Herstelexamens

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

Boris b schreef: 24 feb 2023, 21:45 leuk om te weten.
Bedankt voor de snelle reactie!
Voor herstelexamen moet je toch speciale afspraak maken bij examencentrum, dus vraag daar zeker ook na, want voor motor-examen is ook meer nodig dan bij auto-examen (volgwagen/volgmoto, communicatiemiddelen, terrein moet vrij zijn)

Eerlijk gezegd, ik zou het niet doen maar auto-examen doen ...
Exodiuzs

Re: Herstelexamens

Bericht door Exodiuzs »

Beste,

Ik heb een vraag i.v.m. het theoretisch herstelexamen. Ik ben onlangs veroordeeld en heb kunnen kiezen tussen praktijk of theorie. Ik heb geopteerd voor theorie. Mijn vraag is alsvolgt: indien ik 2x niet zou slagen op mijn theoretisch herstelexamen, moet ik dan 12u lessen volgen zoals gewoonlijk wordt verplicht bij de procedure voor het verkrijgen van een rijbewijs?

Een vriend van mij heeft mij namelijk laten weten dat je, in geval van een herstelonderzoek, vrijgesteld bent voor de bijkomende theorielessen. Ook heb ik het examencentrum deze voormiddag eens gecontacteerd en dit nagevraagd, waar mij bevestigd is dat de 12u theorielessen (bij erkende instelling) niet van toepassing zijn op herstelexamens.

Ik post deze reactie op dit forum omdat ik veel reacties heb gezien zoals die van 'de rijprof (20 dec 2018, 13:02) waarin vermeld staat dat je bij een herstelexamen verplicht 12u theorieles zou moeten volgen. Hierdoor ben ik een beetje verward en ben ik niet zeker wat ik moet geloven. Ik neem aan dat wat het examencentra mij heeft bevestigd, het juiste is?

Kan iemand mij bevestigen of het daadwerkelijk klopt dat je bij een theoretisch herstelexamen dus geen bijkomende theorielessen moet volgen indien je 2x niet geslaagd bent.

Deze reactie is ter aanvulling van het forum, om de strijders te helpen in nood.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Rafael »

Je hoeft je vraag niet privé te stellen, integendeel. Je wacht best gewoon geduldig af op een antwoord in dit topic.

Mij lijken lessen verplicht na 2 mislukte pogingen: KB 23/03/1998, art 32 §6. Ik ben geen expert in deze materie, dus een tweede visie afwachten op dit forum is aangeraden.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Herstelexamens

Bericht door de rijprof »

Ook heb ik het examencentrum deze voormiddag eens gecontacteerd en dit nagevraagd, waar mij bevestigd is dat de 12u theorielessen (bij erkende instelling) niet van toepassing zijn op herstelexamens.
Heb je expliciet gevraagd na 2 mislukte pogingen?
wegcode schreef:§6. Na twee opeenvolgende niet geslaagde theoretische examens, mag de kandidaat voor het rijbewijs geldig voor categorie B slechts een nieuwe theoretisch examen afleggen op vertoon van een getuigschrift van theoretisch onderricht afgegeven door een rijschool.
Geldt voor iedereen... Ik heb er al veel gehad met herstelexamen 2x niet geslaagd in mijn theorieklasje.
Tenzij de wet onlangs is veranderd... :?:
Vraag aan het examencentrum of ze dit op papier (per mail) kunnen bevestigen als het niet zo is, na 2 mislukte pogingen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Manuel224
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mar 2023, 10:09

Re: Herstelexamens

Bericht door Manuel224 »

Hy iedereen had een vraag je ik moet theory en practice herstelexamen doen ik kan di toch ge woon bij examen centrum doen waar moet ik da presis doen of moet ik gewoon mijn theory en practice op nieuw doen
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

Manuel224 schreef: 15 mar 2023, 10:33 Hy iedereen had een vraag je ik moet theory en practice herstelexamen doen ik kan di toch ge woon bij examen centrum doen waar moet ik da presis doen of moet ik gewoon mijn theory en practice op nieuw doen
Je krijgt van Parket eerst een lijst waarop je moet kiezen waar je die examens wil gaan doen
Als jij niet kiest, kiest het Parket waar je naartoe moet
Exodiuzs
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mar 2023, 13:19

Re: Herstelexamens

Bericht door Exodiuzs »

de rijprof schreef: 09 mar 2023, 17:14
Ook heb ik het examencentrum deze voormiddag eens gecontacteerd en dit nagevraagd, waar mij bevestigd is dat de 12u theorielessen (bij erkende instelling) niet van toepassing zijn op herstelexamens.
Heb je expliciet gevraagd na 2 mislukte pogingen?
wegcode schreef:§6. Na twee opeenvolgende niet geslaagde theoretische examens, mag de kandidaat voor het rijbewijs geldig voor categorie B slechts een nieuwe theoretisch examen afleggen op vertoon van een getuigschrift van theoretisch onderricht afgegeven door een rijschool.
Geldt voor iedereen... Ik heb er al veel gehad met herstelexamen 2x niet geslaagd in mijn theorieklasje.
Tenzij de wet onlangs is veranderd... :?:
Vraag aan het examencentrum of ze dit op papier (per mail) kunnen bevestigen als het niet zo is, na 2 mislukte pogingen.
Beste rijprof,

Bedankt voor de tip. Heb vandaag een mailtje ontvangen met het antwoord. ;)

Het is dus inderdaad NIET VERPLICHT om theorielessen te volgen na het 2 maal niet slagen op je herstelexamen.

Dus bij deze, de wet is onlangs blijkbaar veranderd...

Met vriendelijke groet
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

Geen idee wanneer dat dan zou veranderd zijn

Volgens mij was het nooit wettelijk verplicht ... en gaat het dan waarschijnlijk over veranderde interpretatie.
De te herstellen bestuurder is géén kandidaat voor het rijbewijs, en dus niet onderworpen aan het KB terzake.
Hij hééft immers al een rijbewijs behaald .

Dat hij het heeft moeten inleveren, en er voorlopig niet mee mag rijden verandert daar niets aan.
Hij moet niet opnieuw leren rijden en daarvoor examen doen
Hij moet examen doen als bestraffing, om zo hersteld te worden in een recht dat hij al had.

Dat examen loopt praktisch wel volgens de bepalingen het KB rijbewijs, maar daarmee houdt het ook op
Bustie Bust

Re: Herstelexamens

Bericht door Bustie Bust »

Hallo allemaal,

Ik ben bijna van m'n rijverbod af, theorie hersteld en ga volgende week m'n praktijk afleggen. :mrgreen:

Mijn vraagje: ik weet door Laura's originele post dat ik alleen tot daar e terug mag rijden op de dag van het examen. Maar mag ik het ook alleen afleggen? Zonder begeleider?

Alvast bedankt!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

Begeleiders en toestanden is enkel voor wie met rijschool en/of voorlopig rijbewijs examen komt doen

Niet voor herstel-examens

Maar je zal niet alleen zijn: de examinator gaat ook mee :mrgreen:


Zorg dat je een bevestiging van je examen-afspraak bij hebt ... op email of afgedrukt
ahmad hashemi

Re: Herstelexamens

Bericht door ahmad hashemi »

hallo ik heb alle miijn herstelexamen gedaan behalve praktijkexamen nu heb ik rijverbod van 2 maanden en 8 Dagen kan ik met rijschool mijn 10 uuren rijlessen volgen of moet ik Wachten tot da mijn rijverbod gedaan is en darnaa want mijn voorlopige rijbewijs is maar tot juni geldig
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens

Bericht door Inazuma »

ahmad hashemi schreef: 09 feb 2024, 00:08 hallo ik heb alle miijn herstelexamen gedaan behalve praktijkexamen nu heb ik rijverbod van 2 maanden en 8 Dagen kan ik met rijschool mijn 10 uuren rijlessen volgen of moet ik Wachten tot da mijn rijverbod gedaan is en darnaa want mijn voorlopige rijbewijs is maar tot juni geldig
Je mag uitsluitend oefenen (en praktijk examen doen) met een erkende rijschool :!:

Je hebt feitelijk "rijverbod" tot je alle opgelegde herstelexamens met succes afgelegd hebt, EN die 2 maanden en 8 dagen voorbij zijn :!:


Artikel 49
Hij die wetens een motorvoertuig voor het besturen of voor de begeleiding met het oog op de scholing, toevertrouwt aan een persoon die van het recht tot sturen vervallen is verklaard, wordt gestraft met een geldboete van 100 euro tot 1 000 euro.

Deze bepaling is niet van toepassing op het personeelslid van een erkende rijschool die een regelmatig ingeschreven leerling begeleidt die zich voorbereidt op het praktisch examen opgelegd krachtens de artikelen 23, 2°, of 38.


Art 38 is verval van het recht op sturen, aka "rijverbod"
Art 23 is de scholing voor behalen vh rijbewijs



Als de 2 maanden en 8 dagen voorbij zijn, kan je NIET gaan rijden met voorlopig rijbewijs zonder dat je het praktische herstelexamen gedaan hebt :!:
Je bent en blijft vervallen van het recht tot sturen tot én die periode voorbij is, én je alle herstelexamens afgelegd hebt.
ahmad hashemi

Re: Herstelexamens theorie

Bericht door ahmad hashemi »

hallo ik moet mijn herstelexame theorie nog doen egijlk ik had nog attest van 12 uur theorielessen van en erkend rijschool ik heb die atestt afgegeven aan examencenteum van Eeklo een 2022 geldt dat attest nog steeds voor mijn herstelexame theorie als ik mijn theorie ga aflegen :?:
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamens theorie

Bericht door Inazuma »

ahmad hashemi schreef: 21 feb 2024, 17:42 hallo ik moet mijn herstelexame theorie nog doen egijlk ik had nog attest van 12 uur theorielessen van en erkend rijschool ik heb die atestt afgegeven aan examencenteum van Eeklo een 2022 geldt dat attest nog steeds voor mijn herstelexame theorie als ik mijn theorie ga aflegen :?:
Dat blijft gelden gedurende 3 jaar
Kristofdc
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mar 2024, 04:02

Re: Herstelexamens

Bericht door Kristofdc »

Dag allen, klein vraagje

Moet theorie en praktijk opnieuw afleggen plus 21d rijverbod (snelheidsovertreding in herhaling).

De uitspraak was in November. De geldboete heb ik in februari ontvangen, maar nog niets ivm rijverbod en de rijexamens.

Ik zou graag de herstel examens doen voor men rijverbod ingaat. Kan ik al mijn examens afleggen voor ik een brief krijg van justitie ?

Is het altijd zo dat ik mijn examens kan afleggen voor het rijverbod ingaat ? Ik vind dat ik nogal lang moet wachten en ben bang dat een van de dagen plots de wijkagent voor de deur staat
Plaats reactie