Examenroutes HAASRODE

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Inazuma

Re: Examenroutes HAASRODE

Bericht door Inazuma »

In de dagelijkse praktijk gaan velen dat ook doen, en gaat de bestuurder die links rijdt ook wel links blijven om je de weg op te laten , maar ...

Die bestuurder heeft voorrang, én moet in principe ASAP weer rechts gaan rijden ... en jij verhindert dat.
Dus zien ze zo'n dingen niet graag op het rij-examen. :?
de rijprof
Medewerker
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Net alsof je een voorrangsweg met 2 rijstroken zou oprijden als de voorranghebbende bestuurder op de linkse rijstrook rijdt.
Je weet nooit of die naar de rechtse rijstrook wil gaan.
Best even wachten tot de rotonde vrij is.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jawadde

Bericht door Jawadde »

Lokke11 schreef: 18 jan 2023, 14:40 Zijn er in 2023 ook nog routes afgelegd?

Ik had vandaag m'n eerste rijexamen, maar ik mocht meteen terugdraaien aan het rondpunt. Dit was omdat ik op de Expressweg moest en er iemand op de linkerbaan aan het rijden was (ik dacht dat dat mocht, als die links reed, blijkbaar dus niet...)

Momenteel heb ik mijn voorlopig rijbewijs nog maar een kleine maand, dus moet dringend een nieuwe afspraak zien te maken.

Iemand tips & tricks eventueel?

Groetjes!
Je moet echt wel een beetje geluk hebben dat het meezit als je je examen gaat doen.

Als ik de situatie goed begrijp reed je de rotonde op, terwijl er op het linkervak van de rotonde een auto reed die min of meer parallel met je was toen je de rotonden opreed? (Of ietsje voor of achter je.)

Ik heb ooit iets "voorgehad" waar een oplegger op de linkerbaan reed, geen pinker. Die was iets voor mij, ik rij op de rotonde, en plots moest die er de volgende afslag af. Ik moest dus remmen zodat dat log ding van de rotonde kon. Auto achter mij waar ik mij "tussen had gewrongen" toeterde. Misschien om dat die niet doorhad waarom ik vertraagde (om botsing te voorkomen), of vond dat ik niet had moeten invoegen voor hem op het rechtervak (waren wel een aantal meters tussen). Ma die toeterde alleszins nadat ik al enkele meters had ingevoegd en vertraagde.

-----------

Vraag: Ik neem aan dat je alleen voorrang moet geven aan personen op het linkervak, als die bij jouw in de buurt zijn, dus niet als ze aan de overkant van de rotonde rijden, en jullie elkaar nooit gaan kruisen?
de rijprof
Medewerker
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

De essentie van voorrang verlenen is dat de voorranghebbende ongehinderd zijn weg of richting kan verderzetten of nemen, net alsof je er niet zou zijn.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie