Doorlopend fietspad

Punten van discussie.
Firebirdie
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 okt 2018, 15:58

Doorlopend fietspad

Bericht door Firebirdie »

Hoi,

Ik vraag me al een tijdje af wie er gelijk heeft in het volgende:

Het betreft het kruispunt Maalse Steenweg - Altebijstraat in Brugge: https://goo.gl/maps/PtZf2YcGiZ2ufZmC7
- Een fietser wil vanuit de Altebijstraat de Maalse Steenweg LINKS inslaan: street view
- Een auto wil vanaf de Maalse Steenweg de Altebijstraat rechts inslaan: street view

Er is hier een doorlopend fietspad met een markering voor fietsverkeer in beide richtingen. Alles is hier voorzien om als fietser de Maalse steenweg te kunnen oversteken op deze manier, zoals ik het begrijp en ook uitvoer.

1/ Ik ben ervan overtuigd dat ik als fietser voorrang heb op de betreffende auto als ik net links ingeslagen ben en dus op het doorlopend fietspad rij. Klopt dat?

2/ Stel dat je beide perfect tegelijk vóór het afslaan aankomt: de auto wil naar rechts, de fietser wil naar links, beide zijn in beweging.
De auto begint nu af te slaan terwijl de fietser zich op het doorlopend fietspad begeeft, ze zullen elkaar dus kruisen. Ik neem aan dat het de verantwoordelijkheid van de chauffeur is om hier dus op tijd te (kunnen) stoppen en de fietser voorrang te verlenen, klopt dat? Uiteraard zonder het als fietser te gaan zoeken - met 'ik had gelijk' heb je niets als je omver gereden bent :wink:.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Doorlopend fietspad

Bericht door Inazuma »

Je vraag komt omdat je niet vertrekt vanuit de tekst van de wegcode


12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.

De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:

a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.



Je komt uit de Altebijstraat, daar staat een B1: voorrang verlenen.
Je moet dus voorrang verlenen aan alle bestuurders op de voorrangsweg , de N9.
Wat die bestuurders daar doen, verandert hun voorrangssituatie tegenover jou niet: jij moet hen voorrang verlenen, niet andersom.

Het kruispunt oprijden om zo voorrang te verwerven die je niet had, gaat niet op.
De voorrangsregel bij afslaan, geldt tegenover andere weggebruikers op de voorrangsweg, maar geldt niet tegenover een andere bestuurder die de voorrangsweg niet volgt: de voorrang tussen auto en fietser werd hier immers geregeld door de voorrangsborden.


Ik zie dit echter geregeld gebeuren, zelfs met fietsers die door rood gaan rijden om zo af te slaan, en vervolgens "voorrang" claimen.
De onwettige inrichting van vele Vlaamse kruispunten (waarbij fietsers uit de "rode richting" het dwarsende fietspad van een weg kunnen oprijden zonder daarbij een verkeerslicht of voorrangsbord te passeren) "promoot" dergelijk kamikaze-gedrag nog ...


Bewijslast is natuurlijk een probleem als er een ongeval van komt.
Want eens op het fietspad, lijkt het of de brave fietser op fietspad reed, en de stoute automobilist 'm over het hoofd zag bij het afslaan.
Firebirdie
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 okt 2018, 15:58

Re: Doorlopend fietspad

Bericht door Firebirdie »

Dankjewel voor het antwoord en de uitleg, Inazuma! I stand corrected :).

Vriendelijke groet,
Firebirdie
Plaats reactie