vraag 2671

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Ramke
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 feb 2021, 14:31

vraag 2671

Bericht door Ramke »

De vraag is: In plaats van een groen licht, gaat een oranjegeel licht aan en uit.

Op de bijgaande foto is duidelijk te zien dat het onderste licht oranjegeel is.

Blijkt dat ik had moeten antwoorden: Ik mag doorrijden maar moet rekening houden met de voorrangsregels.

Maar als ik het goed heb, dan betekent het onderste oranjegeel knipperend licht dat ik met dubbele voorzichtigheid mag door rijden. Het is toch zo dat het middelste oranje gele licht knippert bij defecten lichten, niet?
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraag 2671

Bericht door Inazuma »

Ramke schreef: 08 mar 2023, 15:14 Maar als ik het goed heb, dan betekent het onderste oranjegeel knipperend licht dat ik met dubbele voorzichtigheid mag door rijden.
Ja, mits je de voorrangsregels respecteert ...
Het is toch zo dat het middelste oranje gele licht knippert bij defecten lichten, niet?
Ja
En ook dan, voorrangsregels en - borden respecteren ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vraag 2671

Bericht door de rijprof »

Artikel 64. Verkeersknipperlichten

64.1. Een oranjegeel knipperlicht betekent dat het verkeerslicht met dubbele voorzichtigheid mag voorbij gereden worden; het wijzigt de voorrangsregeling niet.

Het kan zijn :

1° een alleen geplaatst licht of twee lichten die beurtelings branden;
2° het oranjegeel licht van het driekleurig systeem wanneer het geheel van dit systeem niet in werking is;
3° in speciale gevallen een licht dat in het driekleurig systeem in de plaats van het groene licht brandt.
Je moet extra voorzichtig zijn, kijken of er borden staan die de voorrang regelen.
Voetgangers hebben rood licht maar t.o.v. bestuurders moet je goed opletten hoe de voorrang geregeld is.
Let goed op want plots kan het middelste vast oranjegeel licht verschijnen waarna rood licht volgt!
Weinig contrast, erg verrassend!
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraag 2671

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: 09 mar 2023, 17:06 Voetgangers hebben rood licht maar t.o.v. bestuurders moet je goed opletten hoe de voorrang geregeld is.
Let goed op want plots kan het middelste vast oranjegeel licht verschijnen waarna rood licht volgt!
Weinig contrast, erg verrassend!
Hohoho ...

Er is geen enkele zekerheid dat voetgangers rood hebben aan een verkeersknipperlicht :!:

Bij een verkeersknipperlicht met oranje ipv groen onderaan (dat is dus GEEN driekleurig verkeerslicht - slechts 2, oranje en rood) of defecte driekleurige verkeerslichten, gelden nadrukkelijk de voorrangsregels of voorrangsborden

Voetganger aan zebra, heeft dan voorrang :!:


Goed mee uitkijken, want er zijn er waar voetganger rood heeft, én waar de voetgangerslichten uitgeschakeld zijn :!:

Schandalige situatie eigenlijk dat deze door elkaar bestaan.

Wie gewoon is dat de voetgangers rood hebben, kan er zo maar eentje omver kegelen waar de voetgangerslichten niet branden, en de voetganger voorrang op zebra heeft ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vraag 2671

Bericht door de rijprof »

OK, dat betekent extra dubbel voorzichtig zijn en kijken of voetgangers rood hebben. Ik dacht dat het altijd zo was met oranjegeel knipperlicht dat geplaatst is waar groen normaal staat. Bedankt voor de info.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie