Rijden met papier geslaagd

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Zsla

Rijden met papier geslaagd

Bericht door Zsla »

Beste,

Ik was afgelopen woensdag geslaagd voor mijn praktijk examen. Ik had toen ook gelijk die dag zelf mijn rijbewijs aangevraagd. Vandaag was ik alleen met de auto naar school gereden door de bussenstaking(Ik weet dat dit heel dom was van mij). Op de terugweg werd ik door een politieagent aan de kant gezet. Ik had hem al eerder achter me zien rijden en doordar ik panikeerde had ik de auto op zijn 3e versnelling gezet inplaats van de 1e op een rottonde en viel de auto uit. Hierdoor zette hij me aan de kant. Ik vertelde hem dat mijn rijbewijs bij de gemeente was en hij vroeg of ik hem het papiertje kon laten zien waarop stond dat ik geslaagd was. Hij zei dat hij als hij wou mij auto kan laten takelen maar dat hij het door de vingers zou zien maar dat ik voor mijn rijbewijs voor de politie rechter zou moeten. Hij zei dat dit ongeveer 1 jaar duurt en ik in de tussentijd wel mag rijden als ik mijn rijbewijs afhaal dinsdag. Mijn vraag is nu hoe groot is de kans dat ik een rijverbod krijg of zal de rechter rekening houden dat ik was geslaagd en mijn rijbewijs al aangevraagd had? Of ik een boete krijg maakt helemaal niet uit zolang ik maar geen rijverbod krijg. Dit is de aller eerste overtreding die ik ooit met de auto heb gehad.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijden met papier geslaagd

Bericht door Inazuma »

Normaal hou je toch je voorlopige rijbewijs B tot je het definitieve hebt,
en moet je het papier dat je geslaagd bent, achterlaten op het gemeentehuis ...


Zal er van af hangen hoe het gekwalificeerd wordt

Inbreuken op de scholingsvoorwaarden kunnen enkel resulteren in een boete, geen rijverval ("rijverbod")

Maar als je geen voorlopig rijbewijs meer had, kan het rijden zonder rijbewijs worden ... en daar is verval wél mogelijk
Laatst gewijzigd door Inazuma op 24 mar 2023, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Frank de Busser

Re: Rijden met papier geslaagd

Bericht door Frank de Busser »

Die kans is wel reëel. Je reed zonder het benodigde rijbewijs.
Als je het rijbewijs nog niet officieel in handen had, bestaat de kans zelfs dat je opnieuw kan beginnen.
Met herstelexamens wil dat dus zeggen:
- 12u verplichte theorieles
- verplicht opnieuw slagen voor het theoretisch examen
- 10u verplicht rijles
- verplicht opnieuw slagen voor het praktisch examen MET RIJSCHOOL (aangezien je geen houder was van het rijbewijs)
Je houden aan de voorwaarden van je (voorlopig) rijbewijs is het begin van alles in het verkeer. Het kan zijn dat je er goed vanaf komt, maar weet dat deze straffen ook kunnen uitgesproken worden. 'Bezint eer ge begint!' is de boodschap.

Succes!
Gast

Re: Rijden met papier geslaagd

Bericht door Gast »

Inazuma schreef: 24 mar 2023, 23:05 Normaal hou je toch je voorlopige rijbewijs B tot je het definitieve hebt,
en moet je het papier dat je geslaagd bent, achterlaten op het gemeentehuis ...


Zal er van af hangen hoe het gekwalificeerd wordt

Inbreuken op de scholingsvoorwaarden kunnen enkel resulteren in een boete, geen rijverval ("rijverbod")

Maar als je geen voorlopig rijbewijs meer had, kan het rijden zonder rijbewijs worden ... en daar is verval wél mogelijk
Ik had wel een voorlopig rijbewijs maar dat was een m36 geen m18.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijden met papier geslaagd

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: 25 mar 2023, 09:26 Ik had wel een voorlopig rijbewijs maar dat was een m36 geen m18.
Had je dat nog in je bezit ?
Dan is het een overtreding van de scholingsvoorwaarden

Enkel geldboete mogelijk

Doorgaans eerste inbreuk 400 € aan boete (minimumboete 50 x 8 opdeciemen)
Plus 350 € allerhande bijdragen en onkosten
Gast

Re: Rijden met papier geslaagd

Bericht door Gast »

Inazuma schreef: 25 mar 2023, 13:03
Gast schreef: 25 mar 2023, 09:26 Ik had wel een voorlopig rijbewijs maar dat was een m36 geen m18.
Had je dat nog in je bezit ?
Dan is het een overtreding van de scholingsvoorwaarden

Enkel geldboete mogelijk

Doorgaans eerste inbreuk 400 € aan boete (minimumboete 50 x 8 opdeciemen)
Plus 350 € allerhande bijdragen en onkosten
Ja ik heb mijn voorlopige rijbewijs nog. Hopelijk ga ik alleen maar een boete krijgen. Voor de zekerheid ga ik nog een advocaat raadplegen maar daar heb ik nog een jaar de tijd voor dus in de tussentijd kan ik nog genieten van mijn rijbewijs
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijden met papier geslaagd

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: 25 mar 2023, 13:59 Voor de zekerheid ga ik nog een advocaat raadplegen maar daar heb ik nog een jaar de tijd voor ...
Heeft ook weinig zin voor je bij dagvaarding de tenlastelegging kent
Plaats reactie