Afremmen stoplicht

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
lisa12345

Afremmen stoplicht

Bericht door lisa12345 »

Hallo,

Ik ben ondertussen aan mijn 5de les van de 10 gekomen.
Nu ik heb het vaak wat moeilijk met weten wanneer ik nu naar 2de of 1ste moet gaan.

Even een concreet voorbeeld:
Het verkeerslicht is al een tijdje rood, ik rem af tot aan het verkeerslicht en rijdt dus nog heel traag en zit in 2de versnelling met de koppeling in klaar om volledig tot stilstand te komen. Nu net voordat ik stil sta ( ik spreek over een snelheid van ongeveer 10 km/h), springt het licht op groen en moet ik weer snel in beweging komen, nu weet ik nooit of ik voor deze snelheid gewoon kan doorgassen in 2de, of dat ik moet afschakelen naar eerste en zo doorrijden? Want ik heb ook vaak dat als ik afschakel, de auto heel hard afremd op de motor en zo een beetje schokt.. Ik ben dus nooit zeker.. Kan iemand me hiermee helpen?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Afremmen stoplicht

Bericht door Inazuma »

lisa12345 schreef: 13 jan 2023, 15:19 Nu net voordat ik stil sta ( ik spreek over een snelheid van ongeveer 10 km/h), springt het licht op groen en moet ik weer snel in beweging komen, nu weet ik nooit of ik voor deze snelheid gewoon kan doorgassen in 2de, of dat ik moet afschakelen naar eerste en zo doorrijden?
Hangt af van auto tot auto:

Sommige rijden vlotjes door in 2de vanaf lage snelheid

Sommige wurg je bijna om zo te zeggen, als je bij lage snelheid in 2de weer probeert te versnellen

Sommige auto's hebben ook voelbaar niet graag dat je nog (iets te snel) rollend terugschakelt naar 1e
(de versnellingsbak wil niet meewerken, ook al is koppeling volledig ingedrukt, voelbaar aan "tikjes" in de versnellingspook - dat zijn de tandwielen die NIET in elkaar schuiven, en dat is vanzelfsprekend NIET gezond...)


Als je pech hebt, heb je een auto die én niet graag versnelt in 2de van lage toerentallen en snelheid, EN niet graag terugschakelt naar eerste ...

Want ik heb ook vaak dat als ik afschakel, de auto heel hard afremd op de motor en zo een beetje schokt.. Ik ben dus nooit zeker.. Kan iemand me hiermee helpen?
De keren dat je auto zo hard afremt, was je vrij waarschijnlijk beter in 2de gebleven ...

Rijdend terugschakelen naar eerste is een kunst, en vereist wel wat gas bijgeven om niet jouw effect te krijgen ... maar ook weer niet té veel want dan ga je de motor de toeren injagen.
Er wordt voor je examen eigenlijk niet verwacht dat je al rijdend terugschakelt naar 1e


Er is ook nog een derde optie als je snelheid een grens- of twijfelgeval is:

Je blijft in 2de, drukt de koppeling in, en "vertrekt" zo al rollend in 2de door de koppeling zachtjes weer los te laten
Net alsof je dat vanuit stilstand in eerste zou doen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Afremmen stoplicht

Bericht door de rijprof »

Jouw twijfel is: de keuze tussen 1ste of 2de.
Zolang je niet stapvoets (5km/u) of stilstand komt, kun je in 2de blijven en opnieuw versnellen.
Let wel op dat je dan het koppelingspedaal even stilhoudt aan het aangrijpingspunt, liefst met een vleugje gas erbij, net zoals je in 1ste zou vertrekken.

Te vroeg naar 1ste (aan loopsnelheid) wringt de versnellingspook tegen en remt de auto te sterk af op de motor.

Probeer ook eens, als oefening, te vertrekken in 2de vanuit stilstand, ook hier liefst met een vleugje gas erbij, om te voelen wanneer je na het aangrijpingspunt het koppelingspedaal volledig kunt omhoogbrengen. Dat zal meestal zowat aan loopsnelheid zijn.

Natuurlijk is het niet de bedoeling om telkens in 2de te vertrekken vanuit stilstand want dat geeft toch wat extra slijtage op de koppelingsplaten, maar als je dit slechts enkele keren doet, als oefening, kan het ook geen kwaad en leer je de mogelijkheden en gevoeligheden van jouw auto beter kennen.
lisa12345 schreef:springt het licht op groen en moet ik weer snel in beweging komen
Hoeft niet snelsnel te zijn. Kom rustig op gang en laat je niet opjutten door achterliggers. Eens de koppeling rustig omhoog en de auto goed mee is, geef je e's flink gas. Je zal merken dat je vlot meekunt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie