MTM en categorie rijbewijs

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Iva

MTM en categorie rijbewijs

Bericht door Iva »

Vraag 136
Je bent in het bezit van een rijbewijs B. Je rijdt in een auto met een M.T.M. van 2500 kilogram.
Hoeveel M.T.M. mag je aanhangwagen maximaal hebben?
A. 750 kilogram.
B. 1000 kilogram.
C. 1500 kilogram.

Antwoord B wordt als juist gepresenteerd.
Ik begrijp dat er gekeken is naar het MTM van de combinatie hetgeen dan 3500 kg bedraagt, hetgeen het maximale MTM is voor een peronenauto waarvoor rijbewijs B vereist is.

Niettemin veronderstelt antwoord B toch een 'zware' aanhangwagen waarvoor rijbewijs E is vereist, toch?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: MTM en categorie rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Hoe oud ben je, want je loopt ettelijke jaren achter ...
Doorsnee 18 à 20 jarige die voor rijbewijs gaat, zal de oude regeling niet gekend hebben

Als de combinatie auto + aanhangwagen tesamen minder dan 3500kg MTM heeft, mag je er met een rijbewijs B mee rijden.


Het is niet meer zo dat een aanhangwagen > 750 kg MTM meteen rijbewijs B + E vereist
Iva

Re: MTM en categorie rijbewijs

Bericht door Iva »

Inazuma schreef: 26 feb 2023, 11:19 Hoe oud ben je, want je loopt ettelijke jaren achter ...
Doorsnee 18 à 20 jarige die voor rijbewijs gaat, zal de oude regeling niet gekend hebben

Als de combinatie auto + aanhangwagen tesamen minder dan 3500kg MTM heeft, mag je er met een rijbewijs B mee rijden.
Het is niet meer zo dat een aanhangwagen > 750 kg MTM meteen rijbewijs B + E vereist
Het op een wat meer gepaste wijze antwoorden lijkt me ook wel haalbaar.
Maar toch bedankt.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: MTM en categorie rijbewijs

Bericht door de rijprof »

Is het nog altijd dat het gewicht van het trekkend voertuig hoger moet zijn dan de aanhangwagen?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: MTM en categorie rijbewijs

Bericht door Stefan Peeters »

de rijprof schreef: 15 jul 2023, 10:10Is het nog altijd dat het gewicht van het trekkend voertuig hoger moet zijn dan de aanhangwagen?
Was dat zo dan?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie