In les 4 luidt de paragraaf over het oprijden van de snelweg als volgt:
De paragraaf over rijstrookverminderingen in les 20 stelt daarentegen (onder verwijzing naar een Cassatie-arrest van 24 november 2000):Gratis Rijbewijs Online - https://www.gratisrijbewijsonline.be/theorie/leerstof-rijbewijs-b/autosnelweg-oprit-afrit-pechstrook schreef:Wie een autosnelweg via de invoegstrook oprijdt, moet voorrang verlenen aan de bestuurders die reeds op de autosnelweg rijden.
Om het invoegen vlotter te laten verlopen, mogen de bestuurders op de rechterrijstrook, vrijwillig naar links uitwijken, op voorwaarde dat ze daarbij zelf geen andere weggebruikers hinderen.
Hoe verhouden deze twee zaken zich met elkaar? Is een invoegstrook dan geen rijstrook in de zin van de Wegcode? Als de invoegende bestuurder het einde van de invoegstrook nadert, heeft hij dan voorrang van doorgang ten aanzien van de bestuurder op de snelweg?Gratis Rijbewijs Online - https://www.gratisrijbewijsonline.be/theorie/leerstof-rijbewijs-b/voorrang-van-rechts-op-een-kruispunt schreef:Bij een vermindering van de rijstroken langs rechts krijgt de meest rechts rijdende bestuurder (de blauwe auto), die ingevolge de aangebrachte signalisatie (bord en pijlen) verplicht is zich met zijn voertuig van de wegvallende rechterrijstrook in de voor hem links gelegen rijstrook te bewegen, voorrang van rechts.
In die omstandigheden maakt het uitwijken naar links van deze bestuurder, die in die rijbeweging steeds zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijft, geen verandering van rijstrook of manoeuvre uit.
N.B.: uit het arrest maak ik niet op dat e.g. een verkeersbord F97b noodzakelijk is (in tegenstelling tot hoe GRO het arrest samenvat).
Alvast bedankt.