Extra situatieschets:
Aangezien dit de 2x is, moet ik nu dus 6uur rijles volgen. De eerstvolgende plaatsen voor rijlessen zijn pas beschikbaar in juni, in juni vervalt mijn theorie wat dus betekend dat ik ook dat examen opnieuw zou moeten afleggen. 550 euro extra voor rijles + het afleggen van een nieuw rijexamen lijkt mij persoonlijk niet evenredig met de fout die ik gemaakt heb?

Nu is mijn vraag voor u;
- kunt u meer duidelijkheid geven over de codes op het resultaten papier?
- lijkt volgens u de beslissing van de examinator een correcte beslissing?
- hoeveel fouten mogen er gemaakt worden (ik dacht altijd 1 groot + enkele kleine)?
- een tussenkomst van de examinator gebeurd normaliter enkel wanneer je een gevaar vormt voor het verkeer. De straat die ik inreed was inderdaad tijdelijk voorbehouden voor plaatselijk verkeer, maar was verder helemaal leeg en tweerichting. Vormde ik dan écht een gevaar?

Dankjewel alvast! :)
Frank de Busser

Re: Oneerlijk parktijk examen?

Bericht door Frank de Busser »

Uitgesteld wil zeggen dat jouw datum van slagen uitgesteld wordt. Je bent dus nog niet uitgesteld.

Plaatselijk verkeer is verkeer dat in die straat hun bestemming heeft. Op een examen is de bestemming uiteindelijk weer het examencentrum, dus ben jij geen plaatselijk verkeer. Dus klopt het wel degelijk. (Dat zou je toch moeten weten vanuit je opleiding)

De regel is dat je na 2 uitgestelde examens 6 uur les moet volgen. Welke fouten je daarbij maakt, is niet van belang.

De beslissing lijkt mij dus wel degelijk correct, aangezien het niet voor jou duidelijk is wat de betekenis van het bord met onderbord is.

Afhankelijk van de gradatie van de fout, mag je er meer of minder van maken op het examen. Fouten waarbij je jouw rijbewijs kan verliezen aan het gerecht, wegen dus zeer zwaar door. Daar kan 1 fout dus genoeg voor zijn. Door het rood rijden is ook zo een fout, ookal is er geen ander verkeer te zien.
Lieselotv
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mar 2023, 13:02

Re: Oneerlijk parktijk examen?

Bericht door Lieselotv »

Dag Frank,

Ik weet zeker en vast wat 'plaatselijk verkeer' betekend, maar bedankt voor de uitleg ;-)
Ik geef dan ook nergens aan dat ik wél de straat zou mogen inrijden op het rijexamen, ik weet heel goed dat wij niet tot het plaatselijk verkeer behoorden.

Wat ik wel vroeg was;
- Waarom er aangegeven wordt 'verboden voor IEDERE bestuurder' op het resultatenblad -> dit indiceert precies dat ik een eenrichting straat ben ingereden of een weg verboden is voor autos? Terwijl deze weg gewoon toegankelijk is voor plaatselijk verkeer en ik dus geen gevaar vormde (neemt niet weg natuurlijk dat ik er niet in mocht, I know)
- het negeren van dit bord is een eerstegraads fout waarvoor je een boete zou krijgen (even opgezocht, 58 euro om precies te zijn) ; "Fouten waarbij je jouw rijbewijs kan verliezen aan het gerecht, wegen dus zeer zwaar door" is hier dus niet van toepassing -> mijn vraag dus; waarom was dit genoeg om mijn examen stop te zetten gezien dit mijn eerste en enige fout was?

Bedankt
Frank de Busser

Re: Oneerlijk parktijk examen?

Bericht door Frank de Busser »

De uitleg dat er bij het bord staat is de uitleg die er in de verkeerswet staat. Vroeger stond die uitleg er niet bij en was het niet altijd duidelijk voor de kandidaten welk bord er nu bedoeld werd.

Ik vergiste mij inderdaad met het C1-bord dat natuurlijk een ander bord is. C1 en C3 borden zijn alletwee verboden voorbij te rijden. Borden waarbij examinatoren moeten ingrijpen. Als je het te streng vindt, zal je je naar GOCA moeten richten. Zij stellen de regels voor de examencentra op. Daar kunnen examinatoren ook niet rond.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Oneerlijk parktijk examen?

Bericht door Inazuma »

Lieselotv schreef: 27 mar 2023, 13:31 Ik kreeg dezelfde route als bij mijn eerste poging en wist dus zeer goed waar te rijden en waarop ik moest letten. Ik had echter nog net voor het examen de route herhaald en gezien dat er een straat, wegens werken, uitzonderlijk een 'plaatselijk verkeer' -bord had gekregen.
Toen ik via gps naar die straat moest rijden (Kikvorsstraat te Gent) wist ik dus al op voorhand dat ik zeker ging moeten zeggen dat ik de straat niet inkon vanwege het bord.

Toen we de straat naderde wachtte ik tot we voor het bord stonden om te zeggen dat ik niet verder kon,
Ondanks dat je dat wist, rij je verder tot je pal voor dat bord staat :?:

Even kijken op Streetview leert dat je in zowat alle gevallen die straat zou moeten indraaien
Veel kans dat er dan ook een verbod om af te slaan stond ... uitgezonderd voor plaatselijk verkeer

Resultaat: uitgesteld (-> wat betekend dit?)
Politiek correct voor "gebuisd"
2/12.00/2 C3 - verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder (-> klopt niet, plaatselijk verkeer was wel toegestaan, in beide richtingen - of betekend dit hetzelfde?)
Dat betekent exact hetzelfde voor wie geen plaatselijk verkeer is ...
Opmerkingen: OW
Openbare weg
Tussenkomst van de examinator
Heeft de examinator je doen stoppen / gezegd te stoppen terwijl jij naar dat bord toe reed ?

- hoeveel fouten mogen er gemaakt worden (ik dacht altijd 1 groot + enkele kleine)?
Klopt niet
1 quotering "slecht" is ook game over, al wordt er dan normaal verder gereden

Tussenkomst examinator is einde examen en direct terug naar examencentrum
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Oneerlijk parktijk examen?

Bericht door de rijprof »

Ben je voorbij het verkeersbord gereden?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie