"Gelegenheidsvoorrang"

Punten van discussie.
Erasmus
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2013, 19:21

"Gelegenheidsvoorrang"

Bericht door Erasmus »

"Gelegenheidsvoorrang" is een term die niet in de Belgische wegcode voorkomt. In Nederland wordt de term regelmatig gebruikt. Als je de term Googelt in Belgische websites vind je slechts één vermeldenswaardig antwoord.

In dat zoekresultaat wordt gelegenheidsvoorrang als volgt omschreven:
"Bij verkeerssituaties waarbij meer dan twee voertuigen betrokken zijn, kan het voorkomen dat een voertuig gelegenheidsvoorrang kan krijgen. Hierbij leidt het elkaar verlenen van voorrang tot een cirkelredenering waarbij geen enkel voertuig in beweging mag komen omdat ze allemaal aan elkaar voorrang moeten verlenen. Een typisch voorbeeld is een kruispunt met vier rechtdoor rijdende auto's."

Deze inleiding brengt me tot de volgende situatie:

Afbeelding

Je ziet een kruispunt waar de gewone voorrang van rechts geldt. Wie mag als eerste zijn weg vervolgen in de richting van de pijlen?

Mijn redenering is de volgende:
- 2 moet voorrang verlenen aan 1. (Art. 3.12: De bestuurder die naar links afslaat moet voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten.)
- 1 moet voorrang verlenen aan 3, en 3 moet voorrang verlenen aan 2. ( Art 12.3.1 voorrang aan rechts.)

Geen van de drie auto's heeft "meer voorrang" dan een andere. Hier is dus sprake van gelegenheidsvoorrang en de bestuurders moeten dus voorzichtig zijn en gezond boerenverstand gebruiken, bvb door een andere bestuurder teken te doen dat hij mag door komen.

Deze website omschrijft het als volgt:
"Uiteraard moeten de verkeersdeelnemers hierbij extra voorzichtig zijn omdat ze slechts op elkaars non-verbale communicatie kunnen terugvallen. Dit doet men vaak door voorzichtig naar voren te rijden en oogcontact met de andere bestuurder te maken; een knikje, duidelijk inhouden van de snelheid, opgestoken hand of in duisternis een lichtsignaal is vaak het teken dat er toestemming is, en dit kan eventueel als bedankje (knikje, gebaar) worden beantwoord. Gelegenheidsvoorrang kan men dus zien als een non-verbale pragmatische 'afspraak' tussen bestuurders die van de verkeersregels afwijkt."

Twee collega's van me waren een andere mening toegedaan en bleven volhouden dat volgens de Belgische wegcode de gele auto (nr 2) als eerste zou mogen door rijden. (Ze beweerden dat die exacte situatie voorkwam in een theorieboek.)

De tijd ontbrak ons om er verder op in te gaan. Daarom kom ik hier jullie mening vragen.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: "Gelegenheidsvoorrang"

Bericht door Inazuma »

Volgens de Belgische wegcode is er hiervoor GEEN oplossing
Niemand "mag" doorrijden, want iedereen moet voorrang verlenen

Je collega's zitten er dus naast ...
Erasmus
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2013, 19:21

Re: "Gelegenheidsvoorrang"

Bericht door Erasmus »

Ik heb de vraag ook eens gesteld in het Whattsappgroepje van onze rijschool.
Tot mijn verbazing blijft ca. 50% van de instructeurs volhouden dat wagen twee eerst zou mogen door rijden.
Iemand stuurde dit screenshot door:
Afbeelding
Dit is een link naar die FB-post: https://www.facebook.com/StudentenflikL ... %2CO%2CP-R]-R

Ik ga daar ook eens een antwoordje bij zetten!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: "Gelegenheidsvoorrang"

Bericht door de rijprof »

Nonsens! Waar staat dit in de Wegcode?
Niemand heeft voorrang... Op basis van welke rechtszekerheid zal de schade betaald worden indien het tot een aanrijding komt?

Extra voorzichtig zijn en trachten op te lossen met hoffelijkheid en non-verbale communicatie, zoals eerder beschreven is de beste oplossing om uit deze patstelling te geraken.

Het handigste en snelste is dat auto 1 (rechtdoor) eerst vertrekt, maar dat is geen wet.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Erasmus
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2013, 19:21

Re: "Gelegenheidsvoorrang"

Bericht door Erasmus »

@rijprof @Inazuma
bedankt voor jullie inbreng/feedback.
Ook net even opgezocht: voorrang van rechts weigeren is een 2degraadsoverteding. Voorrang weigeren aan je tegenligger is een 3degraadsoverteding. Het argument dat "voorrang aan rechts" zou primeren op "voorrang aan de tegenligger" heeft absoluut geen grond!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: "Gelegenheidsvoorrang"

Bericht door Inazuma »

Erasmus schreef: 24 feb 2023, 11:10 Ik heb de vraag ook eens gesteld in het Whattsappgroepje van onze rijschool.
Tot mijn verbazing blijft ca. 50% van de instructeurs volhouden dat wagen twee eerst zou mogen door rijden.
Dan vrees ik dat die rij-instructeurs allemaal op opfrissingscursus moeten ...
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: "Gelegenheidsvoorrang"

Bericht door Inazuma »

Erasmus schreef: 24 feb 2023, 11:56 @rijprof @Inazuma
bedankt voor jullie inbreng/feedback.
Ook net even opgezocht: voorrang van rechts weigeren is een 2degraadsoverteding. Voorrang weigeren aan je tegenligger is een 3degraadsoverteding. Het argument dat "voorrang aan rechts" zou primeren op "voorrang aan de tegenligger" heeft absoluut geen grond!
Er zijn geen "rangordes" tussen de voorrangsregels

Dat de éne inbreuk een hogere graad heeft dan de andere, doet ook al niets terzake.
Erasmus
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2013, 19:21

Re: "Gelegenheidsvoorrang"

Bericht door Erasmus »

Inazuma schreef: 24 feb 2023, 16:20
Er zijn geen "rangordes" tussen de voorrangsregels

Dat de éne inbreuk een hogere graad heeft dan de andere, doet ook al niets terzake.
Dat was mij al duidelijk, Inazuma, maar de graadsvergelijking van de boetes kan wel mee dienen om het argument van degenen die zouden beweren dat voorrang van rechts wél primeert, te helpen weerleggen. :wink:
Erasmus
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2013, 19:21

Re: "Gelegenheidsvoorrang"

Bericht door Erasmus »

Een kennis van me reageerde als volgt op mijn vraag:
In theorie heb je gelijk, betreft een Mexican stand-off waarbij elk voorrang moet verlenen aan elkaar. Een eenduidig correct antwoord heb je hier niet en zal beoordeeld moeten worden op basis van de omstandigheden wanneer zich een ongeval zou voordoen.

Toch kan ik me wel vinden in het feit dat auto 2, in een puur theoretisch model, eerst zou mogen doorrijden. Namelijk:

Auto 1 moet voorrang geven aan auto 3 en auto 3 aan auto 2. Auto 1 heeft evenwel voorrang op auto 2, maar mag niet doorrijden op het kruispunt aangezien hij auto 3 moet doorlaten, en het is verboden om te stoppen op een kruispunt als je dit kunt voorzien (art. 14.2).

Om die reden lijkt het me gewettigd dat auto 2 eerst mag passeren, want auto 1 kan toch niet weg voor auto 3 weg is en deze laatste kan niet weg voor auto 2 vertrokken is.

Snap je?
Dit was mijn antwoord:
“Snap je?”, vroeg je. Wel ja, ik begrijp je redenering, maar om daarom te zeggen dat hij “mag” doorrijden (voorrang heeft) lijkt me te ver gaan, zelfs in een puur theoretisch model. Zelfs als ik aanneem dat 2 als enigste het kruispunt mag beginnen op te rijden, geeft hem dat -in theorie- nog niet het recht om vóór 1 links af te slaan.


In de realiteit twijfel ik er namelijk niet aan dat bij een aanrijding tussen 2 en 1, de aansprakelijkheid bij bestuurder 2 zal liggen op basis van art 19.3.3. ongeacht de aan- of afwezigheid van 3. Bovendien riskeert 2 een boete van minimum 174€ (Derde graad)

Zo lang er slechts twee voertuigen bij de aanrijding betrokken zijn, zal er volgens mij steeds een duidelijk aansprakelijke chauffeur zijn.

Ik zou dus nooit als instructeur in voertuig 2 aan mijn leerling durven aanraden om door te rijden omdat hij het “mag”. Mijn advies aan de leerling zou eerder zijn om 1 te wenken dat hij door mag komen. 2 riskeert dan niks. (En 1 moet dan maar zorgen dat hij 3 niet ramt. 😉 )

In deze situatie komen artikelen 12.2, 12.3.1 en 19.3.3 aan bod. Zo lang er geen rangorde tussen 12.3.1 en 19.3.3 bestaat, zal het in de praktijk betekenen dat iedereen zijn “plan moet trekken.” 12.2 blijft van toepassing.
Wat vinden jullie van de redenering van mijn kennis?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: "Gelegenheidsvoorrang"

Bericht door de rijprof »

Mijn advies aan de leerling zou eerder zijn om 1 te wenken dat hij door mag komen.
is idd het veiligst en snelst.
In 1,2,3 opgelost.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: "Gelegenheidsvoorrang"

Bericht door Inazuma »

Er is natuurlijk ook een veel simpelere, veiligere oplossing:

Afschaffen van voorrang van rechts ...
Plaats reactie