Klacht via de vlaamse overheid

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
franswa72
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mar 2023, 10:09

Klacht via de vlaamse overheid

Bericht door franswa72 »

Verleden donderdag 2de keer praktisch examen gedaan - wederom gebuisd...

Heeft er iemand ervaring met het indienen van een klacht via de vlaamse overheid, heeft dit zin ???

In welk examencentrum ben je geweest?
DEURNE

- Zat de examinator naast of achter jou?
Achter.
Begeleider NAAST.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Zelf de plaats moeten kiezen. Perfect gelukt

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Fileparkeren rechts. Goed rondkijken rustig maar vlotte s beweging. Wagen moeten achterlaten. Goed kijken enzo. Perfect gelukt.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Motorkap openen en waar je olie bijvult.
Dan mocht ik gaan zitten en alle lichten doen ( pinker, dim, mist, groot , claxon )

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Rijschool 't nooden Schoten

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)

6 uur rijles genomen en veel geoefend met mijn vader.
Zowel mijn vader als de rijschool zeiden dat ik klaar was om mijn examen te doen.

Afgelopen donderdag voor de 2de keer NIET geslaagd.

De eerste keer was 5 weken geleden.
Na afloop was de examinator zeer vaag, door een aan tal kleine foutjes was het geheel onvoldoende...
Balen dus.

Tweede keer :
Mijn dochter heeft bij aankomst eerst de GRPT proef gedaan -> 8/10.

Daarna begon het praktische examen waarvoor ze heel erg zenuwachtig was.
Niet alleen een examinator stapte in, maar ook een stagiair in opleiding.
Dit was niet vooraf aangekondigd.
Dit zorgde ervoor dat de gehele rit uitvoerig uitleg werd gegeven aan de stagiair
over het geven van aanwijzingen en over het geven van punten tijdens de rit.
Mijn dochter kreeg dan ook in real-time onmiddellijk alle goede punten en punten
van kritiek te horen.
Dit geheel maakte haar erg zenuwachtig, verward en stoorde enorm haar concentratie.

Op het einde (laatste 5 minuten van een feilloze rit), moest zij een afdraaien over een weg met in het midden een tramlijn gedeelte
Aangezien er op de tegenliggende kant auto's aankwamen, bleef ze wachten tot het volledig veilig was om de volledige baan over te steken.
De examinator maande haar echter meermaals aan om te rijden.
Op dit meerdere malen aangeven, nam zij de eerste mogelijkheid die ze zag, en stak ze over, hoewel ze liever nog wilde wachten.

Hierna moest ze even aan de kant.
De examinator zei dat dit een onveilige situatie was.
Zijn bedoeling was om verder te rijden op het tramgedeelte (er was geen tram te zien) en vandaar dan te wachten tot het veilig was en over te steken.

Wij hebben hier een slecht gevoel bij.
Mijn dochter wilde wachten tot het volledig veilig was en deed dit ook.
Na herhaaldelijk de melding te krijgen dat ze door moest rijden heeft ze dit dan gedaan en dan kreeg ze te horen dat het onveilig was.
De examinator bedoelde blijkbaar om iets verder te rijden op het tramgedeelte maar had dit dan toch wel even mogen toelichten met een enkel klein woordje.

Dit voorval gaf onmiddellijk de finale beslissing tot het niet slagen.
Mijn dochter had mss voet bij stuk moeten houden en niet moeten doorrijden.
Maar ook de examinator had een heel klein beetje duidelijker kunnen zijn dan puur
herhaaldelijk te melden 'rijden'

Wij hebben volledig begrip dat nieuwe instructeurs moeten opgeleid kunnen worden,
maar dit mag toch niet te koste gaan van de concentratie en het geheel van de persoon die zijn examen aflegt. Bovendien lijkt me het verkeer voorval eerder een geval van miscommunicatie dan
het onvaardig rijden en het zelf nemen van het verkeersonveilige handeling.

Dit heeft nu als gevolg dat mijn dochter 6 uur verplicht rijles moet volgen en opnieuw een wachttijd heeft om haar examen af te leggen.

Na het examen ben ik langs de hoofdexaminator geweest en het geheel uitgelegd.
Hij had begrip voor maar nadat hij met zijn examinator had gesproken zei hij dat de situatie onveilig was, ook de stagiair beaamt het geheel
(uiteraard) Wij vinden echter dat de examinator gezorgd heeft voor de situatie, als hij niks had gezegd had mijn dochter gewacht totdat er geen auto aankwam
en dan pas doorgereden.
We konden erover blijven discusieren maar ik merkte al snel dat het zijn woord was tegen het mijne, ik als vader was er bovendien niet bij
en de rijschool instructeur was al weg.

De hoofdexaminator zei me dat ik klacht kon indienen via de vlaamse overheid.
Aangetekend schrijven en 25 euro overmaken en ze bekijken het geheel onafhankelijk.
Ik moet dan een verslag maken van het geheel en ook de mening toevoegen van de rijschool instructeur.
De rijschool instructeur heb ik nog niet kunnen bereiken, telefonisch pas dinsdag.
Geen idee of hij hierin zal meegaan.

Heeft er iemand ervaring met het indienen van een klacht via de vlaamse overheid, heeft dit zin ???
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Klacht via de vlaamse overheid

Bericht door de rijprof »

Wacht even het advies of van de instructeur.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Frank de Busser

Re: Klacht via de vlaamse overheid

Bericht door Frank de Busser »

Ik denk dat een klacht bij de Vlaamse Overheid niet gaat helpen. U was er tenslotte niet bij, u hoort het enkel van uw dochter. Zij is natuurlijk aangedaan en teleurgesteld (das normaal), dus zullen er meerdere waarheden zijn. Het is misschien niet gemakkelijk om toe te geven, maar misschien zal uw dochter toch nog wat oefening nodig hebben. Er zou weinig tot geen verschil mogen zijn dat er nu iemand extra bij in de wagen zit of niet. Een afgevaardigde van het ministerie mag ook bij zo een examen mee rijden, daar kan je toch ook moeilijk een klacht tegen indienen?

Aangezien de instructeur op het moment zelf niet mee is gegaan naar de hoofdexaminator, vermoed ik dat er toch een grond van waarheid zit in de beoordeling. Lessen bij de rijschool zijn echt geen schande, integendeel! En aangezien het vorige examen 5 weken geleden was, zal de wachtrij heus wel meevallen. ;)
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Klacht via de vlaamse overheid

Bericht door GRO »

Als een examinator een paar keer moet aanmanen om verder te rijden en de bestuurder aarzelt, dan is dat een teken dat die te weinig rijervaring heeft om in te schatten wat kan en wat niet kan.
Als de begeleider of lesgever na het examen niet meteen mee naar de hoofdexaminator gaat om klacht neer te leggen, is dat vermoedelijk een teken dat de examinator terecht heeft geoordeeld.
Plaats reactie