Rood licht systeem

Punten van discussie.
MaxAuto
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2023, 12:39

Rood licht systeem

Bericht door MaxAuto »

Beste

Ik heb vermoeden dat ik eventueel door rood ben gereden, als ook weer niet...

Ik wou afslaan naar links, twerd oranje. maar had niet meer de nodig afstand om te kunnen stoppen.
ik ben doorgereden en terwijl ik de stopstreep voor een 3de van men auto voorbij was gestoken zag ik het licht op rood gaan

-ik zag geen flits (twas overdag)
-ik reed max 30km (wegens de bocht nemen)

Kruispunt waar het was.
https://www.google.com/maps/@50.9032756 ... 384!8i8192

De lussen in wegdek
https://www.google.com/maps/@50.9033296 ... 384!8i8192

Op elk andere rijbaan op dat kruispunt ligt de stopstreep tussen de lussen, alleen op deze rijstrook liggen de vakken erover

Er staan 2 Roodlichtcamera's op kruispunt (aan mijn kant, en de tegenovergestelde kant)
Hoe worden de Auto's van links & rechts dan geflits (als ze achterkant flitsen, het zijn die standaard flitspalen)
- want ze hebben foto nodig dat je stopstreep overrijd en dan foto dat je verder bent (in mijn ogen kunnen ze enkel foto dat je verder bent hebben)

Ook vind ik door rood rijden niet echt duidelijk
op het internet staat dat de lussen achter de stopstreep liggen (dus stel je bent voorbij de stopstreep en dan wordt het rood) ben je toch al stopstreep voorbij

en andere zegt. dat lus voor/op stopstreep ligt en dan 1 erna

Maar als je met de helft van je auto al over de stopstreep bent (kunnen de 2 lussen dan nog geactiveerd worden) of moet je volledige auto over de 1ste lus hebben gereden als het rood is

alvast bedankt.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rood licht systeem

Bericht door Inazuma »

MaxAuto schreef: 01 mar 2023, 12:49 ... had niet meer de nodig afstand om te kunnen stoppen.

-ik reed max 30km (wegens de bocht nemen)
Beetje tegenstrijdig hé ...

Nu, die dingen flitsen normaal pas als je sneller dan 30 rijdt, en na 1s rood.
(Dat is hoe hulpdiensten zonder stoppen door rood reden toen ze nog moesten stoppen)

Op elk andere rijbaan op dat kruispunt ligt de stopstreep tussen de lussen, alleen op deze rijstrook liggen de vakken erover
Er liggen lussen voor en na de stopstreep

Verplaatst ?
Er staan 2 Roodlichtcamera's op kruispunt (aan mijn kant, en de tegenovergestelde kant)
Hoe worden de Auto's van links & rechts dan geflits
Niet ...

Ook vind ik door rood rijden niet echt duidelijk
Anders vrij duidelijk hoor ...

Als je effectief niet kan stoppen rij je normaal nog door oranje, niet door rood ...


Je snelheid wordt gemeten door 2 opeenvolgende lussen.
Als die te hoog is, wordt je geflitst
Idem als je na meer dan 1s rood over de stopstreep gaat (de tweede lus activeert) tegen meer dan 30.
MaxAuto
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2023, 12:39

Re: Rood licht systeem

Bericht door MaxAuto »

A oke

En weet je of er verschil is tussen bemande flitspaal en onbemande flitspaal qua boete

ik heb nog niet 2 jaar men rijbewijs (14 juli loopt periode af)
1ste twijfelgeval in 3 jaar (als je voorlopig rijbewijs meerekent)

bij een bemande controle geeft de agent de gegevens mee en beginnende bestuurder in PV
is dat bij een onbemande toestel dat ook zo (of maakt hij gewoon de boete aan op wie zijn naam het kenteken staat)

mocht het inderdaad net niet door oranje maar, door rood gereden zijn?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rood licht systeem

Bericht door Inazuma »

MaxAuto schreef: 04 mar 2023, 13:13 En weet je of er verschil is tussen bemande flitspaal en onbemande flitspaal qua boete
Een bemande flitspaal ? :?

Er is geen verschil in bestraffing tussen vaststellingen met een flitspaal en een bemande roodlicht of snelheidscontrole

Alleen moet een agent niet met die 1s rekening houden, dus die kan je dus sneller opschrijven als je door rood reed
(of door oranje terwijl je nog kon stoppen, want dat mag ook niet)

ik heb nog niet 2 jaar men rijbewijs (14 juli loopt periode af)
Dan kan je maar beter hopen dat er geen PV volgt ...

bij een bemande controle geeft de agent de gegevens mee en beginnende bestuurder in PV
Als de bestuurder tegengehouden wordt
Dat is uiterst zeldzaam in België, dus ...
(of maakt hij gewoon de boete aan op wie zijn naam het kenteken staat)
... komt de boete inderdaad gewoon op naam van de houder van de nummerplaat

Die kan eventueel aangeven wie de effectieve bestuurder was .
Dit is verplicht indien het een auto is, ingeschreven op een firma ...
MaxAuto
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2023, 12:39

Re: Rood licht systeem

Bericht door MaxAuto »

Beste

Wij zijn nu enkele weken verder (meer dan 14 dagen)
En heb reeds nog steeds niet mogen ontvangen.

Meestal is dat een teken (dat er ook niks meer zal komen, als ik kijk naar voorvallen in het verleden)

Wat nu de doorslag heeft gegeven dat er niks is gekomen
- minder of aan 30KM
- nog net door oranje (of de 1-seconde)
- gewoon weg geen camera aanwezig)
Dat gaan we nooit weten.

Kwil alvast dit laten weten, omdat er nooit een afloopreactie komt op bepaalde verkeersovertredingen forumsvragen.
1. Leren uit de fouten
2. Het ergste denken (maar kan achteraf voor niks zijn geweest)
3. Beter verkeersinzicht krijgen
Anoniempje123H
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 apr 2023, 07:50

Re: Rood licht systeem

Bericht door Anoniempje123H »

Is dit ook een rood licht camera of enkel een sensor? Door lage zon zag ik niet dat het verkeerslicht al op rood stond dus ik ben over de streep gereden ik heb nog gestopt maar te laat. Ik vroeg me nu af of je met zo’n camera kan geflits worden?
Bijlagen
Flitser of enkel sensor?
Flitser of enkel sensor?
IMG_7633.jpeg (72.52 KiB) 1537 keer bekeken
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rood licht systeem

Bericht door Inazuma »

Anoniempje123H schreef: 20 apr 2023, 07:56 Is dit ook een rood licht camera of enkel een sensor?
Is alvast geen flitscamera
Daarvoor staat die in de verkeerde richting
Lijkt me eerder een camera die weggebruikers detecteert om de lichten te sturen oid
Door lage zon zag ik niet dat het verkeerslicht al op rood stond dus ik ben over de streep gereden ik heb nog gestopt maar te laat. Ik vroeg me nu af of je met zo’n camera kan geflits worden?
Als je géén lichten ziet: vertragen - kunnen ook defect zijn

Als je nog gestopt bent, gaat dat ook aan de snelheid over de lussen te zien zijn, en op een eventuele flitsfoto


Als je hier van rechts naar links reed, ga je de flitspaal een eind verder naar rechts moeten zoeken
In BXL zijn die geregeld groen geschilderd
Anoniempje123H
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 apr 2023, 07:50

Re: Rood licht systeem

Bericht door Anoniempje123H »

Danku. Er waren geen flitspalen in de buurt enkel deze camera/sensor op het verkeerslicht. Nu ben ik tenminste gerust dat ik geen boete en rijverbod riskeer, maar volgende keer zal ik wel 3x goed kijken voor ik door rijdt. 😅
Plaats reactie